Už dávno sme nezažili takú zábavu so strojom, ktorý vznikol hlavne ako rozpočtovka s veľkým ohľadom na konečnú cenu. Predstavujeme vám základný a zároveň najlacnejší model RayZR od spoločnosti Yamaha.
Yamaha RayZR je mestské presúvadlo s tými najnižšími prevádzkovými nákladmi, aké si viete predstaviť. Jazdiť na ňom má možnosť ktokoľvek, teda pokiaľ máte aspoň vodičák na auto. To hovorí jasne o tom, čo nájdeme pod kapotážou.
Základné informácie
Motor s objemom 125 centimetrov kubických má jeden valec a výkon 8,1 “poníkov”, ktorý ale dokáže hlavne pri rozjazdoch kvalitne potiahnuť. To má z časti na svedomí systém Power Assist, ktorý pri rozjazde dodá ten správny impulz a pomôže motoru sa pohnúť.
Do takých cca 30 kilometrov v hodine sa môže rovnať aj s o dosť silnejšími strojmi.
Zaujímavá je aj spotreba. Ak sa ho nesnažíte uhnať a nejazdíte štýlom brzda-plyn, tak okolo dvoch litrov na sto je veľmi reálna hodnota. Pri kapacite nádrže 5,2 litra je dojazd okolo 250 kilometrov.
Yamaha RayZR má ale niečo, čo sa v dnešnej dobe už tak často nevidí, a to starú dobrú nakopávačku. To keby vás premohla nostalgia a chceli by ste si zaspomínať na časy minulé alebo tí mladší vyskúšať, aký to je pocit si svoj dopravný prostriedok nakopnúť vlastnou silou. Nestresovať! Má aj klasický elektrický štartér na tlačidlo. Namiesto prevodovky tu je variátor.
Mestský blázon
Na ceste RayZR drží predné dvanásťpalcové koliesko a zadná desiatka. Podvozok je presne taký, ako od skútra v tejto cenovej hladine očakávate. Spoľahlivý, pohodlný, ale trošku tvrdý. Ešteže podvozok nám RayZR kompenzuje pohodlnou a výborne čalúnenou sedačkou.
Pri brzdách ma ale prekvapila jedna vec. Na to, že to je v podstate skúter zameraný na čo najnižšiu cenu, je tu spojený brzdový systém. Ten sa skladá vpredu zo 190-milimetrového kotúča a vzadu zase z bubnovej brzdy. To zaujímavé je práve to, že keď brzdíte len prednou brzdou, tak brzdí len predný kotúč. Ale akonáhle brzdíte len zadnou brzdou, tak vám pomáha čiastočne aj predná. Keď ide naozaj do tuhého, tak vám RayZR rozloží brzdnú silu rovnomerne, takže pomôže rýchlo, ale hlavne bezpečne zastaviť. A áno, aj napriek tomu sa so zadnou brzdou dá flekovať a zastavovať v šmyku.
Technológie
Prístrojový panel? Klasický LCD displej, ktorý zobrazuje len to najpodstatnejšie: rýchlosť, otáčky a stav paliva. Čo viac človek potrebuje, všakže? Už ale ani pri rozpočtovkách nesmie chýbať full LED osvetlenie. To je asi všetko z výbavy. Nie počkať! Je tu ešte jedna vychytávka, štart-stop systém, ktorý sa dá deaktivovať. Aj keď funguje na výbornú a na pridanie plynu sa do sekundy hýbete, ja som radšej, keď je vypnutý.
Rád by som napísal, že aspoň na úložnom priestore nešetrili a snažili sa ho vopchať všade, kde sa dalo, no opak je pravdou. Okrem jedného háčika vpredu medzi nohami máte k dispozícii akurát tak skromný odkladací priestor pod sedadlom. Aj keď obyčajná helma sa tam asi zmestí, bohužiaľ, moja AGV K6 sa tam nezmestila.
Záverom
V čom ju musím rozhodne pochváliť, je ergonómia a posed. Aj pri mojej výške 180 centimetrov som sa na nej pohodlne usadil a netrpel som ani tým, že by som bol na nej pokrčený a bolel by ma z nej chrbát. Dokonca som si tam zo začiatku trochu krkolomne skladal nohy, ale po čase som si našiel tú správnu polohu.
Model Yamaha RayZR je mašinka, ktorá je v mestskej premávke ako doma a rozhodne sa v nej nestratí, a to ako veľkosťou, tak aj spotrebou a v dnešnej dobe rozhodne dáva zmysel. Je hravá, každú blbosť, čo si vymyslíte, s vami s radosťou absolvuje.
Kolesami nadol priatelia.
NÁZOV: Yamaha RayZR
MOTOR: 125 cm³
HMOTNOSŤ: 99 kg
VÝŠKA SEDLA: 785 mm
CENA: 2 190 €