Nová Lada Iskra je dlhšie očakávaným modelom, ktorý je napokon sklamaním. Vyzerá ako aktuálna Vesta.
Na Petrohradskom ekonomickom fóre (SPIEF) bola oficiálne predstavená hlavná inovácia AvtoVAZ za posledné roky – lacný model Lada Iskra, ktorého konkurentmi sú Moskvič 6 či, prekvapivo, súrodenecký model Lada Vesta.
O Lade Iskra sa hovorilo ako o súperovi našej Škody Octavia, dnes by sme sa však porovnávaniu týchto vozidiel skôr vyhli.
Rusi nevedia vyrobiť dobré auto
Pre automobilku AvtoVAZ je predstavenie modelu Iskra veľkou udalosťou, pretože mala poukázať na to, že aj medzinárodnými sankciami ovplyvnený ruský automobilový priemysel dokáže fungovať.
Ako nám odhaľujú správy prenikajúce z Ruska, pravdou je opak. Ruský autopriemysel vojenskou agresiou krajiny na Ukrajine výrazne utrpel, a to ako odchodom etablovaných automobiliek z trhu, tak pozastavením ich výroby. Rusi nie sú schopní vyrábať kvalitné automobily, a tak sa ich jedinou záchranou stal takzvaný paralelný dovoz z východných krajín. Sme svedkami agresívnej expanzie čínskych značiek do Ruska, z ktorých niektoré preznačkovali svoje modely na tradičnejšie ruské značky – napríklad z JAC JS4 sa stal Moskvič 3.
Udalosťou, ktorá dobre ilustruje stav ruského autopriemyslu, sa stalo odhalenie novej verzie Lada Vesta presne pred rokom. Vtedy síce predstavitelia automobilky ukázali novinku novinárom, avšak zástupcovi značky sa nepodarilo už sériovo vyrábaný model naštartovať.
Tentokrát automobilka ukázala verejnosti exemplár, o ktorom hovorí ako o predprodukčnom.
Nová Lada Iskra, základné info
Lada Iskra je napriek pôvodným očakávaniam kratšia a vôbec menšia ako Vesta, konštatuje ruský denník Autonews.
Automobil je postavený na nízkorozpočtovej platforme CMF-B LS aliancie Renault-Nissan. Dostala vlastný názov XJO.
Dĺžka Iskry je 4333 mm, šírka neveľkých 1 777 mm, stojí na rázvore dlhom 2 603 mm. V kľúčových parametroch neprekonáva Vestu, v skutočnosti ide o model stojaci kdesi medzi modelmi Vesta a Granta.
Výrobca prezentuje Ladu Iskra ako pokročilejší model v porovnaní s Grantou, ale novinka nemusí dostať množstvo funkcií z modelu Vesta. Prvýkrát sa však má v ponuke objaviť panoramatická strecha.
Dizajn však v hojnej miere využíva práve estetické prvky z Vesty, hoci odzadu sú rozdiely pomerne výrazné. Iskra pripomína starší Citroën C-Elysée.
Interiér je v porovnaní s Vestou a Grantou úplne nový, podľa dostupných fotografií pôsobí dojmom, že sa vo veľkej miere uplatňovala optimalizácia výrobných nákladov. V strede palubnej dosky je dotykový displej, prístrojový panel je analógový, klimatizácia má tradičné mechanické vyhotovenie ovládačov. V porovnaní s Vestou je stredový displej voľne stojaci.
Motorizácie a ceny
Lada Iskra bude na tamojšom trhu dostupná s benzínovými motormi so zdvihovým objemom 1,6 litra a tromi prevodovkami. Základom bude 5-stupňový manuál, potom vôbec prvýkrát od AvtoVAZ 6-stupňový manuál a vrcholom ponuky má byť variátorová prevodovka CVT od „čínskeho partnera“, ako informoval výrobca.
Cena má byť vskutku priaznivá (na naše pomery). Od 1,2 milióna rubľov, čo dnes predstavuje približne 13-tisíc eur. Táto východisková cena sa bude následne navyšovať o hodnotu výbavy.
Príde na Slovensko?
Vzhľadom na sankcie uvalené na Rusko, do ktorých uplatňovania je zapojené aj Slovensko, tieto ruské automobily nebudú importované k nám. Je na to aj ďalší dôvod, ktorým je neschopnosť ruskej automobilky spĺňať moderné európske bezpečnostné štandardy na nové automobily.
V ojedinelých prípadoch si obyvatelia Slovenska dovážajú ruské automobily formou individuálneho dovozu cez iné krajiny.