24h Le Mans nás ani v tejto sezóne nesklamalo. Nabitá konkurencia, skvelé súboje, nepredvídateľné počasie a boj o prvenstvo až do samého záveru.
Taká konkurencia v Le Mans už poriadne dlho nebola. Na štart legendárnej 24-hodinovky sa totiž tento rok postavilo až 23 prototypov elitnej kategórie Hypercar od 9 rôznych značiek. Porsche, Ferrari, Toyota, Cadillac, BMW, Lamborghini, Peugeot, Alpine a Isotta Fraschini si brúsili zuby na celkové víťazstvo v azda najikonickejších pretekoch sveta. Nebolo to však len o triede Hypercar a na trati sme mohli vidieť aj 16 vozidiel špecifikácie LMP2. Tie už túto sezónu síce neštartujú v rámci šampionátu WEC, no v Le Mans dostali výnimku. No a štartové pole doplnilo aj 23 áut kategórie LMGT3.
Minulý ročník ponúkol napínavú akciu plnú zvratov a veľkolepé víťazstvo Ferrari, ktoré dokázalo triumfovať pri svojom návrate po 50 rokoch. Nemenej zaujímavá bola aj edícia 2024. Hyperpole vybojovalo Porsche Penske #6 po famóznom kole Kévina Estreho pred Cadillacom #3 a dvojicou Ferrari #50 a #51. Ako sa však dalo čakať, výsledky kvalifikácie v konečnom dôsledku neznamenali vôbec nič. Dráma nastala ešte pred samotnými pretekmi, kedy Nyck de Vries na Toyote #7 trafil počas zahrievacej fázy pred ním idúci Lexus LMGT3 a mechanici teda mali čo robiť, aby auto pripravili na štart.
Monštruózny stint Kubicu
Preteky odštartovali v plnom tempe, ktorý občas budil dojem, že sa jedná o šprint a nie o vytrvalostné preteky na 24h. Skvelé súboje nás však bavili a všetky tri Ferrari sa začali pomaly predierať dopredu. Doslova monštruózny prvý stint predviedol Robert Kubica na Ferrari #83 tímu AF Corse. Z 12. miesta sa totiž prebojoval až na prvé. Niečo po vyše 2 hodinách prišla po jazdeckej chybe nehoda BMW #20, ktoré sa však podarilo doviesť do boxov, aj keď len na 3 kolesách. Prvé odstúpenie v triede Hypercar sme však zaznamenali až po takmer 5 hodinách, ktoré po technických problémoch patrilo Alpine #35.
https://www.youtube.com/watch?v=b404wTvAmmc&ab_channel=FIAWorldEnduranceChampionship
Preteky následne zdramatizoval dážď, ktorý donútil tímy prezuť na mokré pneumatiky. Teda, aby sme boli presní, nie všetky tímy aplikovali túto stratégiu. Ferrari totiž vozidlám #50 a #51 obulo napriek dažďu nové pneumatiky do sucha a fanúšikovia tak mali menšie deja vu z Veľkej ceny Kanady F1 z minulého týždňa.
Tvrdá nehoda a safety car
Smola sa BMW lepila na päty aj v ďalšom priebehu. Zhruba po 6,5 hodinách sa na rovinke pri rýchlosti okolo 300 km/h jemne ťuklo Ferrari #83 s BMW #15, ktoré po tvrdom náraze do zvodidiel muselo z pretekov odstúpiť. Táto nehoda znamenala vôbec prvý výjazd safety caru, ktorý viedol štartové pole až nasledujúcu hodinu a pól.
Noc sa niesla v znamení hustého dažďa a viacerých drobných chýb pilotov, vďaka čomu skončilo mimo hry aj dovtedy skvelo idúce BMW M4 LMGT3 #46 v zostave s legendárnym Valentinom Rossim.
Neskoršie ráno prinieslo opäť ďalšiu drámu kedy šesť a trištvrte hodiny pred koncom havarovalo Porsche Penske #4 a o 20 minút neskôr na rovnakom mieste aj Aston Martin Vantage AMR LMGT3, ktorý dokonca skončil na streche. To znamenalo ďalší výjazd safety caru. Štartové pole tak bolo opäť pokope a po reštarte nám preteky akoby začali odznova.
https://www.youtube.com/watch?v=aH96jNYnFVI&ab_channel=FIAWorldEnduranceChampionship
Smola pre Ferrari #83
V hre o víťazstvo totiž stále bolo až 8 áut, ktoré vytvorili vláčik a ponúkli ďalšie dychberúce súboje koleso na koleso. Po 19 hodinách sa do čela prebojovalo Ferrari #50 pred Porsche #5 a Ferrari #83. Práve skvelo idúca #83 bola azda najväčším čiernym koňom dovtedajšieho priebehu pretekov, no pre technické problémy a dym valiaci sa z auta boli nútení odstúpiť. Technické problémy postihli aj Cadillac #3 a veľkú nehodu predviedol zase Cadillac #311.
Boj o prvé miesto však bol stále absolútne otvorený a až deväť hypercars pretekalo po 22 hodinách stále v jednom kole. Obzvlášť treba pochváliť Toyotu, ktorá po absolútne nevydarenej kvalifikácii predviedla s oboma autami skvelú jazdu a aj dve hodiny pred koncom bola stále v boji o prvenstvo. Aby tej drámy nebolo málo, tak okruh de la Sarthe zasiahla ďalšia prietrž mračien a vytvorila poriadny chaos v boxovej uličke.
Ferrari to opäť dokázalo!
Pršalo až do konca pretekov. V čele bolo Ferrari #50, ktoré však stíhala Toyota #7. José María Lopez za jej volantom však na mokrej trati spravil chybu. Tá vyústila do hodín a stratil tak drahocenný čas v boji o prvé miesto. Ferrari #50 v zložení Nicklas Nielsen, Miguel Molina a Antonio Fuoco to však dokázalo a svoju prvú priečku dokázalo udržať s náskokom necelých 15 sekúnd. O to viac môže Toyotu mrzieť spomínaná chyba, pri ktorej stratili zhruba rovnaký čas. Ešte napínavejší však bol súboj o poslednú pódiovú priečku. Tú si uchmatol minuloročný víťaz Ferrari #51, avšak len o približne 1,1 sekundy pred Porsche Penske #6.
Ferrari sa tak po svojom návrate do Le Mans po 50. rokoch podarilo vyhrať oba ročníky a slávia tak obrovský úspech, ktorý ešte osladili dvojitým pódiom v tomto roku. Išlo o najvyrovnanejšie preteky v histórii 24h Le Mans, o čom svedčí aj fakt, že až deväť vozidiel triedy Hypercar finišovalo v jednom kole. V kategórii LMP2 zvíťazil tím United Autosports #22 a v triede LMGT3 tím Manthey EMA s Porsche 911 GT3 R #91.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame