startstop

Šesťvalec, zadokolka a DSG. Nad vzácnym kupé visí otáznik

Foto: Artega

Koľko malých chlapcov sníva o tom, že sa stanú astronautmi. Tí technickejšie založení snívajú o svojom vlastnom športovom aute. Tento sen sa však môže splniť len niektorým. Tým, ktorí majú veľkú túžbu dosiahnuť svoj cieľ, sú vytrvalí, odvážni a majú dostatočný finančný kapitál. A samozrejme i šikovný konštrukčný tím inžinierov.

Len nie vždy platí, že byť súčasťou veľkého sna niekoho iného je výhodné. Obzvlášť to platí v zradnom automobilovom priemysle, kde sa popálili a utopili množstvo financií aj iné veľké mená. Azda najznámejším mužom snívajúcim o svojom vlastnom supervýkonnom aute je Horacio Pagani, ktorý už dlhé roky úspešne predáva exkluzívne automobily, ktoré sú v brandži považované skôr za umelecké diela. Tento sen sa na istý čas splnil aj istému Klausovi Dieterovi Frersovi, ktorý v roku 2009 začal s výrobou kupé Artega GT.

Foto: Artega
Konkurencia pre Porsche z garáže

Nemec Klaus Dieter Frers pred tým, ako sa odhodlal skonštruovať vlastný automobil, vlastnil spoločnosť na výrobu automobilových súčiastok. Vo svojej kariére sa však chcel posunúť o kúsok ďalej. Založil si preto spoločnosť Artega Automobil. Presadiť sa však na nesmierne náročnom nemeckom trhu, na ktorom malosérioví výrobcovia nedostávajú veľký priestor a na ktorom vládne ikona menom Porsche, bol takmer nesplniteľný cieľ. Frers však pristupoval k svojmu projektu celkom rozumne. Nepostavil hneď drahý superšport so stovkami koní a vesmírnou maximálnou rýchlosťou, ale sympatické, agilné a pohodlné GT na dlhé cesty. Svojimi parametrami najviac konkurovalo Porsche Cayman, no jeho tieň prekročiť nedokázalo.

Foto: Artega
Rukopis Fiskera

Pod dizajnom modelu Artega GT je podpísaný Henrik Fisker, známy to majster bankrotov. Artega sa vyznačuje mimoriadne kompaktnými rozmermi. Na dĺžku meria len 3950 milimetrov, je široké 1880 milimetrov a vysoké iba 1180 milimetrov. Ideálne miery na úzke okresky či vysokohorské serpentíny. Dvojmiestna kabína poskytovala za sedadlami úložný priestor s objemom 225 litrov. Ďalších 75 litrov bolo pod prednou kapotou. Pochopiteľne, Frers nebol odhodlaný vyvinúť vlastnú pohonnú jednotku. Vybral si agregát z police Volkswagenu. Konkrétne išlo o 3,6-litrový benzínový šesťvalec, ktorý však na rozdiel od koncernových áut našiel svoj pelech pred zadnou nápravou. Motor produkoval najvyšší výkon 300 koní. S hmotnosťou 1100 kg to úplne stačilo na to, aby Artega GT pokorila 100-kilometrovú rýchlosť za 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť prevyšovala hranicu 270 km/h. Radenie prevodových stupňov mal na starosti 6-stupňový automat DSG.

Foto: Artega

Kupé bolo nielen ľahké, ale aj bezpečné. Potvrdili to mnohé predsériové crash testy. Priestorový rám bol vyrobený z hliníka, karoséria z ľahkého karbónu. Vodič dostal možnosť nastaviť si jeden zo 4 režimov jazdy –  Normal (kontrola stabilizácie zasahuje okamžite, trakčná kontrola zapnutá), Sport (stabilizácia zasahuje neskôr, trakčná kontrola zapnutá), Race (stabilizácia vypnutá, trakčná kontrola zapnutá) a Off (oba systémy sú vypnuté a vodič má všetko vo vlastných rukách).

Foto: Artega
Vyrobených bolo len 153 kusov

Artega GT sa vyrábala v nemeckom Delbrucku a výrobný plán znel na 500 kusov ročne. Z dôvodu finančných problémov sa však vyrobilo len 153 áut. Základná cena sa pohybovala na úrovni 75-tisíc eur. Spoločnosť vyhlásila bankrot už v roku 2012. Firma bola odkúpená spoločnosťou Paragon, ktorá sa starala o servis existujúcich vozidiel, vo výrobe sa však už rozhodla nepokračovať. Ide teda o relatívne vzácne kupé s osvedčenou technikou. Napriek tomu nemá do budúcnosti nejaký príliš vysoký investičný návrat, aj keď v súčasnosti sa jazdené kúsky predávajú za o niečo vyššiu cenu, než boli kupované. Pokiaľ však chcete vo svojej garáži vlastniť niečo exotické, s čím sa na cestách len tak nestretnete, Artega GT je zaujímavou voľbou.

Exit mobile version