startstop

Idú proti bratislavskej parkovacej politike: Mesto zaplatí obyvateľom za to, že prestanú používať auto

Auto na parkovisku, ilustračná fotografia (foto: Erik Stríž)

Auto na parkovisku, ilustračná fotografia (foto: Erik Stríž)

Divoký experiment je presným opakom toho, čo sa deje na Slovensku. Namiesto represií mesto Marburg ponúka pozitívnu motiváciu, aby sa obyvatelia zbavili áut.

Tam, kde nefunguje pozitívna motivácia, musí nastúpiť dôsledná informovanosť a argumentácia a až v konečnom dôsledku represie. Takto je ideálny scenár pri presadzovaní environmentálnych cieľov samospráv, ktoré počítajú s obmedzením áut z miest.

Trestajú nás za to, že potrebujeme auto?

Na Slovensku, menovite v hlavnom meste, sme svedkami presného opaku: motoristi sú parkovacou politikou trestaní za to, že vlastnia osobný automobil a potrebujú ho parkovať na miestach, ktoré boli na tento účel vybudované.

Nemecké mesto Marburg má podobné ciele obmedziť osobnú dopravu do takej miery, aby nebola záťažou pre životné prostredie a domácich obyvateľov.

Od 14. júna 2024 môžu obyvatelia hesenského univerzitného mesta dostať až 1 250 eur ročne, ak odhlásia alebo sa zbavia svojho súkromného auta.

Takzvaný stimulačný program prechodu na ekologickú mobilitu má zmierniť  intenzitu dopravy a parkovania v centre mesta.

Z pohľadu mesta má ísť o dostatočne veľkú motiváciu, má na to niekoľko argumentov. Člen mestského zastupiteľstva v Marburgu Michael Kopatz pre denník T-Online hovorí: „Tretina majiteľov áut v mestách s dobrými možnosťami mobility tvrdí, že vlastné auto takmer vôbec nepotrebuje.“ Mnohé vozidlá stoja nevyužité dni, týždne či dokonca mesiace a blokujú cenný mestský priestor, dodal starosta mesta Thomas Spies.

Dopravné značky vpravo, vľavo, hore, dole. Poznáte ich význam a platnosť?

Peniaze využijú na dopravu i stravovanie

Bonusový kredit môže každý flexibilne využiť na rôzne ponuky vrátane ponúk zdieľania áut v Marburgu alebo miestnej verejnej dopravy. Môže slúžiť aj ako poukaz na nákupy alebo stravovanie v meste.

Okrem toho účastníci bonusového programu ušetria značné prostriedky aj odstránením nákladov na údržbu, ako je tankovanie, parkovné a opravy, zdôrazňuje správa tamojšieho mestského zastupiteľstva.

Program sa pritom má vyplatiť aj samotnému mestu. Náklady na trvalé zabezpečenie parkovacieho miesta na verejných priestranstvách znášajú fakticky všetci obyvatelia platiaci dane. „Náklady na pozemok na auto sú 2 400 eur a ročné náklady na údržbu sú 360 eur,“ uvádza Kopatz.

„A čo spravíme s toľkými voľnými parkovacími miestami?“

Mesto s 80-tisíc obyvateľmi plánuje v dlhodobom horizonte využiť niektoré parkovacie plochy. Mieni vytvoriť viac stromov a zelene, ako aj cyklotrás, parkoviská pre bicykle a oddychové zóny.

 

Exit mobile version