Máj sa niesol v znamení hokejovej horúčky a na jej oslavu sme sa vybrali do centra diania. A ako lepšie, než v spoločnosti vlajkovej lode od najvernejšieho titulného sponzora hokeja, ktorým je Škoda.
Enyaq 85x Laurin & Klement môžeme bez hanby označiť ako český Rolls-Royce. Od prvého pohľadu pôsobí honosne, na čom má veľký podiel elegantná šedá v kombinácii so svetlo šedými doplnkami. Mohutná maska Crystal Face s pôsobivou svetelnou animáciou stále strháva pohľady vo dne aj noci. Ale čo to nové názvoslovie?
Pod povrchom sa neskrýva nová batéria. Naďalej sme na využiteľnej kapacite 77 kWh, 82 kWh celkovo. Je tu však nový zadný elektromotor, ktorý doznal úprav pulzného meniča. V praxi to znamená masívny nárast výkonu pre verziu s pohonom iba zadných kolies. Z pôvodných 150 kW (204 k) sa posunul na 210 kW (286 k), čím sa vyrovnal rozdiel so štvorkolkou. Nabíjací výkon vzrástol na 180 kW v špičke, takže z 10 na 80 % to trvá približne 28 minút. Pri nabíjaní nájdeme zásadnú novinku v infotainmente.
Zásadné vylepšenia
V elektrickom menu totiž napravili najzásadnejšiu chybu predchádzajúcej verzie, a to síce tepelný manažment batérie. Teraz máte nielen na očiach aktuálny teoretický nabíjací výkon, ale taktiež tu môžete aktivovať predhrievanie batérie. Aj v zimných mesiacoch teda Škoda Enyaq bude môcť naplno využívať svoj nabíjací potenciál. Celá procedúra trvá približne 20 minút od štartu a aktivuje sa automaticky, ak zadáte nabíjaciu stanicu do navigácie.
Toto nás zároveň dostáva k poslednej zásadnej zmene modelového roku 2024. Nový softvér 4.0 prináša do Enyaqu plynulý a prehľadný digitálny zážitok bez zasekávania. Nový dizajn menu chválime, nakoľko spodná aj horná lišta prináša konfigurovateľné skratky pre jednoduchšiu orientáciu. Nepribudli multifunkčné otočné ovládače ako pri novom Kodiaqu a Superbe, ale vynovené používateľské rozhranie je skutočne obrovskou pomocou.
Praha – Bratislava bez nabíjania?
Aby sme podrobili nový Enyaq poriadnej skúške, vybrali sme sa s ním na pracovnú cestu do Prahy. Trasa, ktorú pravidelne absolvuje väčšina služobných áut je pre elektromobil Škoda Enyaq zásadná, nakoľko sa pomaly dostáva do popredia aj vo firemných fleetoch. V našom prípade sme však nešli osamote, ale v trojici, čo sa však na výslednej spotrebe nepodpísalo tak veľmi ako premávka. Žiaľ, D1 nesklamala, a tak sme väčšinu cesty išli v kolónach, čím sme nemohli naplno otestovať potenciál vylepšení.
Do Prahy sme prišli so spotrebou rovných 20 kWh, čím by sme veľmi tesne boli schopní prísť aj na jedno nabitie, ale z dôvodu nepredvídateľnej situácie s nabíjaním priamo v cieli sme túto povinnosť splnili ešte počas cesty. Približne 100 kilometrov pred Prahou sme z 27 % dobili v priebehu 15 minútovej „cik pauzy“ na 67 %. Pri spiatočnej ceste dokázali kolegovia vďaka úspornej jazde 120 km/h prísť do Bratislavy ešte s 15 % rezervou, čo potvrdzuje, že pri 130-tke by ste síce prišli s menej ako 5 %, ale dá sa to zvládnuť bez zastávky.
Tip na výlet
V samotnej Prahe sme miesto meetingu absolvovali hokejový zápas, ale popravde, ešte atraktívnejšie bolo mestečko Kutná Hora. Známe hlavne výrobou cigariet prekvapilo nádhernou architektúrou a gotickou katedrálou Svätej Barbory. Jej výstavba má príbehy, za ktoré by sa nehanbili ani dnešné developerské projekty a rozhodne odporúčame komentovanú prehliadku.
TECHNICKÉ ÚDAJE | Škoda Enyaq Coupe 85x |
Motor | synchrónny elektromotor s permanentným magnetom |
Typ a kapacita akumulátora | Li-ion, 82 kWh |
Max. výkon | 210 kW/286 k |
Max. krútiaci moment | 545 Nm |
Dojazd (WLTP) | 521-547 km |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 653 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 879 mm |
Výška | 1 621 mm |
Rázvor náprav | 2 770 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 230 kg |
Objem batožinového priestoru | 570 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Rozmer pneumatík | 255/40 R21 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 12,6 kWh / 100 km |
Diaľnica: | 20 kWh / 100 km |
Okresky: | 14,1 kWh / 100 km |
Maximálny nabíjací výkon | 180 kW |
Doba nabíjania 10 – 80% | 28 min |
CENA | |
Základná cena | 54 300 eur |
Cena testovaného modelu | od 66 030 eur |