Siedma generácia Fordu Mustang si vyslúžila ocenenie laikov i odborníkov, no najmä zanietenej československej komunity.
Všetko bolo inak. Obyčajne sa lokálne premiéry nových automobilov odohrávajú pred novinármi v relatívne uzatvorenom prostredí, značka Ford ale išla do priamej konfrontácie s tými najväčšími kritikmi – pravovernými fanúšikmi a majiteľmi starších generácií. Navyše, nový Mustang sme virtuálne spoznali už v roku 2022. Ako to celé dopadlo? Boli sme pritom a nový Ford Mustang sme si vyskúšali v šprinte na štvrť míle.
60 rokov značky Mustang a zraz fanúšikov
Keď americká automobilka Ford v roku 1964 na autosalóne v New Yorku odhalila prvú generáciu Mustangu, mala pomerne skromné očakávania. Vedela, že prináša na trh niečo výnimočné, ale s ohľadom na cenu a špecifický charakter mohla predpokladať aj kritické prijatie verejnosti. Dnes, po 60 rokoch a 10 miliónoch vyrobených kusoch, môžeme o prvej, ale aj nasledujúcich piatich generáciách hovoriť ako o ikonách automobilového priemyslu a trendsetteroch.
Pri príležitosti okrúhleho výročia sa v areáli a tiež priamo na pristávacej dráhe žilinského letiska konal zraz fanúšikov a majiteľov Fordov Mustang. Hoci sa na podujatie registrovalo 135 automobilov, napokon sme ich na podujatí napriek nepriaznivému počasiu videli približne 150.
Milo nás prekvapila a potešila skúsenosť s majiteľmi vozidiel, ktorí boli nielen otvorení technologickému pokroku, ktorý počas desaťročí Mustang prekonal, ale dokonca aj Mustangu Mach-E. Očakávali sme kritiku a reči o strate charakteru, ako pohonu, tak karosérie, v skutočnosti sa elektrické crossovery zaradili bok po boku nádherných Bulittov, kobier či dokonca exempláru prvej generácie z druhej polovice 60. rokov, ktorý majiteľ dopravil zo Žiliny z Čiech.
V priateľskom duchu sa nieslo celé podujatie a jeho zlatým klincom malo byť odhalenie siedmej generácie Mustangu. Táto udalosť sa zapíše do kroník importéra ako azda najlepšie prijatie novej generácie vozidla zákazníckou komunitou. Nepochybne dav navnadil aj burácajúci osemvalec znejúci spod červenej plachty, ktorá bola spredu vťahovaná do masky chladiča a vzadu takmer roztrhaná výfukmi. Za tento ohromný sací efekt môže aj dvojica masívnych, osem centimetrov hrubých potrubí v motorovom priestore.
Prišiel aj temný kôň
V Žiline Ford strhol plachty hneď z dvoch vozidiel, červeného GT a tmavomodrého Dark Horse. Druhý menovaný obsahuje esteticko-funkčné vylepšenia, ktoré ho nápadne odlišujú od základnej verzie.
Obe zaujali agresívnym dizajnom prednej časti, v ktorej svetlomety neboli potlačené do úzadia, ako to zvyknú robiť iní výrobcovia. Svetlá sú doteraz výhradne Full-LED, takže majiteľ už nikdy nebude musieť meniť žiarovky.
Motor Coyote 5.0 l V8 dosahuje vo verzii GT maximálny výkon 328 kW (446 koní) a krútiaci moment 540 Nm. Aby ste z neho dostali tieto hodnoty, nesmiete sa báť vyšších otáčok, pretože tých 446 koní je dostupných pri 7 250 a krútiaci moment pri 5 100 ot./min.
Verzia Dark Horse má výkon zvýšený na 334 kW, teda 454 koní, a početné vylepšenia, ako športový predný nárazník, ktorý zlepšuje prúdenie vzduchu k motoru a aerodynamiku vozidla a špeciálne 19″ hliníkové disky v odtieni Dark Tanish obuté do pneumatík Pirelli P ZERO.
Na Slovensku majú zákazníci možnosť vybrať si verzie s manuálnou 6-stupňovou a automatickou 10-stupňovou prevodovkou. Mustang je tiež k dispozícii ako fastback a kabriolet Convertible – kabrio však nie je k dispozícii ako Dark Horse. Najlepšie akceleruje verzia Dark Horse fastback s automatom, a to z 0 na 100 km/h už za 4,4 sekundy. Najpomalšou konfiguráciou je potom 5.0 Ti-VCT V8 GT Convertible M6 s impozantnými 5,4 sekundami, čo je pre väčšinu cestných športových áut sotva dosiahnuteľný údaj.
Naďalej poctivý
Predtým, než sme interiér vozidla prvýkrát videli ešte na internete, sme sa obávali prístupu automobilky k dizajnu. Dostane Mustang GT obriu vertikálne orientovanú obrazovku ako Mach-E? Dnes vieme, že sa Ford vybral skôr konzervatívnou cestou, ale inovovať nezabudol. Vodič má k dispozícii združený obrazový panel z dvoch displejov, početné mechanické ovládače na volante a stredovej konzole.
Žiadny násilný minimalizmus sa nekoná, navyše je interiér tuhý, pôsobí odolne a hodnotne, dielce k sebe presne priliehajú, nič nevŕzga. Nie je to luxus, ale kokpit hodný športového auta. Poteší, že páka prevodovky má klasické vyhotovenie, vrátane manuálneho režimu M, avšak radenie prevodov je možné len páčkami pod volantom. Volič jazdných režimov je priamo na volante.
Dvíhať obočie môžeme snáď len nad ručnou brzdou, ktorá má pákové vyhotovenie bez aretácie, ale brzdy samotné ovláda elektronicky. Pokrok sa prejavuje nevšednosťami, ktoré budeme schopní oceniť až praxou.
Na letisku sme nové Mustangy podrobili záťažovej skúške, šprintu na štvrť míle. Rekordy sme na nezahriatych pneumatikách na mokrej pristávacej dráhe nepokorili, za to nás Mustang Dark Horse očaril strmým nárastom kuracieho momentu, precíznym preraďovaním, stabilitou zadnej časti a napokon masívnym brzdným účinkom.
Sprievodná zvuková kulisa podporená otvorenými klapkami výfukov bola povestnou čerešničkou na torte.