Najrýchlejší Lotus súčasnosti sa divákom na Festivale rýchlosti v Goodwoode ukázal v negatívnom svetle. Špeciál, ktorý je zatiaľ postavený len v jedinom exemplári, sa nedostal ani do prvej zákruty. Po nevydarenom burnoute skončil v balíkoch sena len pár sekúnd po štarte.
Festival rýchlosti v Goodwoode 2024 si vyžiadal svoju prvú obeť. Automobilovú, jazdcovi sa totiž nič nestalo. Lotus Evija X, solitér a traťový špeciál, ktorý bol postavený na prekonanie špecifického rekordu na Nordschleife, počas včerajších jázd v Goodwoode havaroval. Na jednej strane vidieť havárie na trati počas festivalu nie je nič nezvyčajné a častokrát si to odnesú aj vzácne vozidlá, ktoré existujú len v jedinom exemplári, ako sa to stalo napríklad aj minulý rok Hyundaiu RN22e, tento incident je predsa len niečím špecifický. K nárazu neprišlo po nezvládnutom prejazde zákrutou, ale hneď na úvodnej rovinke hneď po štarte.
Na záberoch z kolízie vidieť, že jazdec po odmávaní začne robiť gigantický burnout s množstvom dymu valiacich sa spod pneumatík, následne však stratí kontrolu nad vozidlom a nasleduje náraz do bariéry. Lotus tak teraz bude musieť zrejme postaviť nový kus, aby mohol model Evija X prezentovať na ďalších podujatiach.
Lotus Evija X
A čo je to vlastne za projekt? Lotus sa rozhodol zajazdiť na Norschleife najrýchlejší čas s použitím podvozku zo sériového automobilu. V októbri minulého roka sa to tomuto špeciálu podarilo s časom 6 minút a 24 sekúnd, čo bolo o 11 sekúnd rýchlejšie ako dosiahol Mercedes-AMG One, teda najrýchlejšie sériovo vyrábané vozidlo, aké zatiaľ kedy jazdilo v Zelenom pekle. Evija X však nie je absolútne najrýchlejším strojom na tejto dráhe. Volkswagen ID.R zajazdil kolo za 6:05 min a Porsche 919 Hybrid Evo dokonca za 5:19 min. Tieto autá však so sériovými vozidlami nemajú absolútne nič spoločné. Lotus by sa však na Nordschleife chcel ešte vrátiť za lepšími podmienkami, pretože v čase meraných kôl bola trať mierne vlhká, takže vidí priestor na ďalšie zlepšenie.
Čo sa týka samotného modelu Evija, v sériovom prevedení ho poháňa štvorica elektromotorov s celkovým výkonom 2000 koní a krútiacim momentom 1700 Nm. Maximálna rýchlosť automobilu je 350 km/h. Z 0 na 300 klm/h zrýchli za 9 sekúnd. Energia sa ukladá do 70 kWh batérie, hmotnosť vozidla je 1680 kg. Lotus vyrobí iba 130 kusov. Cena jedného je stanovená na 2,6 milióna eur.