startstop

Škoda poskytla autá na najprísnejšie testy bezpečnosti, aké tu kedy boli a mala úspech

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Keby ste ľuďom z Volkswagenu alebo Škody povedali, že nový Passat a Superb sú len kópie s trochu odlišným dizajnom, vehementne by vás presviedčali, že to tak nie je. Nové kolo nárazových testov Euro NCAP však okrem výsledkov prinieslo aj jednu zásadnú informáciu.

Škoda Kodiaq absolvovala najprísnejšie testy v histórii. Každý, kto mal pochybnosti, má dnes istotu. Nová generácia SUV Škoda Kodiaq absolvovala najnovšie bezpečnostné testy organizácie EuroNCAP a vyslovene triumfovala.

Foto: Euro NCAP

EuroNCAP je známe tým, že prísne zvyšuje nároky na automobilových výrobcov. Všetky dnešné automobily sú neporovnateľne bezpečnejšie ako tie spred 20 rokov, hoci bodové hodnotenie majú významne horšie. Ako je možné, že pred piatimi rokmi malo jedno vozidlo 5 hviezdičiek, ale je menej bezpečné ako dnešné 3-hviezdičkové? Dôvodom je priebežná úprava metodiky hodnotenia tejto bezpečnosti. Zatiaľ čo v minulosti sa hodnotila najmä pasívna bezpečnosť, neskôr aktívna, dnes zohrávajú dôležitú úlohu aj proaktívne bezpečnostné funkcie. Samočinné brzdenie, udržiavanie v pruhu, rozpoznávanie objektov na cestách, upozorňovanie vodiča početnými senzormi, to všetko sa počíta.

Foto: Euro NCAP
V čom si Kodiaq polepšil?

Škoda Kodiaq excelovala v testoch bezpečnosti EuroNCAP aj v minulej generácii, lenže zvyšujúce sa nároky nedávali automobilke stopercentnú istotu, že tento status obháji aj nová generácia Kodiaqu. Napokon má nový Kodiaq opäť plné, 5-hviezdičkové hodnotenie bezpečnosti. Čo sa ale medzigeneračne zlepšilo?

Foto: Euro NCAP

Kodiaq sa o niekoľko percent zlepšil v hodnotení bezpečnosti detských pasažierov a tiež chodcov – aktuálne čísla sú 83 a 82 percent. Dospelí pasažieri sú chránení na 89 percent (predtým 92 %). Za asistenčné systémy mal prechádzajúci Kodiaq 54, nový až 78 percent. Celkové percentuálne hodnotenie bezpečnosti nového Kodiaqu predstavuje 84 percent.

Foto: Euro NCAP
Ešte lepší je nový Superb, ale…

Škodovka má pritom ešte jedno eso v rukáve. Je ním nový Superb štvrtej generácie. Superb sa však fyzicky nárazových skúšok EuroNCAP nezúčastnil, pretože podľa európskej organizácie sú Superb a Passat v mnohých ohľadoch identické, tak sa testov zúčastnil iba VW Passat a jeho výsledky boli aplikované aj na Škodu Superb. zastúpil ho koncernový dvojník VW Passat. S bilanciou 5 hviezdičiek a 87 percent sa však Superb a Passat stávajú druhými najbezpečnejšími autami tohto roka.

Foto: Euro NCAP

Podobný princíp bol aplikovaný aj na modely BMW X2 (ktoré prevzalo výsledky modelu X1 z roku 2022) či Renault Espace a Rafale, ktorým boli prisúdené výsledky modelu Austral takisto z roku 2022.

Tri hviezdičky pre Duster a Swift

Nárazovými skúškami prešli aj modely Dacia Duster a Suzuki Swift. Predajná stratégia rumunskej značky je dobre známa. Dacia sa v minulosti snažila vyhýbať technológiám aktívnej bezpečnosti, aby zachovala cenovú dostupnosť, pričom argumentovala, že dané systémy vodiči aj tak nevyužívajú a ich nepotrebujú. Legislatíva však teraz trvá na tom, že všetky autá musia byť vybavené autonómnym núdzovým brzdením, núdzovými systémami udržiavania v jazdnom pruhu, inteligentnými obmedzovačmi rýchlosti a detekciou únavy vodiča. Duster aj Swift túto povinnosť plnia. Pokiaľ však ide o aktívnu bezpečnosť, štandardy Euro NCAP pre 5-hviezdičkové hodnotenie sú podstatne vyššie ako štandardy legislatívy. Euro NCAP konštatuje, že ochrana pasažierov, dospelých aj detských, sa v niektorých aspektoch hodnotenia pohybuje od okrajovej až po slabú.

Foto: Euro NCAP

Najnovšie kolo testov odhaľuje rastúci rozpor medzi bezpečnostnými ambíciami rôznych značiek automobilov. Rozdiel v hodnotení hviezdičkami je čiastočne spôsobený segmentmi, v ktorých autá súťažia, ale podľa Euro NCAP je to aj vec priorít automobiliek. Niektoré, ako Mercedes-Benz, Škoda, VW, BMW a Renault, sú presvedčené o oddanosti svojich zákazníkov bezpečnosti a jej vyššej hodnote v ponuke produktov. Pri Dacii a Suzuki je dôraz kladený na cenovú dostupnosť, no spotrebitelia by nemali pochybovať o tom, že na trhu sú k dispozícii konkurenčné vozidlá, ktoré ponúkajú podstatne vyššiu úroveň bezpečnosti,” uviedol Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP.

Foto: Euro NCAP
Exit mobile version