Domov SPRÁVY News Kategoricky zakázať spaľovacie motory je chyba, tvrdí šéf BMW

Kategoricky zakázať spaľovacie motory je chyba, tvrdí šéf BMW

Foto: startstop.sk, Jakub Šuplata

Prechod automobilového priemyslu na elektrický pohon nejde zrovna podľa plánu. Dopyt nedosahuje očakávané čísla a automobilky odsúvajú svoje elektrické plány. BMW dokonca tvrdí, že zakázať spaľovacie motory by bola chyba.

Šéf nemeckej značky BMW Oliver Zipse sa pred pár dňami vyjadril pomerne negatívne na margo plánovaného zákazu predaja nových áut s konvenčným pohonom v EÚ. Ako informuje Autocar, Zipse tvrdí, že chystaný zákaz predstavuje „nesprávny prístup“ a vyzýva Európsku úniu, aby urýchlila zavedenie e-palív.

Podľa BMW by išlo o zámerný zákaz motorov

Podľa súčasného legislatívneho usmernenia EÚ zakáže predaj nových bezemisných automobilov v roku 2035. To znamená, že v predaji by mohli ostať iba batériové elektromobily a vozidlá s vodíkovými palivovými článkami. Smolu by mali aj plug-in hybridy. Spaľovacie motory by však mohli ostať v ponuke značiek, ak by boli poháňané výlučne uhlíkovo-neutrálnymi palivami, ako sú e-palivá. Šéf BMW preto tvrdí, že EÚ musí urýchliť proces dostupnosti týchto pohonných látok. V opačnom prípade bude podľa neho spomínaná legislatíva „zámerným zákazom spaľovacích motorov, len zadnými dverami“. A s tým sa nedá nesúhlasiť. Ak ide EÚ skutočne v prvom rade o emisie, e-palivá nesmú byť prehliadané.

e-palivá pre spaľovacie motory
Foto: Shutterstock

Oliver Zipse hovorí, že je to “falošné riešenie” a dodal, že “kategorický zákaz spaľovacích motorov v roku 2035 je nesprávny prístup”. Nástupu e-palív však v súčasnosti bráni najmä ich obmedzená dostupnosť. Vo veľkej miere za to môže aj výrobný proces. Ten si totiž vyžaduje veľké množstvo energie na „zelený“ vodík, ktorý sa vyrába elektrolýzou vody za použitia energie z obnoviteľných zdrojov.

Podľa správy Medzinárodnej energetickej agentúry z roku 2019 by výroba celej dnešnej priemyselnej produkcie vodíka z elektrickej energie vytvorila dopyt po elektrickej energii vo výške až 3600TWh. To je takmer o 1000TWh viac ako celá produkcia energie v EÚ v roku 2022, z ktorej len 39,4 % pochádza z obnoviteľných zdrojov. A to do toho ešte nie je zarátaná energia potrebná na masovú industrializáciu e-palív.

Prečo sú teda e-palivá dôležité?

Považujú sa totiž za životaschopnú možnosť ako dekarbonizovať súčasný vozový park so spaľovacími motormi. Rovnako by boli viac než vhodnou alternatívou pre športové či nákladné vozidlá. V súčasnosti na e-palivách vo veľkom pracuje Stellantis či Porsche, ktoré v Čile dokonca otvorilo nový výrobný závod. Ich uplatneniu v bežnom svete by však mohol výrazne pomôcť aj motoršport. Pretekárske špeciály seriálu Porsche Supercup už v súčasnosti jazdia na e-metanol a od roku 2026 prejde na uhlíkovo-neutrálne palivo aj F1.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutocar
Predchádzajúci článokPolicajti musia osedlať elektromobily, so spaľovákmi sú pomalí
Nasledujúci článokUmelá inteligencia alebo hlúposť? Úsmevný chaos robotických taxíkov