Jediná luxusná značka koncernu Stellantis prišla v prvom polroku 2024 o viac ako 50 percent tržieb. Ľudia zo Stellantisu hovoria, že automobilka by si “mohla nájsť nový domov.”
Kedysi to bola cenovo dostupnejšia alternatíva, ako sa dostať k motorom Ferrari. V Maserati sa však pod krídlami koncernu Stellantis vydali vlastnou cestou a na pohon svojich vozidiel používajú vlastné motorizácie. Imidž značky však v očiach zákazníkov po celom svete klesol. Dokazujú to aj najnovšie čísla globálnych predajov – Maserati v prvom polroku 2024 predalo len 6500 vozidiel, čo je medziročne o viac ako 50 % menej. Za prvých 6 mesiacov roka 2023 dokázalo Maserati predať 15 300 vozidiel. Výrazný pokles predaja má nezanedbateľný vplyv aj na tržby a ziskovosť automobilky. Kým Maserati v minulom roku dosiahlo v prvom polroku zisk 121 miliónov eur, tento rok vykazuje stratu 82 miliónov.
Ak nezarobia, odstavíme ich
Z pozície fanúšika výkonných a luxusných automobilov sa ani niet čomu čudovať. V portfóliu značky totiž od konca minulého roka nenájdete sedan strednej triedy Ghibli, sedan vyššej strednej triedy Quattroporte ani obľúbené SUV Levante, ktoré nie je problémom stretnúť ani na slovenských cestách. Maserati síce predáva kompaktné SUV Grecale, ale tomu prestal fúkať vietor do plachiet – jeho predaj sa prepadol o 42 %. Okrem neho sa v showroomoch Maserati nachádzajú aj modely GranTurismo, GranCabrio a MC20. Od nich však nemožno očakávať, že sa budú predávať vo veľkých objemoch.
Podľa Automotive News Europe v prípade Maserati môže v budúcnosti nastať nejaký bod, keď sa Stellantis pozrie na to, aký je najlepší domov pre Maserati. Generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis Carlos Tavares bol na stretnutí s novinármi veľmi priamy: „Ak nezarobia, odstavíme ich. Je to veľmi jednoduché, pretože hovoríme o veľmi zložitom prechodnom období, kde si nemôžeme dovoliť mať značky, ktoré nezarábajú.”
Obnova portfólia je v nedohľadne
Nové produkty s logom Maserati sú zatiaľ v nedohľadne. V roku 2025 sa má spustiť predaj modelu MC20 Folgore, teda elektrickej verzie MC20. Podľa správy Top Gear zo začiatku tohto roka by tento automobil mal mať tri elektromotory, výkon okolo 750 koní, schopnosť zrýchliť z 0 na 100 km/h za cca 2 sekundy a v porovnaní s benzínovým súrodencom len o cca 100 kg vyššiu hmotnosť. Avšak ani od Folgore nemožno očakávať, že Maserati vytrhne z biedy. Na rok 2025 je okrem iného naplánovaný aj príchod modelu Tesla Roadster, čo bude pre Maserati z hľadiska dynamiky určite vážna konkurencia. Podľa údajov Dataforce predalo Maserati v Európe v prvom polroku 97 kusov MC20, čo je pokles z 202 v rovnakom období minulého roka.
V roku 2025 mali predávať 75-tisíc áut
V rokoch 2022 a 2023 predala talianska automobilka okolo 26-tisíc vozidiel. Ešte v roku 2020 riaditeľ Fiat Chrysler Automobiles Mike Manley povedal, že značka mala predajný cieľ 75 000 do roku 2025 s variantmi BEV každého modelu v rade. Maserati v roku 2021 zaznamenalo robustný rast predaja, v porovnaní s rokom 2020 o 41 % s celkovým počtom 24 269 vozidiel dodaných zákazníkom po celom svete. Ambíciou značky ešte v roku 2021 bolo do roku 2025 mať na trhu ucelené portfólio modelov MC20, Grecale, Granturismo, Grancabrio, Levante a Quattroporte v elektrickej aj spaľovacej verzii. Nové modely Levante a Quattroporte by podľa doterajších správ mali vzniknúť na koncernovej platforme STLA Large.