Domov SPRÁVY News Téma: Dotácie na nákup jazdeného auta sú obmedzené na 13 277 €

Téma: Dotácie na nákup jazdeného auta sú obmedzené na 13 277 €

Ilustračné foto: Interiér elektromobilu Škoda Citigo-e iV, ktorý sa už nevyrába
Ilustračné foto: Interiér elektromobilu Škoda Citigo-e iV, ktorý sa už nevyrába

Aktualizácia 31.7.2024: V rámci témy je potrebné pripomenúť, že štát už dotácie na nákup jazdených i nových vozidiel ponúka v obmedzenej miere aj dnes. Peňažný príspevok na kúpu osobného motorového vozidla je kompetenciou rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny a platí aj dnes. Peňažný príspevok na kúpu osobného motorového vozidla slúži na zabezpečenie mobility osoby s ŤZP. Peňažný príspevok je možné poskytnúť najviac vo výške 13 277,58 €. Podmienky nároku, žiadosť o dotáciu a ďalšie podrobnosti nájdete priamo na webstránke ministerstva.

Pokračovanie pôvodného príspevku:

Navrhuje dotácie na nákup jazdeného auta pre mladých. Špecialista zo SHMÚ je spoluautor veľkej štúdie dopravy na Slovensku

Aby sme dosiahli európske aj domáce emisné ciele, mali by sme podporiť aj predaj jazdených elektromobilov. Čím viac, tým lepšie pre nás.

Špecializovaný odbor emisií a biopalív v SHMÚ je kompetentný analyzovaním dát, z ktorých následne vznikajú opatrenia pre modernizáciu celého priemyslu, ako aj dopravy. Napríklad aj návrhom na zavedenie dotácie na nákup áut.

Transformácii dopravy sa Ján Horváth, odborník zo SHMÚ, venoval spoločne s kolegyňou Jankou Szemesovou vo vedeckej štúdii s názvom Is a Carbon-Neutral Pathway in Road Transport Possible? A Case Study from Slovakia.

Dôležité zistenia, neprekvapivé výsledky

Štúdia uvádza, že transformácia európskej dopravy patrí medzi kľúčové výzvy na dosiahnutie zníženia emisií o 55 % do roku 2030 a klimatickej neutrality do roku 2050.

Emisie skleníkových plynov v cestnej doprave na Slovensku v súčasnosti predstavujú 19 percent celkových emisií skleníkových plynov. Samotná cestná doprava pritom tvorí 99 percent celkových emisií z dopravy.

Napriek malej veľkosti to bolo žiadané auto. Škoda Citigo-e iV bola vďaka dotáciám najlacnejším elektromobilom u nás
Napriek malej veľkosti to bolo žiadané auto. Škoda Citigo-e iV bola vďaka dotáciám najlacnejším elektromobilom u nás (foto: redakcia Startstop.sk)

Štúdia pritom simulovania možný vývoj emisií pri uplatnení takzvaného modelu COPERT. Scenáre zohľadňovali rôzne pododvetvia cestnej dopravy vrátane osobných automobilov, ľahkých úžitkových vozidiel, ťažkých úžitkových vozidiel (autobusy a nákladné autá) a vozidiel kategórie L a skúmali tiež zníženie dopytu po doprave.

Výsledky nie sú prekvapujúce. Ukazujú, že do roku 2050 existuje možnosť zníženia emisií skleníkových plynov o 77 % v porovnaní s úrovňou z roku 2005. Vo veľkej miere k tomu má prispievať práve transformácia cestnej mobility na bezemisnú. Štúdia má za preukázané, že do roku 2050 môžeme mať 86,7 % áut s nulovými emisiami a ďalších 12,9 % áut s nízkymi emisiami a alternatívnymi palivami.

TIP: Koľko automobilky zarábajú na každom aute? Aktuálne čísla vás asi postavia z kresla!

Dotácie na nákup jazdených áut

Zaujímavou informáciou, ktorá z rozhovoru vyplynula, bola tá o dotáciách na nákup jazdených áut. Dotácie na nákup jazdených áut by mohli cieľavedome viesť k zlepšeniu emisnej bilancie Slovenska z cestnej dopravy. Avšak iba za určitých okolností.

Zrýchlenému prechodu od dožívajúcich spaľovákov k modernejším elektromobilom by pomohli dotácie na nákup nielen nových, ale aj ojazdených vozidiel,“ povedal v rozhovore pre Denník E Ján Horváth. Rozhovor s odborníkom Slovenského hydrometeorologického ústavu bol publikovaný ešte pred rokom, v uplynulých dňoch sa opäť objavoval na sociálnych sieťach.

Reprofoto úvodu rozhovoru na Denníku E
Reprofoto úvodu rozhovoru na Denníku E

Finančné dotácie na nákup jazdeného vozidla by sa týkali iba vozidiel s nulovými lokálnymi emisiami. Za ideou stojí predpoklad a výpočet, že elektrické, prípadne vodíkové automobily sú ekologicky výhodné aj vtedy, keď nie sú celkom nové.

Má sa za to, že environmentálny prínos elektromobilov prichádza až po stovkách tisíc kilometrov a rokoch používania. Predmetom verejnej diskusie je totiž udržateľnosť ich výroby a environmentálna stopa. Pre výrobu ťažkých akumulátorov je výraznejšia ako pri ľahkých spaľovacích vozidlách.

Cieľom má byť ovplyvnenie spotrebiteľského správania dotáciami. Má byť pre obyvateľov výhodnejšie kúpiť si jazdený elektromobil, než nové či staršie auto na benzín alebo naftu.

Teoreticky by sme sa tak mohli dostať do bodu, že nové spaľovacie auto si už nebude chcieť kúpiť nikto.

Toto cielené ovplyvňovanie spotrebiteľského správania nebude v prospech automobilového priemyslu. Na predaji nových automobilov je závislý, preto budú témou aj schémy na podporu predaja nových áut.

Koniec dilemy: Elektromobil lacnejší ako jeho benzínová verzia

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokKúpili by ste rodinné auto z Talianska? Toto sme si v redakcii obľúbili všetci, jazdí skoro zadarmo
Nasledujúci článokPZP na kolobežky bude stáť ako večera v reštaurácii