Situácia na automobilovom trhu sa mení. Automobilky ustupujú od ambicióznych elektrických plánov a spaľovacie motory ešte nezavrhujú.
Misky váh sa akoby začínali preklápať opäť na stranu spaľovacích motorov. Technológia, ktorú viacerí odsudzovali na zánik, tu s nami pobudne ešte nejakú dobu. Otvorene to priznáva čoraz viac výrobcov, ktorí zažívajú krutý stret s realitou. Plány ohľadom prechodu na elektrický pohon boli až príliš ambiciózne a neodzrkadľujú skutočné dianie na trhu. Nástup elektrických vozidiel je oveľa pomalší ako sa očakávalo a automobilky preto musia prehodnocovať svoje plány. Jednou z nich je aj Volkswagen. Ďalej bude financovať vývoj spaľovacích motorov.
Nemecká značka odhadovala, že do konca desaťročia budú jej elektrické vozidlá predstavovať až 80 % ročného predaja v Európe. Odozva trhu na ich elektrické modely ID však prinútila VW prehodnotiť svoju stratégiu. Minulý rok vyčlenili na vývoj novej generácie elektrických vozidiel až 180 miliárd eur. Tento plán sa však teraz mení a Volkswagen použije až tretinu z týchto finančných prostriedkov na pokračovanie vývoja spaľovacích motorov. Ako informuje Automotive News Europe, toto rozhodnutie oznámil finančný a prevádzkový riaditeľ Volkswagen Group Arno Antlitz.
60 miliárd eur na spaľovacie motory
To je zhruba suma, ktorú VW investuje do ďalšieho vývoja technológie, ktorú jej šéf Thomas Schäfer minulý rok označil za zastaralú. Vo vtedajšom rozhovore navyše označil diskusie o syntetických palivách za „zbytočný hluk“. A to aj napriek tomu, že koncernový súrodenec Porsche aktívne vyvíja a vyrába syntetické palivo vo svojej továrni v Čile.
Na podujatí, ktoré zorganizovala agentúra Reuters v Mníchove, finančný a prevádzkový riaditeľ VW však dodal, že „budúcnosť je elektrická, ale minulosť sa neskončila. Je to tretina a tretinou aj zostane,” narážal na alokáciu finančných zdrojov pôvodne určených pre elektromobily. Je to však výrazný odklon od predchádzajúceho plánu oznámeného koncom roka 2022, podľa ktorého mala od 2033 značka z Wolfsburgu v Európe vyrábať a predávať už len elektrické vozidlá.
Výrobcovia ustupujú
Automobilky vo veľkom prehodnocujú svoje elektrické plány a takmer všetky ich odkladajú. Bentley odsunulo svoj cieľ stať sa plne elektrickou značkou od 2030 o tri roky neskôr. Obdobný plán mal v Európe aj Ford, no už ho nevidí realisticky a zadné vrátka si necháva otvorené aj koncern Stellantis. Jeho predstavitelia pred pár týždňami vyhlásili, že sú ochotní dať spaľovací motor do pôvodne elektrických vozidiel, ak o ne bude na trhu záujem.