Dnešné moderné autá vedia vďaka sofistikovaným vychytávkam zhromažďovať veľké množstvo informácií. Pokiaľ ide ale o pneumatiky, vozidlo vie veľmi málo o tom, čo je pripevnené k jeho nábojom. Mozog auta vie, že tam sú pneumatiky, pozná tlak v pneumatikách, ale všetko ostatné je iba odhad. Nové pneumatiky Pirelli Cyber Tires využívajú na priamu komunikáciu s vozidlom senzory pripojené cez Bluetooth, vďaka ktorým sa otvárajú nové možnosti.
Pneumatiky Pirelli, ktoré boli predstavené na Pagani Utopia, vedia komunikovať so systémami kontroly trakcie, stability a ABS. Utopia v podstate vie, ktorá konkrétna pneumatika je nasadená a dokáže prispôsobiť všetky elektronické systémy špecifickému programu navrhnutému pre danú pneumatiku.
Piero Misani, technický riaditeľ Pirelli, uviedol príklad pre Motor1. Pri brzdení ABS majú pneumatiky Trofeo RS od Utopie najväčšiu priľnavosť s približne 5-percentným preklzom kolies, ale zimné pneumatiky Sottozero potrebujú oveľa väčší sklz, približne 10 až 14 percent. Systém ABS automobilu musí byť vyladený tak, aby fungoval so všetkými rôznymi zmesami pneumatík. Toto univerzálne ladenie systému obetuje maximálny výkon konkrétnej pneumatiky, čo sa však pri Cyber Tires nedeje.
„Ak ste schopní rozpoznať, že pneumatika je Trofeo alebo zimná, môžete povedať ABS: Použi túto mapu. Použi tieto vlastnosti,“ povedal Misani. To isté platí pre systémy riadenia trakcie a stability.
Zber údajov v zákazníckych autách
„Už dlho sme to chceli získať pre naše autá,“ povedal pre Motor1 Christopher Pagani, syn zakladateľa Horacia a marketingového riaditeľa spoločnosti. “Pevne veríme, že existuje spôsob, ako zlepšiť správanie auta na ceste, keď jazdíte všetkými rôznymi rýchlosťami, v daždi, v zime, kedykoľvek.”
S pneumatikami Cyber Tires dokáže vozidlo posúdiť aj vek pneumatík a mieru opotrebovania. V praxi to funguje tak, že sa vodičovi zobrazí správa na prístrojovej doske, ktorá naznačuje, že je čas vymeniť pneumatiky alebo upraviť elektronické jazdné asistenčné systémy auta. Tieto pneumatiky okrem nastavenia systémov auta pomôžu spoločnosti Pirelli v budúcnosti vyrábať lepšie produkty, pretože senzory v pneumatikách dokážu počas vývojovej fázy auta zbierať množstvo cenných údajov.
Údaje o pneumatike je možné zbierať z dynamometra, ale ako vysvetlil Misani, dynamometrické kolesá sú ťažké. “Senzor vo vnútri pneumatiky nič nemení, meriame skutočné podmienky,” povedal.
Pirelli môže tiež zbierať údaje o pneumatikách používaných v zákazníckych vozidlách, vďaka čomu má spoločnosť lepší prehľad napríklad o jazdných štýloch a skutočne najazdených kilometroch. To všetko pomáha pri budúcom vývoji pneumatík.
Množstvo z vývoja moderných áut sa deje v simuláciách, ale jednou z najťažších vecí na simuláciu sú práve pneumatiky. To je dôvod, prečo platformy ako iRacing vynakladajú toľko úsilia na zdokonaľovanie modelov pneumatík. S väčším množstvom a prehľadnejšími údajmi môžu výrobcovia navrhovať lepšie modely pneumatík.
Čo je však naozaj zaujímavé, je to, čo Misani nazýva „verzia 2.0“ Cyber Tire
Cieľom je použiť jeden alebo viacero senzorov na odhadnutie presnej úrovne priľnavosti a na zistenie toho, čo sa deje pod kontaktnou plochou pneumatiky. Účelom je poskytnúť tieto informácie ostatným systémom vozidla, čím sa optimalizuje výkon do veľmi vysokej miery.
Čím viac údajov má auto o tom, čo sa deje s pneumatikou, tým lepšie dokáže vyladiť svoje systémy. Dnes musí auto kalkulovať sily, ktoré pneumatika pociťuje, na základe vecí, ako sú snímače rýchlosti kolies, snímače tlaku v pneumatikách a inerciálne meracie jednotky, ktoré sledujú rýchlosť otáčania, sklon, nakláňanie, atď. Môžete dospieť k dobrému záveru na základe toho všetkého, ale v konečnom dôsledku je to len odhad.
Misani povedal, že to bude vyžadovať viac snímačov. S jedným senzorom je možné merať dĺžku kontaktnej plochy, ktorú Pirelli používa na detekciu aquaplaningu, ale na meranie uhla sklzu je potrebné poznať dĺžku aj tvar kontaktnej plochy.
Pirelli Cyber Tires sú dostupné pre McLaren Artura, Audi RS4 a Pagani Utopia, ale iba v Pagani mení auto svoju trakciu, stabilitu a mapy ABS tak, aby vyhovovali osadenej pneumatike. V ďalších dvoch pneumatiky iba informujú auto, že je vybavená OE pneumatikou.