Domov Lifestyle Najvyrovnanejšie 24h Le Mans v histórii. Ferrari to však opäť dokázalo

Najvyrovnanejšie 24h Le Mans v histórii. Ferrari to však opäť dokázalo

Foto: Motorsport Images

24h Le Mans nás ani v tejto sezóne nesklamalo. Nabitá konkurencia, skvelé súboje, nepredvídateľné počasie a boj o prvenstvo až do samého záveru.

Taká konkurencia v Le Mans už poriadne dlho nebola. Na štart legendárnej 24-hodinovky sa totiž tento rok postavilo až 23 prototypov elitnej kategórie Hypercar od 9 rôznych značiek. Porsche, Ferrari, Toyota, Cadillac, BMW, Lamborghini, Peugeot, Alpine a Isotta Fraschini si brúsili zuby na celkové víťazstvo v azda najikonickejších pretekoch sveta. Nebolo to však len o triede Hypercar a na trati sme mohli vidieť aj 16 vozidiel špecifikácie LMP2. Tie už túto sezónu síce neštartujú v rámci šampionátu WEC, no v Le Mans dostali výnimku. No a štartové pole doplnilo aj 23 áut kategórie LMGT3.

Foto: Motorsport.com/ACO

Minulý ročník ponúkol napínavú akciu plnú zvratov a veľkolepé víťazstvo Ferrari, ktoré dokázalo triumfovať pri svojom návrate po 50 rokoch. Nemenej zaujímavá bola aj edícia 2024. Hyperpole vybojovalo Porsche Penske #6 po famóznom kole Kévina Estreho pred Cadillacom #3 a dvojicou Ferrari #50 a #51. Ako sa však dalo čakať, výsledky kvalifikácie v konečnom dôsledku neznamenali vôbec nič. Dráma nastala ešte pred samotnými pretekmi, kedy Nyck de Vries na Toyote #7 trafil počas zahrievacej fázy pred ním idúci Lexus LMGT3 a mechanici teda mali čo robiť, aby auto pripravili na štart.

Monštruózny stint Kubicu

Preteky odštartovali v plnom tempe, ktorý občas budil dojem, že sa jedná o šprint a nie o vytrvalostné preteky na 24h. Skvelé súboje nás však bavili a všetky tri Ferrari sa začali pomaly predierať dopredu. Doslova monštruózny prvý stint predviedol Robert Kubica na Ferrari #83 tímu AF Corse. Z 12. miesta sa totiž prebojoval až na prvé. Niečo po vyše 2 hodinách prišla po jazdeckej chybe nehoda BMW #20, ktoré sa však podarilo doviesť do boxov, aj keď len na 3 kolesách. Prvé odstúpenie v triede Hypercar sme však zaznamenali až po takmer 5 hodinách, ktoré po technických problémoch patrilo Alpine #35.

ssangyong-torres-evx

https://www.youtube.com/watch?v=b404wTvAmmc&ab_channel=FIAWorldEnduranceChampionship

Preteky následne zdramatizoval dážď, ktorý donútil tímy prezuť na mokré pneumatiky. Teda, aby sme boli presní, nie všetky tímy aplikovali túto stratégiu. Ferrari totiž vozidlám #50 a #51 obulo napriek dažďu nové pneumatiky do sucha a fanúšikovia tak mali menšie deja vu z Veľkej ceny Kanady F1 z minulého týždňa.

Race Highlights After 6 Hours I 2024 24 Hours of Le Mans I FIA WEC
Tvrdá nehoda a safety car

Smola sa BMW lepila na päty aj v ďalšom priebehu. Zhruba po 6,5 hodinách sa na rovinke pri rýchlosti okolo 300 km/h jemne ťuklo Ferrari #83 s BMW #15, ktoré po tvrdom náraze do zvodidiel muselo z pretekov odstúpiť. Táto nehoda znamenala vôbec prvý výjazd safety caru, ktorý viedol štartové pole až nasledujúcu hodinu a pól.

Bad Luck For Dries Vanthoor And The BMW Hypercar No.15 I 24 Hours of Le Mans I FIA WEC

Noc sa niesla v znamení hustého dažďa a viacerých drobných chýb pilotov, vďaka čomu skončilo mimo hry aj dovtedy skvelo idúce BMW M4 LMGT3 #46 v zostave s legendárnym Valentinom Rossim.

Race Highlights From Hour 9 to Hour 15 I 2024 24 Hours of Le Mans I FIA WEC

Neskoršie ráno prinieslo opäť ďalšiu drámu kedy šesť a trištvrte hodiny pred koncom havarovalo Porsche Penske #4 a o 20 minút neskôr na rovnakom mieste aj Aston Martin Vantage AMR LMGT3, ktorý dokonca skončil na streche. To znamenalo ďalší výjazd safety caru. Štartové pole tak bolo opäť pokope a po reštarte nám preteky akoby začali odznova.

https://www.youtube.com/watch?v=aH96jNYnFVI&ab_channel=FIAWorldEnduranceChampionship

Smola pre Ferrari #83

V hre o víťazstvo totiž stále bolo až 8 áut, ktoré vytvorili vláčik a ponúkli ďalšie dychberúce súboje koleso na koleso. Po 19 hodinách sa do čela prebojovalo Ferrari #50 pred Porsche #5 a Ferrari #83. Práve skvelo idúca #83 bola azda najväčším čiernym koňom dovtedajšieho priebehu pretekov, no pre technické problémy a dym valiaci sa z auta boli nútení odstúpiť. Technické problémy postihli aj Cadillac #3 a veľkú nehodu predviedol zase Cadillac #311.

Highlights After 20 Hours I 2024 24 Hours of Le Mans I FIA WEC

Boj o prvé miesto však bol stále absolútne otvorený a až deväť hypercars pretekalo po 22 hodinách stále v jednom kole. Obzvlášť treba pochváliť Toyotu, ktorá po absolútne nevydarenej kvalifikácii predviedla s oboma autami skvelú jazdu a aj dve hodiny pred koncom bola stále v boji o prvenstvo. Aby tej drámy nebolo málo, tak okruh de la Sarthe zasiahla ďalšia prietrž mračien a vytvorila poriadny chaos v boxovej uličke.

Madness In The Pits As Rain Hits Again 🌧️ I 2024 24 Hours of Le Mans I FIA WEC

Ferrari to opäť dokázalo!

Pršalo až do konca pretekov. V čele bolo Ferrari #50, ktoré však stíhala Toyota #7. José María Lopez za jej volantom však na mokrej trati spravil chybu. Tá vyústila do hodín a stratil tak drahocenný čas v boji o prvé miesto. Ferrari #50 v zložení Nicklas Nielsen, Miguel Molina a Antonio Fuoco to však dokázalo a svoju prvú priečku dokázalo udržať s náskokom necelých 15 sekúnd. O to viac môže Toyotu mrzieť spomínaná chyba, pri ktorej stratili zhruba rovnaký čas. Ešte napínavejší však bol súboj o poslednú pódiovú priečku. Tú si uchmatol minuloročný víťaz Ferrari #51, avšak len o približne 1,1 sekundy pred Porsche Penske #6.

Ferrari sa tak po svojom návrate do Le Mans po 50. rokoch podarilo vyhrať oba ročníky a slávia tak obrovský úspech, ktorý ešte osladili dvojitým pódiom v tomto roku. Išlo o najvyrovnanejšie preteky v histórii 24h Le Mans, o čom svedčí aj fakt, že až deväť vozidiel triedy Hypercar finišovalo v jednom kole. V kategórii LMP2 zvíťazil tím United Autosports #22 a v triede LMGT3 tím Manthey EMA s Porsche 911 GT3 R #91.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVyskúšali sme modernú “Babetu” za 1700 eur, prejde aj 200 km
Nasledujúci článokVyrobili sme si vlastné auto, prijali by nás do automobilky?