Domov SPRÁVY News Nové vyjadrenie predsedníčky Komisie Von der Leyenovej o roku 2035 a e-palivách

Nové vyjadrenie predsedníčky Komisie Von der Leyenovej o roku 2035 a e-palivách

Parlament opätovne zvolil Ursulu von der Leyen za predsedníčku Komisie (reprofoto: europarl.europa.eu)
Parlament opätovne zvolil Ursulu von der Leyen za predsedníčku Komisie (reprofoto: europarl.europa.eu)

Dôveruje syntetickým palivám, ale od cieľov pre rok 2035 ustupovať nebude. Von der Leyenová pokračuje vo svojej agende aj po znovuzvolení.

Ursula Von der Leyenová (65) získala druhé päťročné funkčné obdobie ako predsedníčka Európskej komisie. Pre Európu, ktorá sa v uplynulom období zmieta v politickej nestabilite, jej znovuzvolenie znamenalo prísľub stability, sumarizuje Automotive News Europe. Novinári sa jej pýtali na e-palivá aj rok 2035.

Von der Leyenová po svojom znovuzvolení potvrdila novinárom, že jedným z cieľov Európskej únie naďalej zostáva ukončiť predaj áut s lokálnymi emisiami CO2 do roku 2035.

Von der Leyenová tiež dodala, že EÚ urobí cielenú zmenu automobilovej politiky s cieľom umožniť rozmach e-palív. Potvrdila tým predchádzajúce špekulácie o tom, že mieni podporiť vývoj, výrobu a predaj syntetických palív, ktoré by aj vozidlám so spaľovacím pohonom umožnili jazdiť lokálne bezemisne.

Syntetické palivá by sme mali tankovať tak, ako tie dnešné. Nevýhodou má byť vyššia cena, výhodou uhlíková neutralita.
Syntetické palivá by sme mali tankovať tak, ako tie dnešné. Nevýhodou má byť vyššia cena, výhodou uhlíková neutralita.
Ako je možné, že e-palivá majú nulové emisie?

E-palivá, syntetické palivá, syntetický benzín, syntetická nafta, e-kerozín, e-metán alebo e-metanol. Vďaka nim by malo byť garantované, že aj dnešné automobily so spaľovacími motormi budú spĺňať európskej zákony o neprodukovaní emisií CO2. Ako je to možné, keďže sa aj pri spaľovaní týchto palív produkujú emisie CO2?

Prekvapujúco za preukazom nulovej CO2 bilancie syntetických palív stojí matematika a do určitej miery špekulácia. Vyrábajú sa syntetizáciou zachytených emisií CO2 a vodíka vyrobeného pomocou obnoviteľnej elektriny alebo elektriny bez emisií CO2.

Myšlienka je taká, že emisie zo spaľovania syntetických palív sa rovnajú množstvu CO2 odobratému z atmosféry na ich výrobu. Vďaka tomu sú celkovo uhlíkovo neutrálne. Je to teda hra s číslami a štatistikou, hoci koncepčne racionálna a zmysluplná.

Viac šrotov na cestách? Huliak z SNS chce zmeniť STK

Syntetické palivá pomôžu k hladšiemu prechodu na elektromobilitu

E-palivá sú aj podľa Von der Leyenovej „pristávacou plochou“ na upokojenie obáv stredopravých zákonodarcov.

Tí sú spravidla kritickí k zámerom EÚ a ostro sa stavajú proti zámerom spojených s rokom 2035.

Dodajme, že 2035 je rok, kedy sa začne v Európskej únii uplatňovať zákaz predaja a/alebo registrácií nových automobilov s pohonom, ktorý pri svojej činnosti emituje skleníkové plyny.

Lenže automobily na plyn, benzín a naftu budú môcť motoristi používať aj po roku 2035 – v súčasnosti sa hovorí, že takúto možnosť budú mať až do roku 2050. Podľa všetkého tieto automobily budeme môcť prevádzkovať predovšetkým pri použití syntetických palív.

A má sa za to, že niektoré vozidlá, napríklad veterány, budú mať výnimku aj po roku 2050.

To je ešte 26 rokov, počas ktorých bude možné používať autá na benzínový, naftový alebo plynový pohon.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokZmena dopravy v Bratislave pre koncert AC/DC: Parkovanie, MHD a ďalšie info
Nasledujúci článokTOP 4 rodinné výlety, na ktoré vedú krásne okresky