Domov SPRÁVY News Mýtus Slovákov: Treba vypnúť motor pri tankovaní?

Mýtus Slovákov: Treba vypnúť motor pri tankovaní?

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Na čerpacích staniciach ste sa už určite stretli s varovnými tabuľami, že pred začatím plnenia nádrže treba vypnúť motor. Je to skutočne pravda a nutnosť? Hrozí vám nejaké nebezpečenstvo?

V prvom rade by sme si mali pripomenúť, ako k horeniu môže dôjsť. Na založenie ohňa potrebujete tri činitele tejto chemickej reakcie – palivo, oxidant a zdroj zapálenia. Oheň si treba predstaviť skôr ako udalosť, ktorá si vyžaduje prísun všetkých troch faktorov, a nie ako stabilnú vec. Andrej Kubiš, manažér siete čerpacích staníc Tanker, ale tento mýtus čiastočne vyvracia. “Ja napríklad pri tankovaní motor nevypínam. Obzvlášť v prípade naftových agregátov týmto krokom eliminujete ich námahu. Dieselové autá sú totiž háklivejšie na častejšie štarty, aj keď je pravda, že pri dnešných technológiách a teda moderných autách, môžeme takéto riziko považovať za zanedbateľné.

V dnešnej dobe je vypnutie motora prežitok, zákon vám nič nezakazuje

Mnohí motoristi si pamätajú dobu minulú, kedy tankovanie pripomínalo návštevu rafinérie. Ostrý zápach na benzínke možno pozorovať aj dnes, no je to skôr výsadou starších staníc bez adekvátnej technológie. Tento typický pach tvoria benzínové výpary, ktoré horia len pri koncentrácii medzi 2 a 8 %. Ak je koncentrácia plynov nižšia ako 2 %, vo vzduchu nie je dostatok paliva na udržanie plameňa. Z opačnej strany teórie, ak koncentrácia prekoná 8 %, naznačuje to, že nie je dostatok kyslíka, aby sa benzínové výpary mohli zapáliť, takže opäť nedôjde k vzplanutiu. Pravdepodobnosť dosiahnutia “správnej” koncentrácie benzínových pár v prítomnosti tepla a okysličovadla je teda veľmi nízka.

čerpacia stanica Tanker
Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Omnoho pravdepodobnejší scenár, pri ktorom môže dôjsť k požiaru, je situácia, kedy by palivo vytieklo z nádrže a prišlo do kontaktu s dostatočne horúcim materiálom. Dôležité je však poznamenať, že rozdiel teplôt medzi tým, kedy máme zapnutý motor a kedy ho vypneme a do pár minút začneme tankovať, je absolútne minimálny. Nie je to dôvod na to netankovať s bežiacim motorom.

Prísne zakázané je fajčenie

Z legislatívneho hľadiska nie je nikde v zbierke zákonov definované, že zákazník čerpacej stanice si musí povinne vypnúť motor. Odporúčanie na stojanoch je teda na dobrovoľnej báze. „Do kategórie striktne zakázaných vecí, aj z hľadiska zákona, ale patrí fajčenie pri tankovaní,“ upozorňuje Andrej Kubiš.

Ďalším potenciálnym zdrojom vznietenia môže byť katalyzátor, ktorý čistí výfukové plyny motora. Staršie modely sa dokázali zahriať na relatívne bezpečnú teplotu približne 750 °C, zatiaľ čo niektoré novšie katalyzátory sú navrhnuté na prevádzku pri teplotách až 900 °C. Keďže sú umiestnené hlboko vo výfukovom systéme, v dnešnej dobe aj príkladne odizolované, rýchlo sa ochladzujú, a preto nepredstavujú výrazné riziko.

čerpacia stanica Tanker
Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata
Technologický posun je enormný, dnes už nič neucítite ani vám nič nehrozí

Výpary, ktoré sa vypúšťajú pri tankovaní, sú škodlivé nielen pre ľudské zdravie, ale aj životné prostredie. Benzínové čerpadlá na mnohých staniciach sú už vybavené zariadením na rekuperáciu týchto pár. Čerpacie stanice Tanker a stojany samotné disponujú najmodernejšími odsávačkami výparov 4. kategórie, a tak vám pri tankovaní skutočne nehrozí žiadne bezpečnostné riziko. V dnešnej dobe je dokonca tankovanie príjemné aj z hľadiska pachov, keďže práve toto odsávanie docieli, aby ste nedýchali nepríjemné výpary z benzínu či nafty.

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Tou najzávažnejšou nevýhodou, prečo nenechať naštartovaný motor pri tankovaní, je riziko krádeže auta samotného, osobných vecí či iných cenností z auta. Nehovoriac o tom, že ani z hľadiska ekológie nie je motor bežiaci na voľnobehu zrovna to najšťastnejšie riešenie. Ak sa však pozrieme na tento mýtus z hľadiska bezpečnosti, nič vám pri tankovaní nehrozí.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 1 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPred jeho cenou zostanete stáť ako obarení. Má iba jednu chybu
Nasledujúci článokJazdca rally posadili do novej Octavie RS. Povedal, že je…