Dlhé mesiace sme mohli na internete vidieť rôzne videá maskovaného Defenderu, ktorý atakoval okruhy aj terén ako žiadny z jeho predchodcov. Kolovali veľké špekulácie o tom, čo si to britská značka chystá a ako veľmi to bude výnimočné. Odpoveď už poznáme.
Land Rover Defender Octa sa radí na pomyselný vrchol ponuky. Z exteriéru sa však nedočkal takých divokých kreácií, ako sme mohli očakávať. Najviac udrie do očí rozšírenie blatníkov. To si vyžiadalo jednak najširšie pneumatiky, ktoré kedy na Defender obuli, 275/50 R22, ale primárne rozšírený rozchod kolies o 68 mm. Svetlá výška bola zdvihnutá o necelé 3 centimetre.
Už pozornejšie oko si vyžiada zväčšená predná maska a upravený zadný nárazník so štyrmi koncovkami výfuku. Keďže je Defender Octa auto primárne do nepohody, okrem zlepšenej ochrany podvozku dostáva aj odolnejší hliníkový kryt motora. V prípade, ak chcete mať výnimočný kus auta, musíte zvoliť Edition One. V nej dostanete sekané karbónové vlákna, ktoré vytvárajú unikátny vzor. Nájdeme ich na logu, výduchoch na kapote a po stranách, alebo aj v interiéri.
V ňom sa toho príliš nezmenilo a ak nemáte špeciálny karbón, rozlíšiť ho od štandardného Defenderu môžete iba vďaka podsvieteným pádlam pod volantom a kosoštvorcovému logu Octa na volante. To slúži ako tlačidlo pre špeciálny Octa režim, v ktorom by sa mala ukázať skutočná výnimočnosť tejto verzie.
Najvýkonnejší Defender
Tá sa totiž skrýva pod povrchom. Začnime motorom. Preč je besný 5-liter. Na jeho miesto sa usadila 4,4-litrová mildhybridný V8 od BMW. S pomocou dvoch turbodúchadiel disponuje najvyšším výkonom 635 koní a krútiacim momentom 750 Nm, ktorý je k dispozícii v rozpätí 1 800-5 900 ot./min. Rýchlosť 100 km/h po rozbehnutí pokorí za rovné 4 sekundy. 8-stupňový automat je pripravený zvládať rýchlu jazdu na okruhu, aj plazenie v teréne. Ukázal sa však aj jeden zásadný háčik.
Voľba pneumatík vám totiž ovplyvní maximálnu rýchlosť vášho auta. Pri štandardných, ktoré poskytnú vyvážený výkon na asfalte, aj mimo neho, pôjdete až 250 km/h. Avšak pri off-roadových iba 160 km/h, samozrejme, z bezpečnostných dôvodov. Tento limit je ale nastavovaný priamo vo fabrike, takže aj keby prezujete svoj Defender Octa, už navždy je maximálka limitovaná na 160 km/h.
Unikátny 6D podvozok
Keďže má byť Octa ten najschopnejší Defender v histórii, potreboval špeciálny podvozok. 6D Dynamický podvozok je úplnou novinkou. Využíva výškovo nastaviteľné vzduchové odpruženie s hydraulicky prepojenými tlmičmi, vďaka čomu poskytuje väčší dynamický rozsah vo všetkých prostrediach. Trojventilové, kontinuálne variabilné poloaktívne tlmiče poskytujú nezávislú kontrolu stlačenia a odrazu. V praxi systém 6D Dynamics prakticky eliminuje nakláňanie karosérie, čo prináša rýchlejšie prejazdy zákrutami a zlepšenú kontrolu. Na zmiernenie nakláňania sa tekutina prenáša z tlmičov na jednej strane vozidla na druhú, pričom pracuje rovnakým spôsobom spredu dozadu, aby sa eliminovalo nakláňanie pri zrýchľovaní alebo brzdení. V dynamickom režime má podľa slov technikov eliminovať náklony karosérie, ktoré boli tak citeľné pri jazde s Defenderom V8.
Pri jazde v teréne umožňuje systém 6D podvozok nezávislejšie pohyby kolies, čo zlepšuje ich kĺbenie. Výsledkom má byť zvýšená kontrola s lepšou spätnou väzbou, čo pridá dôveru čeliť extrémnemu terénu. V situáciách, kedy sa iba presúvate po bežných cestách, má technológia 6D Dynamics poskytnúť vynikajúci komfort a kultivovanosť, na základe zvyšovania alebo znižovania tlaku v systéme v závislosti od zvoleného režimu jazdy.
Octa mode z neho urobí zviera
Novinkou je aj Octa mode, ktorý z Defenderu urobí v podstate dakarský špeciál. OCTA režim umožňuje aktivovať Off-Road Launch pre optimálne zrýchlenie na nespevnených povrchoch a následne posiela viac výkonu na zadnú nápravu pre väčšiu zábavu. A v kombinácii s najnižšími nastaveniami kontroly trakcie (TracDSC alebo DSC off) tiež aktivuje kalibráciu ABS upravenú pre terénne podmienky, vďaka čomu môže atakovať každú jednu zákrutu bez obáv z prehnaného zásahu ABS. Pre technicky náročnejšie terénne manévre má Defender k dispozícii známe režimy Terrain Response s konkrétnymi kalibráciami pre piesok, blato a koľaje, trávu, štrk a sneh, a lezenie po skalách – podporované terénnymi jazdnými pomôckami, ako je ClearSight Ground View, ktorý efektívne robí kapotu priehľadnou pre lepšiu viditeľnosť a istotu mimo cesty.
Koľko stojí?
Ak sa vám Defender Octa páči, treba si pripraviť poriadne tučný balík peňazí. Štandardný Defender Octa začína u nás na 182 602 €, Edition One je od 201 227 €.