startstop

V hre sú tisícky pracovných miest. Zámer automobilky zrušiť dodávateľov zasiahne aj Slovensko

(foto: Trnavská automobilka Stellantis Slovakia na Facebooku)

(foto: Trnavská automobilka Stellantis Slovakia na Facebooku)

Na Slovensku sú v dodávateľskom reťazci automobiliek zamestnané desiatky tisíc ľudí, časť z nich vďaka Stellantisu.

Slovenský automobilový priemysel zamestnáva viac ako dvestotisíc ľudí a naša ekonomika je na ňom strategicky závislá.

Autopriemysel je motorom našej ekonomiky

Na základe údajov, ktoré zverejnila Európska automobilová asociácia producentov (ACEA) ešte v roku 2019, Slovensko sa umiestnilo na prvom mieste v rebríčku najvyššieho podielu zamestnanosti v rámci výrobného priemyslu práve v automobilovom odvetví.

Slovensko naďalej zostáva podľa ZAP svetovým lídrom vo výrobe vozidiel na obyvateľa. Na tisíc obyvateľov sa u nás vyrobí 198 áut. Automobilový priemysel má na svedomí 46,5 percent všetkých tržieb v priemysle, na exporte je to 41,4 percenta. Vlani sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu vyrobilo 1,08 milióna áut, čo predstavuje medziročný nárast o stotisíc vozidiel.

Autopriemysel na Slovensku pritom zamestnáva priamo viac ako 170-tisíc ľudí a agregovaná zamestnanosť dosahuje 255-tisíc ľudí. To znamená, že iba v dodávateľskom reťazci je zamestnaných asi 55-tisíc ľudí. V reťazci bolo ešte v roku 2017 podľa údajov ZAP SR 370 spoločností.

Automobilky na Slovensku

Závislosť ekonomiky na autopriemysle je symptómom prítomnosti viacerých spoločností vyrábajúcich autá. V Bratislave vyrába autá viacerých značiek Volkswagen, pri Trnave je to koncern Stellantis, pri Nitre Jaguar Land Rover, v Tepličke nad Váhom vedľa Žiliny Kia, napokon si Košice ako miesto svojej výroby vybralo švédske Volvo. Ten bude na Slovensku vyrábať iba elektromobily, pričom svoj výrobný plán aj plánovaný počet zamestnancov minulý rok zdvojnásobil.

Najnovšie správy od koncernu Stellantis preto nie sú pre Slovensko vôbec priaznivé. Automobilka vyhlásila, že by mohla čeliť čínskej konkurencii a znižovať náklady na výrobu nových áut, zrejme bude škrtať práve v dodávateľských reťazcoch.

Výroba automobilov KIA na Slovensku, ilustračná fotografia (foto: archív)
Čo nestíhajú dodávatelia, to si spravia sami

Keď dodávatelia nepretekajú rovnakou rýchlosťou ako naše tímy, tie vidia veľkú výhodu in-source,” povedal CEO spoločnosti Carlos Tavares novinárom počas konferenčného hovoru z Melfi v južnom Taliansku.

Dospeli ste k záveru, že to, čo ste zadali externe, môžete urobiť interne,“ konštatoval Tavares.

Automobilky tlačia na dodávateľov, aby ešte viac znížili náklady pri spomaľujúcom sa dopyte po elektrických vozidlách v Európe. Na predaj mali vplyv zvýšené náklady na pôžičky, utlmený ekonomický rast a slabnúce dotácie.

Napríklad na Slovensku dnes dotácie pre elektromobily nemáme žiadne a v roku 2024 sa nebudú realizovať žiadne projekty na podporu predaja elektrických vozidiel.

O ekonomickú príležitosť zrejme príde aj Nemecko

Slovensko nie je jedinou krajinou, ktorá môže ekonomicky utrpieť práve pre optimalizáciu výroby pri transformácii automobiliek na elektrické značky.

Tento týždeň Stellantis a na výrobu batérií Automotive Cell Company oznámili, že pozastavili výstavbu závodu v hodnote dvoch miliárd eur v Nemecku. Majú záujem sústrediť sa skôr na výrobu lacných batérií pre elektromobily.

Exit mobile version