startstop

Freelander sa vráti. Ako elektromobil

Foto: Land Rover

Jaguar Land Rover vzkriesi názov Freelander pre nový rad elektrifikovaných áut v Číne. Plánuje ich exportovať aj do celého sveta.

Nové modely budú postavené na architektúre dodanej partnerom spoločného podniku spoločnosti Chery, ktorý v súčasnosti vyrába modely Land Rover Discovery Sport, Range Rover Evoque, Jaguar E-Pace a verzie limuzín XF a XE s dlhým rázvorom.

Foto: JLR

„Nový model spolupráce plne využíva doplňujúce sa silné stránky oboch strán,“ znie z JLR, „s Chery má vedúcu pozíciu na automobilovom trhu v Číne, zatiaľ čo JLR má bezkonkurenčné dedičstvo a silu dizajnu – vytvára vzájomne výhodné vyhliadky do budúcnosti.“

Tieto nové modely predávané pod značkou Freelander budú vnímané ako nezávislé od existujúceho portfólia Chery a moderného luxusného portfólia značiek JLR. Jaguar Land Rover bude aj naďalej uvádzať na trh elektrické modely Land Rover pre ďalšie globálne trhy s využitím modulárnych platforiem MLA a EMA. Jaguar predstaví nový rad luxusných elektrických vozidiel s využitím špeciálnej platformy JEA.

V predaji najprv v Číne

Budúce elektrické modely Freelander sú navrhnuté a skonštruované pre bežných ľudí, hoci sa budú spočiatku predávať výhradne v Číne. Spoločnosť JLR tvrdí, že sa budú časom vyvážať do celého sveta bez toho, aby uviedla ďalšie podrobnosti.

Generálny riaditeľ JLR Adrian Mardell povedal: „Dnes robíme pre JLR tento dôležitý strategický krok, ktorý podčiarkuje náš pokračujúci záväzok voči Číne a dopĺňa naše existujúce podnikanie v Číne. Veríme, že spolupráca na vývoji nových modelov spolupráce pre najväčší a najrýchlejšie rastúci trh s elektrickými vozidlami na svete v kombinácii s príťažlivosťou značky Freelander sľubuje CJLR veľmi vzrušujúcu budúcnosť.“

Foto: JLR
Nové platformy

Zatiaľ nie sú známe žiadne technické podrobnosti, ale rozšírené správy v čínskych médiách hovoria, že platformy budú zdieľané konkrétne s prémiovou značkou Chery Exeed, ktorá sama plánuje spustiť predaj v Európe do roku 2026.

Jednou z nich bude platforma M3X vyvinutá v spolupráci s Magna International. Táto platforma je používaná pri SUV Exeed RX a Chery Fulwin T10. Jej výhodou je, že dokáže pojať ako čisto spaľovacie, tak aj plug-in hybridné pohonné jednotky.

Najnovší pohon PHEV od Chery kombinuje zážihový motor s dvojicou elektromotorov v prevodovke. Čínska automobilka Chery označuje ich najnovší hybridný pohon ako svetovú novinku. S veľkokapacitnou batériou, ktorá poskytuje dojazd na elektriku až 160 kilometrov.

Druhá architektúra je známa ako E0X a je navrhnutá pre elektrické pohony a pohony s predlžovačom dojazdu, s architektúrou nabíjania 800 V a možnosťou pohonu predných, zadných alebo všetkých štyroch kolies.

Foto: Land Rover

Obe architektúry majú variabilný rázvor a dajú sa použiť ako pre crossovery, tak aj pre nižšie postavené modely. Automobilka Jaguar Land Rover však ešte musí potvrdiť, či Freelander zostane SUV.

Technológia elektromobilu s predĺženým dojazdom (REx) od Chery bola pravdepodobne pre automobilku JLR obzvlášť atraktívna vzhľadom na rastúcu popularitu formátu v Číne. Od januára do septembra minulého roka vzrástol predaj áut REx o 157 % na 400 000 kusov. Bežné vozidlá s hybridným pohonom sú stále populárnejšie, ale predaje REx rastú rýchlejšie. Čiastočne aj preto, že kupujúci môžu využiť mnohé z výhod ako majitelia elektromobilov, pričom si ponechajú spaľovací motor pre väčší dojazd.

Spolupráca s čínskymi značkami

JLR je jedným z niekoľkých západných výrobcov automobilov, ktorí chcú posilniť svoje postavenie v Číne spoluprácou s miestnymi výrobcami a využívaním platforiem vozidiel určených pre Čínu. Napríklad Volkswagen v roku 2026 uvedie na trh v Číne dvojicu stredne veľkých EV s využitím platforiem Xpeng a koncernová značka Audi súhlasila s použitím architektúry prémiovej značky SAIC IM Motors pre svoj vlastný rad čínskych EV.

Foto: Xpeng

Pôvodný Land Rover Freelander je crossover zameraný na rodiny. V roku 2016 bol nahradený modelom Discovery Sport a odvtedy sa tento názov nepoužíva.

Foto: Land Rover
Exit mobile version