startstop

2. ročník konferencie Mobilita na Slovensku priniesol zaujímavé témy z oblastí skúšania a kontroly vozidiel

Martin Tichý zo spoločnosti TÜV SÜD Slovakia. Foto: Marek Gorozdos

Liptov hostil druhý ročník konferencie Mobilita na Slovensku, jedno z najvýznamnejších odborných stretnutí expertov zameraných na oblasť kontroly vozidiel a ich skúšania.

Témami konferencie bola aj elektromobilita, emisie, bezpečnosť či ochrana proti podvodom. Konferenciu zorganizovala spoločnosť TÜV SÜD Slovakia. „Svet sa zmenil. Plnou parou sme vstúpili do štvrtej priemyselnej revolúcie, ktorá je charakteristická umelou inteligenciou a dôrazom na udržateľné riešenia. Nie je to sci-fi, ale sú to ústredné témy, ktorými sa automobilový priemysel zaoberá,” skonštatoval na úvod Martin Tichý zo spoločnosti TÜV SÜD Slovakia a dodal: „Nové technológie vždy prinášali v minulosti nové revolúcie a spoločnosť sa potrebuje s novými technológiami naučiť pracovať. Už pred 160 rokmi bola spoločnosť TÜV SÜD partnerom priemyslu a protagonistom nových technológií. Dôvera ľudí v nové technológie vedie cez nezávislé kontroly. Len vďaka nim dokážeme predísť nešťastným udalostiam. Je tiež nesmierne dôležité, aby Európa vedela prijať a aplikovať do praxe jednotné pravidlá, normy a štandardy, ktoré nás všetkých posunú opäť o kúsok vyššie. Podmienkou tejto snahy je aj osveta spoločnosti.

Nová emisná norma podľa želania Slovenska

So zameraním na udržateľné riešenia úzko súvisia aj emisné normy. V predchádzajúcom období boli mimoriadne diskutované nové pravidlá týkajúce sa emisnej normy Euro 7. „Spolu s okolitými štátmi sa nám nakoniec podarilo presadiť najmenej bolestivú normu,” povedal Igor Choma, štátny tajomník ministerstva dopravy, ktorý sa hosťom prihovoril prostredníctvom videa.

Igor Choma. Foto: Marek Gorozdos

Slovenská republika s pôvodným návrhom noriem Euro 7 nesúhlasila. Termíny, ktoré stanovoval, boli nerealistické na plnenie a podstatným spôsobom by predražil malé, cenovo dostupné autá so spaľovacími motormi. Na pôde európskych inštitúcií je horúcou témou aj návrh, ktorý hovorí o tom, že vozidlo, ktoré by bolo neopraviteľné, by muselo putovať do šrotu. „Snažíme sa, aby o konci životnosti vozidla rozhodoval vlastník vozidla a nie nejaká norma, ktorá bude určovať, či sa porucha ešte dá opraviť alebo nie,” povedal Ľubomír Moravčík z ministerstva dopravy.

Vision Zero

Ročne v Európskej únií zomiera v dôsledku dopravných nehôd v priemere 20-tisíc osôb. Projekt Vision Zero je víziou Európskej únie podniknúť všetky kroky k tomu, aby v roku 2050 na európskych cestách nikto nezahynul. Aby členské štáty naplnili túto víziu, do roku 2030 je potrebné znížiť počet obetí dopravných nehôd o 50 % v porovnaní s rokom 2000. Kľúčovým prvkom tohto cieľa je bezpečnosť vozidiel a prenesenie väčšej zodpovednosti z vodičov na samotné automobily. Na druhej strane, keďže priemerný vek motorového vozidla v Európskej únii je 13 rokov, dôležitú úlohu na strane testovanie a kontroly vozidiel hrajú pravidelné technické kontroly. Zo štatistík tiež vyplýva, že dopravné nehody spôsobujú najmä vozidlá, ktoré majú od poslednej technickej kontroly ďalej. Aj z toho dôvodu sa neočakáva, že budú pravidelné dvojročné lehoty na absolvovanie technických kontrol vozidiel predlžované.

Green Deal

Súčasne však emisie z motorových vozidiel so spaľovacími motormi spôsobujú vyše 300-tisíc predčasných úmrtí, čo je 15-krát viac ako počet obetí dopravných nehôd. Kľúčovým aspektom dohody Green Deal sú teda čisté vozidlá, ktoré neprodukujú zdraviu škodlivé emisie. S ohľadom na dôkaz na trvalú udržateľnosť produktov aj samotnej výroby úzko súvisia aj zmeny v dodávateľských reťazcoch. „Dodávatelia Volkswagenu to pred 3-4 rokmi pochopili. Ak v minulosti pre dodávateľa stačilo ponúknuť dobrú cenu a kvalitu, od zajtra to už platiť nebude. Rozhodovať bude environmentálna udržateľnosť. Kto nebude vyrábať udržateľným spôsobom, ten z dodávateľského reťazca vypadne. Kritériá sú pre všetkých dodávateľov rovnaké, pri každej ponuke sa bude prihliadať na to, akým spôsobom sa súčiastka vyrobí. Toto je cesta, ktorou sa vydá automobilový priemysel,” povedal Alexander Matušek, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky.

V porovnaní s rokom 2010 sa zdroje potrebné na vyrobenie jedného vozidla v bratislavskom Volkswagene zredukovali o 59 % a zaťaženie životného prostredia z výroby vozidla sa znížilo o 67,5 %. To všetko sa udialo napriek tomu, že v porovnaní s rokom 2010 sa veľkosť a produkcia fabriky zdvojnásobila.

Alexander Matušek. Foto: Marek Gorozdos
Potrebujeme na cestách viac elektromobilov

Slovensko musí naštartovať predaj elektromobilov, pretože ich podiel na predaji nových vozidiel vo výške 2,7 % je najnižší v celej EÚ. „Podiel elektromobilov na predaji nových vozidiel je v EÚ v priemere 15 %, čo bol aj stanovený cieľ do roku 2025. Priemerné emisie nových vozidiel predávaných v Slovenskej republike je 135 g/km, horší výsledok od nás majú len v Estónsku,” vysvetlil Matušek. Podľa predbežných informácií sa tento rok priamych dotácií na podporu nákupu elektromobilov ešte nedočkáme. Akčný plan rozvoja elektromobility však v roku 2025 počíta s priamou finančnou podporou nákupu elektromobilov maximálne do 20 % z výšky ceny vozidla. Na tento účel bude alokovaných 81,5 milióna eur.

Na konferencii Mobilita na Slovensku vystúpilo množstvo rečníkov. Ich postrehy na aktuálne dianie v automobilovom priemysle vám prinesieme v samostatných článkoch v nasledujúcich dňoch.

Exit mobile version