Predaj modelov Tesla Model Y a Model 3 v Európe ďalej klesá. Dokonca v takej miere, že v júli najviac elektromobilov predala úplne iná značka.
Júl 2024 ako historická chvíľa – BMW po prvý raz predalo v Európe viac elektromobilov ako Tesla. Podľa analytickej spoločnosti JATO Dynamics predalo BMW minulý mesiac v Európe 14 869 nových elektromobilov, kým Tesla len 14 561. To znamená, že BMW predalo o 308 viac elektromobilov ako Tesla. Hoci je to minimálny náskok, preukazuje to správnu stratégiu BMW v oblasti elektromobility. Kým Tesla je od predaja elektromobilov závislá, BMW môže aj naďalej počítať s predajom hybridných, plug-in hybridných alebo čisto spaľovacích automobilov.
JATO Dynamics uvádza, že Tesla zažila minulý mesiac v Európe pokles počtu registrácií Modelu Y aj Modelu 3. Konkrétne, predaj modelu Y klesol o 16 % na 9 544 predaných kusov a predaj Modelu 3 klesol o 17 % na 4 694 kusov. Tretím najúspešnejšou značkou v predaji elektromobilov sa stal Volkswagen (12 213 ks), za ním nasleduje Volvo (10 533 ks), Audi (8 618 ks) a Mercedes (8 365 ks). Celkový počet predajov elektromobilov v Európe medziročne v júli klesol o 6 %, keď sa predalo 139 244 ks.
Ak sa pozrieme na štatistiky jednotlivých modelov, Tesla Model Y naďalej zostáva na čele rebríčka najpredávanejších EV s 9 544 kusmi. Za Teslou nasleduje Volvo EX30 (6 573 ks) a VW ID.4 (5 295 ks). Najpredávanejší elektromobil od BMW je model iX1 (4 305 ks), ktorý obsadil celkové 6. miesto. Celkovo najpredávanejším automobilom za mesiac júl bola v Európe Dacia Sandero (22 398 ks).
Rok 2024 neporovnateľne lepší ako 2023
Kým ostatní počítajú straty, v BMW majú dôvod na radosť. Dodávky plne elektrických vozidiel BMW vzrástli v prvej polovici roka o 34,1 % a celkový globálny predaj vozidiel BMW vzrástol o 2,3 %. So 179 557 dodanými plne elektrickými vozidlami značka BMW dosiahla v prvom polroku 2024 nárast predaja batériových elektrických vozidiel (BEV) o +34,1 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Celkovo vzrástla značka BMW v porovnaní s predchádzajúcim rokom o +2,3 % s 1 096 486 predanými kusmi v prvej polovici roka. Značka tak prekonala svojich tradičných konkurentov a podarilo sa jej získať v Európe výrazný trhový podiel. Celkovo BMW Group za prvý polrok dodalo 1 213 359 vozidiel značiek BMW, MINI a Rolls-Royce.
„V prvých šiestich mesiacoch roka sme zaznamenali dvojciferný nárast našich plne elektrických vozidiel a modelov z vyššieho prémiového segmentu,“ povedal Jochen Goller, člen predstavenstva BMW AG. „Napriek náročnému trhovému prostrediu sme v prvom polroku zvýšili predaj značky BMW vďaka nášmu atraktívnemu produktovému portfóliu.“
Na dračku ide sedmička aj výkonné modely radu M
Pre značku BMW sú popri plne elektrických modeloch čoraz obľúbenejšie aj modely z vyššieho prémiového segmentu. BMW radu 7 dosiahlo v prvej polovici roka nárast predaja o 22 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Aj BMW X1 a BMW radu 3 zaznamenali silný rast v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Dobre sa darilo tiež BMW M GmbH. S celkovým počtom 99 517 predaných vozidiel zaznamenalo BMW M nárast predaja o +5,1 %.
Vďaka pokračujúcej modelovej zmene svojho kompletného produktového portfólia dodala značka MINI za prvý polrok 114 054 vozidiel. Patria sem prvé autá MINI Cooper z novej rodiny MINI, ktoré zaznamenali u zákazníkov veľmi dobrý ohlas. Ďalšie rozbehnutie modelov MINI Cooper a MINI Countryman, ako aj uvedenie modelu Aceman na trh prinesie v druhej polovici roka ďalší pozitívny impulz. Vrcholom pre značku Rolls-Royce bolo uvedenie Cullinan Series II – najžiadanejšieho modelu Rolls-Royce v produktovom portfóliu značky. V prvom polroku dodala značka Rolls-Royce zákazníkom po celom svete celkovo 2 819 motorových vozidiel. BMW Motorrad v tom istom období odovzdalo zákazníkom na celom svete 113 072 motocyklov a skútrov.
Predaj BMW Group v Q2 2024 v skratke
2. štvrťrok 2024 | V porovnaní s predchádzajúcim rokom % | Počet predaných vozidiel (1.1-30.6.2024) | V porovnaní s predchádzajúcim rokom % | |
BMW Group Automotive | 618,826 | -1,3 % | 1,213,359 | -0,1 % |
BMW | 565,553 | +2,2 % | 1,096,486 | +2,3 % |
– BMW M GmbH | 51,418 | +6,6 % | 99,517 | +5,1 % |
MINI | 51,979 | -27,6 % | 114 054 | -18,7 % |
BMW Group BEV a PHEV | 146,483 | +8,5 % | 269 065 | +9,6 % |
BMW Group BEV | 107,933 | +22,2 % | 190 622 | +24,6 % |
Rolls-Royce | 1,294 | -16,0 % | 2,819 | -11,4 % |
BMW Motorrad | 66,638 | +2,6 % | 113 072 | +0,2 % |
Predaj BMW a MINI v regiónoch
2. štvrťrok 2024 | V porovnaní s predchádzajúcim rokom % | Počet predaných vozidiel (1.1-30.6.2024) | V porovnaní s predchádzajúcim rokom % | |
Európa | 232,472 | -0,1 % | 460 144 | +2,6 % |
Nemecko | 68,351 | -11,5 % | 130 451 | -3,3 % |
Ázia | 249,357 | -4,3 % | 493,364 | -3,6 % |
Čína | 188,495 | -4,7 % | 375,947 | -4,2 % |
Amerika | 120,822 | +3,0 % | 229,302 | +2,1 % |
USA | 97,135 | +1,7 % | 187,979 | +1,5 % |
Mercedes trápi pokles predaja BEV
Na vlne pozitívnych správ nemôže jazdiť Mercedes-Benz. Podľa najnovších finančných výsledkov spoločnosti klesol zisk Mercedesu za druhý kvartál o 19 %. Príčinou poklesu je nízky dopyt po elektromobiloch a prepad predaja v Číne. Celosvetový predaj osobných automobilov značky Mercedes-Benz sa v Q2 znížil o 3,7 % na 496 700 kusov. Predaj BEV klesol dokonca o štvrtinu. Predaj špičkových modelov s vysokou maržou klesol o 17 percent v dôsledku utlmeného dopytu v Číne, uviedol Mercedes vo vyhlásení. Mercedes obmedzil plány na elektrifikáciu, vrátane úpravy svojich ambícií v oblasti batérií, pretože vynaloží viac finančných prostriedkov na vozidlá s pohonom na spaľovacie motory. Zároveň plánuje uviesť na trh nové plne elektrické modely po tom, čo prvá generácia Mercedesov na batérie zaostala za očakávaniami. Prvým elektromobilom novej generácie by sa v roku 2025 mala stať nová generácia CLA.