Svet sa prudko mení a automobily spolu s ním. Ešte pred pár rokmi by sme sa veľmi čudovali, keby sme videli dnešné elektrické portfólio značky BMW. A lídrom v ambivalentnosti je po modeloch 7, XM a iX už aj dostupnejší iX2. Stojí za to dať mu šancu.
BMW púta pozornosť a nielen pozitívnu. Lenže majiteľovi to deň nepokazí, pretože práve excentrická povaha BMW iX2 bola tým, čo ho upútalo na prvý pohľad. A potom cena podstatne nižšia ako X4. Ako nám dokazuje častá skúsenosť, dizajn áut nemá zmysel riešiť, pretože to dôležité sa aj tak týka jazdných vlastností, komfortu, praktického a funkčného zázemia. A v týchto ohľadoch je iX2 veľmi solídnym reprezentantom novej generácie áut na európskom trhu.

Vypočítajte si to
Elektrický crossover iX2 eDrive20 sa na Slovensku predáva od 47 760 € vrátane DPH, čo zodpovedá cene naftovej verzie X2 xDrive20d. Nami testovaná verzia iX2 xDrive30 je v predaji od 55 360 €. Lenže pozor, pokiaľ ide o maximálny výkon pohonu a akceleráciu, museli by sme za alternatívu považovať variant X2 M35i xDrive, ktorý vychádza už na 61 810 €. Takže kúpou elektrickej verzie ušetríte, dokonca v cene dostanete aj adaptívny M podvozok. iX2 je vskutku dobrý, zábavný a predsa komfortný crossover už aj so základnou výbavou.

Multipotenciál
Systémový výkon pohonu, ktorý poháňa obe nápravy, dosahuje 225 kW (306 k), pričom na 100 km/h zrýchli už za 5,6 sekundy. Pre maximálny zážitok musíte zapnúť desaťsekundový režim Boost stlačením ľavej páčky pod volantom, ktorá nachádza svoje tradičné miesto v elektromobiloch od BMW. Vtedy výkon stúpne na 230 kW.

To sú však len veci na ohúrenie ľudí. Počas týždňa proaktívneho jazdenia sme ocenili predovšetkým kultivovanosť pohonu, ktorý spoločne s jazdnými profilmi MY MODES a dobre naladeným podvozkom prekvapovali v každom ohľade. Napokon, komfortný jazdný štýl je ten, ktorý bude vodič preferovať najčastejšie. Vtedy sa iX2 xDrive30 správa ako aristokrat. Filtruje nerovnosti, karosériu udržiava v rovine aj v ostrej zákrute a umožňuje až do posledného okamihu brzdiť plynule, pričom na konci nesekne.

Športový crossover síce iX2 eDrive30 nie je, ale nebránime sa tvrdeniu, že má k nemu veľmi blízko. V športovom jazdnom režime a po zapnutí Boostu posádke vyráža dych a vodič si užije autentickú surovú radosť z jazdy. Dokonca aj s generatívnym zvukom motora, ktorý počuť iba v interiéri. Oplatí sa zmieniť znamenitú stabilitu a agilitu aj vo vysokých rýchlostiach. Snáď len trochu tuhšie riadenie by sme ešte ocenili. Do zákruty sa iX2 zaborí nosom, strmé riadenie nevyžaduje príliš rýchle ruky a dávkovať krútiaci moment môžete zvlášť citlivo. Presnosť riadenia dáva vodičovi pocit úplnej kontroly nad vozidlom, hoci prvé kilometre bude zarazený z toho, ako obratné toto auto je.

Nabíjanie aj pre lenivých
Trápi vás dojazd? Vedzte, že nemusí. Verzia xDrive 30 avizuje kombinovaný elektrický dojazd 433 km, s ktorým môžete smelo počítať aj v praxi. Musíte jazdiť mierne a z veľkej časti v meste, avšak už teraz žijeme dobu, kedy elektromobily nie sú obmedzujúce. Spravidla sme nenabíjali doplna, stačilo tých niekoľko minút na odpočívadle alebo nákup v obchodnom centre, aby sme dobili kilometre. Ak nemáte čo robiť, BMW ponúka priamo na displeji infotainmentu hry AirConsole, ktoré ovládate mobilom. Nie je to práve zmysluplné trávenie času, ale BMW im verí natoľko, že ich dáva aj do limuzín.

My sme počas týždňa nabíjali trikrát, pretože sme auto nešetrili, ale vždy po poklese energie pod 10 %. Elektromobil od BMW sa nabíja maximálnym výkonom 130 kW, čo znamená, že batériu s využiteľnou kapacitou 64,8 kWh môžete mať plne nabitú už za pol hodinku nabíjania.

Nedostatky sú vecou názoru
Kritiku môžeme adresovať menej výkonnej klimatizácii, avšak pochvaľovali sme si možnosť jej automatického spustenia z mobilu či hneď po odomknutí auta. V lete je to skvelá funkcia a je možná práve vďaka elektrickej platforme s trakčným akumulátorom.

Ďalšiu kritiku cielime na systém zapínania a vypínania pohonu. Ani po týždni sme nemali jasno v tom, kedy je vlastne auto „naštartované“, pretože každým otvorením dverí vodiča sa vyplo, následne aj vystúpením z vozidla. Asi je to len otázka zvyku, no my sme ho osvojiť nestihli. Tiež sme si nezvykli na panoramatický kamerový systém s natáčaním cúvacej kamery, ktorej pohyb nám spôsoboval problémy s odhadom vzdialenosti. Môžete si ale vybrať aj jednoduché zobrazenie či 3D pohľad.

Atmosféra BMW iX v menšom vydaní
Ako každé BMW, aj iX2 je v predaji s veľkým množstvom príplatkových položiek výbavy, ale ponuka tej základnej je ohromujúca. Spomeňme BMW Live Cockpit Plus a BMW Curved Display s operačným systémom BMW Operating System 9 s navigáciou, 2-zónovú klimatizáciu so zadnými výduchmi, adaptívny M podvozok, jazdné režimy, kompletné LED svetlá, parkovací asistent s cúvacou kamerou či systém čiastočne autonómnej jazdy vďaka adaptívnemu tempomatu a udržiavaniu v strede pruhu. Príplatková presklená strecha, masážne predné sedadlá, červený lak Fire Red Metallic za 973 € a biely koženkový interiér Veganza perforated Atlas Grey/Smoke White za 964 € potom dotvorili atmosféru luxusu hodnú značky BMW.
TECHNICKÉ ÚDAJE | BMW iX2 eDrive 30 |
Motor | elektrický |
Typ a kapacita akumulátora (využiteľná) | Li-ion, 66,5 kWh |
Max. výkon | 230 kW (313 k) |
Max. krútiaci moment | 494 Nm |
Dojazd | 431 km |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | 1 – stupňová |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 554 mm |
Šírka (bez spätných zrkadiel) | 1 845 mm |
Výška | 1 560 mm |
Rázvor náprav | 2 692 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 095 kg |
Objem batožinového priestoru | 525/1 400 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,6 s |
Rozmer pneumatík | 245/40 R20 |
SPOTREBA, NABÍJANIE, DOJAZD | |
Elektromotor | |
Mesto: | 19,9 kWh/100 km |
Diaľnica: | 23,0 kWh/100 km |
Priemer (test): | 20,9 kWh/100 km |
Reálny dojazd | ~320 km |
Maximálny nabíjací výkon | 130 kW |
Doba nabíjania 10 – 80% | 29 min |
CENA | |
Základná cena modelu | 47 760 € |
Základná cena testovanej verzie | 71 743 € |