startstop

Leto 2025 – s TÝMTO AUTOM si ho užijete najviac

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Ponúkame tip, ako si leto 2025 užiť plnými dúškami – za volantom výkonného kabrioletu od BMW.

Ako sme si rýchlo zvykli na dizajn BMW radu 4, však? Tým, ktorí sa s autom aj reálne povozili, to išlo rýchlejšie a pochopili sme taktiež nahradenie osemvalca za pružný šesťvalec. BMW naordinovalo celému radu 4 facelift, takže úpravám sa nevyhol ani najvýkonnejšie modely M vrátane modelu M4 Competition Cabriolet.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

V BMW rozhodne neplánovali nejak výraznejšie korigovať dizajn exteriéru. Napriek kontroverziám je tento dizajnový smer predajne úspešný, takže zmeny sú iba kozmetického charakteru. Čo úplne zanedbateľné nie je, je výkonový nárast verzie Competition, a to o 20 koní.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Čo je nové?

Modernizácia priniesla do sveta BMW M4 Competition Cabriolet nové predné svetlomety, laserové zadné svetlá, kované disky kolies s novým dizajnom, nový volant a operačný systém BMW 8.5. V prípade konfigurácie testovacieho vozidla by sme vizuálne volili skôr čierno lakované disky.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Nárast výkonu motora o 20 koní je záležitosťou len verzie xDrive, teda Cabrioletu s pohonom všetkých kolies. Varianty BMW M4 Cabriolet sú tak pekne odstupňované – aj po modernizácii je M4 k dispozícii v puristickejšom variante s výkonom 480 koní, pohonom zadných kolies a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Ďalej vo verzii Competition s pohonom zadných kolies a pohonnou jednotkou naladenou na výkon 510 koní. Poslednou a tu prítomnou alternatívou je verzia xDrive s výkonom 530 koní. Pretože len táto je dostupná na slovenskom trhu, s cenou od 107 810 €. Po zvyšných dvoch sa treba poobzerať v zahraničí.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

To, či výkonný šesťvalec zaobalíte do karosérie sedanu, kupé alebo kabrioletu, je čisto o vašich preferenciách. Samozrejme, Cabriolet vám ponúkne menej praktickosti výmenou za autentickejší zážitok z jazdy. Akustický prejav motora je v porovnaní s osemvalcom predchádzajúcej generácie zakríknutejší, takže v Cabriolete si dokážete lepšie užiť jeho repertoár.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Plus dvadsať

Motor má dvojité preplňovanie, no svojim prejavom pripomína skôr atmosférickú pohonnú jednotku. Je to zásluha najmä širokého spektra otáčok, v ktorom prúdi na kolesá maximum krútiaceho momentu. 650 Nm je k dispozícii od 2750 až po 5730 ot/min, takže zrýchlenie v stredných otáčkach je skutočne lineárne a vyvrcholí po prekročení hranice 6000 ot./min. Maximálny výkon 530 koní je k dispozícii pri 6250 ot./min. BMW M4 Competition Cabriolet tak zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a dosiahne elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 250 km/h. To však nemusí byť konečná hranica, pretože stačí siahnuť po príplatkovom balíku M Driver’s Package a limiter razom poskočí na hodnotu 280 km/h.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

RWD alebo AWD? Je to na vás

So štvorkolkou je BMW M4 komplexným autom. Netreba sa báť, že s xDrive prídete o pôžitok jazdy ako so športovým BMW s pohonom zadných kolies. Môžete si totiž zvoliť nastavenie auta s maximálnou trakciou, ale taktiež aktivovať režim 4WD Sport, kedy sa väčšie percento krútiaceho momentu prenáša na zadné kolesá, prípade prenos hnacej sily na predok úplne odpojiť. S autom tak môžete šoférsky rásť a pohon prispôsobiť trati či poveternostným podmienkam. My sme napríklad pohon iba zadných kolies využívali aj pri jazde po meste kvôli dosiahnutiu nižšej spotreby paliva. Počítať ale treba s tým, že v tomto režime je neaktívny stabilizačný systém.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Výbornými pomocníkmi na zmeny naladenia vozidla sú výrazné červené tlačidlá na volante M1 a M2. Keďže vozidlo poskytuje široký rozsah nastavení podvozka, riadenia, prevodovky, bŕzd alebo stabilizačného systému, netreba sa pri každej zmene vŕtať v menu. Okrem základného režimu, v ktorom je aktivovaný pohon všetkých kolies, zapnutý stabilizačný systém a súčasti auta sú v režime Comfort, sme konfigurovateľné tlačidlá využili na zmenu na dvojkolku a prepnutie prvkov pohonu do režimu Sport.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Priplaťte si za keramiku

Keď už si M4 Competition Cabriolet kúpite ako ultimatívne jazdiaci nástroj na prekonávanie zákrut či boj s časom na okruhoch, je dobré siahnuť po karbón-keramických brzdách. Tie vydržia podstatne vyššiu záťaž ako štandardné brzdy a keďže často musíte do zákrut pribrzďovať z vysokých rýchlostí, vydržia vám dlhšie. Naopak, ich účinok pred zahriatím je slabší, takže na vozenie sa po meste či výlety do prírody sú vhodnejšie tie základné. Nie že by nemali dostatočný brzdný výkon, ale začnú vädnúť podstatne skôr. Poteší tiež elektricky ovládaná aktívna klapka vo výfukovom systéme.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Výborný automat

Šesťvalec netreba podceňovať, získal si náš rešpekt. Má úžasne lineárnu krivku výkonu a ručička otáčkomera letí do červeného poľa tak rýchlo, že manuálne radenie prevodových stupňov si vyžaduje pohotové reakcie. Ale automatická prevodovka je nastaviteľná v troch stupňoch a v tom najšportovejšom odhaduje prevodové stupne pred zákrutami s takou presnosťou, že siahnuť po pádlach vás napadne iba vtedy, keď chcete nad autom prevziať absolútnu kontrolu. M4 je maniakálna a prudko návyková.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Záver

Spotreba? Medzi 15 až 20 litrami, pri jemnejšom zaobchádzaní s plynovým pedálom okolo dvanásť. Diagnóza petrolhead začína byť prekliatím, pretože ide poriadne do peňazí. Nuž, s bedmintonom je menej starostí a pri prúseri vám nehrozí odobratie vodičského preukazu. V M4 podržte na 10 sekúnd plyn na podlahe a večer hľadáte fotku auta na policajnom Facebooku.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Ale o tom je ten intenzívny zážitok, byť neustále v strehu a kontrolovať to obrovské stádo koní pod kapotou. BMW M4 Competition Cabriolet poskytuje ultimatívny zážitok z jazdy, ktorý si dokonalo viete prispôsobiť svojmu jazdeckému štýlu. Áno, je to kabriolet, má vyzývavý dizajn, ale nie je to auto na predvádzanie sa. Je to auto, ktoré potrebuje jazdiť. Kontrolovane, rýchlo a so všetkými vnemami, ktoré dokáže poskytnúť iba auto so stiahnutou strechou.

TECHNICKÉ ÚDAJE                                  
Usporiadanie a počet valcov R6
Zdvihový objem 2993 cm3
Max. výkon 390 kW/530 k
Max. krútiaci moment 650 Nm
Palivo benzín
Pohon AWD
Prevodovka 8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 801 mm
Šírka 1 887 mm
Výška 1 399 mm
Rázvor náprav 2 857 mm
Pohotovostná hmotnosť 2000 kg
Rozmer kolies 275/35 ZR19 285/30ZR20
0-100 km/h 3,7 s
Max. rýchlosť 250 km/h
SPOTREBA
Mesto 16,3 l/100 km
Diaľnica 13,6 l/100 km
Okresky 11,5 l/100 km
Objem nádrže 59 l
CENA
Základná cena modelu 107 450 €
Cena testovaného vozidla 121 461 €
Exit mobile version