Domov SPRÁVY News Automobilky strašia emisné limity a pokuty. Od roku 2025 budú v EÚ...

Automobilky strašia emisné limity a pokuty. Od roku 2025 budú v EÚ ešte prísnejšie

Súčasné emisné limity sú pre výrobcov veľkým strašiakom. Za ich nedodržanie im hrozia mastné pokuty a od budúceho roka budú ešte prísnejšie.

Žijeme v dobe, kedy sú emisné limity jednou z popredných tém automobilového priemyslu. Sú totiž jedným z hlavných nástrojov EÚ ako dotlačiť výrobcov k prechodu na elektrický pohon. Aj z toho dôvodu sa ponuka nielen elektromobilov, ale aj hybridov a plug-in hybridov neustále rozširuje. Automobilky sa síce tvária ako veľmi im záleží na znížení emisií a záchrane planéty, no oveľa väčším motivátorom sú pre nich peniaze. Za nedodržanie emisných limitov im totiž hrozí poriadne mastná pokuta.

Elektrifikácia a downsizing

Za každý gram prekročenia cieľovej hodnoty flotilových emisií CO2 stanovenej EÚ zaplatia výrobcovia automobilov pokutu vo výške 95 eur. To na prvý pohľad síce nie je žiadna závratná suma, no tá sa vzťahuje na každé jedno predané auto. V konečnom dôsledku sa výsledná suma môže pohybovať v desiatkach až stovkách miliónov eur, čo už pocítia aj giganti ako Stellantis, VW Group či Toyota. Automobilky preto nemajú inú možnosť a pre splnenie emisných limitov musia do svojich portfólií zahrnúť aj elektrifikované vozidlá.

Foto: Tesla

To však nie je všetko. Kvôli stále prísnejším emisným reguláciám v EÚ sa značky čoraz častejšie uchyľujú aj k takzvanému downsizingu. Skvelým príkladom je Mercedes-Benz, ktorý dal do nového AMG C63 S E Performance miesto osemvalca iba štvorvalcový motor. Ten je síce najvýkonnejším agregátom svojho druhu, no fanúšikovská obec toto rozhodnutie pomerne tvrdo skritizovala.

Od budúceho roka budú limity prísnejšie

Ako informuje Dataforce, v súčasnosti sa väčšine výrobcom darí spĺňať emisné limity, no od budúceho roka budú ešte prísnejšie. Ak by platili už dnes, prakticky nikomu s výnimkou Tesly a koncernu Geely by sa nepodarilo splniť limit. Súčasný priemerný limit flotily predstavuje 115,1 g/km (na základe cyklu WLTP). V roku 2025 sa však zníži približne o 19 % na 93,6 g/km, čo ohrozuje väčšinu výrobcov automobilov.

Foto: Dataforce

Každá automobilka, resp. koncern má pritom svoj vlastný emisný cieľ. Ten Európska komisia vypočítava na základe priemernej hmotnosti vozového parku daného výrobcu. Čiže automobilky, ktoré predávajú viac SUV, majú vyššie ciele ako tie s menšími vozidlami. Už v roku 2020, kedy boli limity oveľa miernejšie, automobilky zaplatili približne 510 miliónov eur za nesplnenie svojich cieľov v oblasti znižovania emisií CO2. Od budúceho roka však bude mať väčšina výrobcov reálne problémy emisné limity splniť.

Foto: Dataforce
Trh s EV a plug-in hybridmi stagnuje

Nepomáha im ani postupný úpadok dopytu po elektrických vozidlách. Podľa údajov, ktoré zverejnilo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA), mali v prvých šiestich mesiacoch tohto roka čisto elektrické vozidlá v EÚ len 12,5 % podiel na trhu. To je v porovnaní s minulým rokom dokonca horší výsledok. V prvom polroku 2023 totiž elektrické vozidlá predstavovali 12,9 % podiel. Rovnaký scenár platí aj pri plug-in hybridoch a medziročný nárast zaznamenali len klasické hybridy (z 25 % na 29,2 %). Väčší podiel na európskom trhu ako elektromobily majú dokonca stále aj dieselové autá, a to 12,9 %.

Automobilky tak stoja pred neľahkým rozhodnutím a plánovaním svojej stratégie pre dosiahnutie prísnejších budúcoročných emisných limitov. Keďže dopyt po elektromobiloch a plug-in hybridoch posledné mesiace stagnuje, podlezenie stanovených limitov bude ešte náročnejšie.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokZ tohto auta sa nám nechcelo vystúpiť. Veci, ktoré robí lepšie ako konkurencia
Nasledujúci článokPolícia zverejnila absurdné výsledky kontrol vodičov. Teraz prídu naozajstné rozsiahle kontroly