Po rokoch klebiet a upútaviek Red Bull konečne odhalil na Festivale rýchlosti v Goodwoode svoje vôbec prvé zákaznícke auto – RB17. Hyperšport s motorom v strede dosahuje výkon cez 1 200 koní vďaka atmosférickému desaťvalcu s elektrickou asistenciou, ktorý dokáže točiť ohromujúcich 15 000 otáčok za minútu. Váži okolo 900 kilogramov, pričom Red Bull sľubuje na trati úroveň výkonu monopostu F1.
O úmysle postaviť hyperauto hovorili v Red Bulle na tlačovej konferencii v júni 2022 Christian Horner a Adrian Newey. Bol to práve geniálny konštruktér, ktorý sa stal otcom celého projektu. Čo sa týka označenia, Označenie RB17 nie je náhodné. Od svojich počiatkov označuje Red Bull svoje monoposty skratkou RB a poradovým číslom. V roku 2020 svet zasiahla pandémia koronavírusu, ktorá oddialila príchod nových pravidiel, takže tímy len upravili existujúce autá. Po RB16 v roku 2021 nasledovalo vozidlo RB16B. O rok neskôr prišiel monopost RB18, takže číslo 17 zostalo voľné a Red Bull ho použil pre svoj hypercar.
Neuveriteľne nízka hmotnosť, ktorá je oproti monopostu F1 vyššia len o 100 kg, je dosiahnutá najmä vďaka dvojmiestnemu monokoku z uhlíkových vlákien. Výkon sa na zadné kolesá prenáša pomocou šesťstupňovej sekvenčnej prevodovky. RB17 taktiež obsahuje aktívny hydraulický samosvorný diferenciál. Neexistuje žiadna spiatočka. Cúvanie má na starosti elektromotor namontovaný v hnacom ústrojenstve.
Samotný elektromotor produkuje 200 z celkových 1 200 koní. Aj keď ide o čisto okruhové vozidlo, o bezpečnosť a stará trakčná kontrola a ABS. Maximálna rýchlosť je viac ako 350 km/h.
Projekt geniálneho konštruktéra
Ako sa očakávalo od auta vyvinutého s inžinierskou legendou Adrianom Neweyom, RB17 má špičkovú aerodynamiku. Red Bull hovorí, že auto produkuje až 1700 kilogramov prítlaku, čo je takmer dvojnásobok jeho vlastnej hmotnosti. V karosérii sú zabudované systémy aktívnej aerodynamiky, ktoré vyhladzujú prúdenie vzduchu okolo pneumatík. Predné a zadné blatníky majú tiež aktívne prvky na prispôsobenie prítlaku rôznym tratiam.
Adrian Newey do auta zapracoval niekoľko svojich geniálnych technických riešení z minulosti. Nechýbajú aktívne závesy, ktoré sme na začiatku 90. rokov videli na monoposte Williamsu alebo využitie fúkaného difúzoru, čo bola zas Neweyho doména za zlatej éry Sebastiana Vettela.
Brzdy a kolesá
Útroby RB17 sú rovnako inšpirované motoršportom. Na všetkých štyroch zaveseniach je nastaviteľné odpruženie s aktívnym ovládaním výšky a nakláňania spolu s režimom zdvihu na prekonávanie nerovností pri nízkych rýchlostiach. Nechýba ani hydraulicky asistovaný posilňovač riadenia a karbónové brzdy. Zaujímavosťou je, že iba zadné brzdy sú ovládané systémom brake-by-wire. Brzdy zakrývajú 18-palcové kolesá z uhlíkových vlákien s pretekárskou zmesou Michelin vyvinutými špeciálne pre tento hyperšport. Zákazníci sa môžu rozhodnúť aj pre 20-palcové kolesá zabalené do vysokovýkonných pneumatík s dezénom.
Red Bull skonštruoval RB17 tak, aby bol ľahko a často využiteľný. K dispozícii sú vlastné, na mieru robené sedadlá, nastaviteľný pedálový box a vstavaný úložný priestor na nevyhnutné veci na pretekárskom okruhu, ako sú pretekárske kombinézy a prilby.
Záruka
Motor beží na benzín a na každé auto sa vzťahuje 2-ročná/4 000-kilometrová záruka. Spoločnosť tvrdí, že auto je dostatočne odolné na to, aby zvládlo 24-hodinové preteky bez servisu. Bežný servis je možné vykonať v centrále spoločnosti Red Bull, miestnom servisnom stredisku alebo u zákazníka. Hlavné služby sa vykonávajú každých 8 000 kilometrov a musia sa uskutočniť v sídle spoločnosti.
Rovnako ako iní výrobcovia športiakov určených len na dráhu, aj Red Bull plánuje každoročne organizovať množstvo súkromných podujatí, aby zákazníci mohli na trati používať svoje autá. Spoločnosť tiež plánuje pustiť majiteľov do svojho vnútorného kruhu a pozývať ich na oslavy Red Bull Racing, simulátorové stretnutia a spoločenské udalosti mimo trate.
“Dlhé roky som premýšľal nad myšlienkou prijať výzvu navrhnúť náš vlastný hyperšport, od konceptu až po finálne vozidlo, a bol to úžasný projekt a cesta,” uviedol Newey vo vyhlásení. “To, že konečne nastal deň, kedy stiahneme plachty a uvidíme zrod RB17, je skutočne pozoruhodné. Hyperšport RB17 zahŕňa všetko, čo si predstavujeme: nepopierateľný výkon, rýchlosť a krásu. Je veľmi prispôsobivé vo svojich schopnostiach a dali sme si záležať, aby sme ho navrhli ako dvojmiestne, aby si vodič vzrušenie z jazdy rýchlosťou F1 mohol užiť s priateľom alebo partnerom.”
Prekoná aj F1
Adrian Newey počas premiéry uviedol, že s profesionálnym jazdcom za volantom dokáže byť RB17 na okruhu rovnako rýchle ako monopost F1. Testy na simulátore dokonca ukázali, že RB17 je na Silverstone o sekundu rýchlejší ako bol najrýchlejší kvalifikačný čas na uplynulej Veľkej cene F1. Cena RB17 je podľa zákulisných informácií 6 miliónov eur. Nuž ale nie že by na tom až tak záležalo, pretože všetkých 50 exemplárov, ktoré Red Bull postaví, je už predaných. Očakáva sa, že výroba začne budúci rok.