Domov SPRÁVY News Kto by sa tú cenu kupoval hatchback? Nový SsangYong má megapriestornú kabínu...

Kto by sa tú cenu kupoval hatchback? Nový SsangYong má megapriestornú kabínu a obrí kufor

Foto: Marek Gorozdos

Značka SsangYong, špecializujúca sa na vozidlá typu SUV, si na Slovensku získava čoraz väčšiu popularitu. Predaj jej vozidiel každoročne rastie a takisto sa rozširuje aj jej modelové portfólio. Minulý rok automobilka uviedla na trh model Torres, ktorý konkuruje napríklad Škode Kodiaq. Práve od tohto modelu je odvodený vôbec prvý čisto elektrický automobil s logom SsangYong – Torres EVX.

Pre mnohých laikov je toto auto úplne neznáme. Môže za to aj absencia akéhokoľvek loga na karosérii – len na dverách batožinového priestoru nájdeme označenie Torres EVX a potom až volant s veľkým priemerom a tenkým vencom nesie logo SsangYong. Časom však očakávame, že výrobca preznačkuje svoje modely na KG Mobility. Podobne si veľa ľudí myslí, že ide o nejaké čínske vozidlo – nie je to tak, aj keď dôležitý komponent, LFP batéria, pochádza od čínskeho koncernu BYD.

SsangYong Torres EVX
Foto: Marek Gorozdos
Prvý dojem

Najväčším lákadlom tohto modelu je na prvý pohľad pomer hodnoty a ceny. Veď za necelých 44-tisíc dostanete plne vybavené veľké SUV s viac než 800-litrovým kufrom, nadpriemerným vnútorným priestorom a batériou s kapacitou 73,4 kWh. Za podobnú cenu konkurenčné značky predávajú väčšinu elektromobily nižšej strednej triedy. Ak teda rozmýšľate, že by ste elektromobilite dali šancu, potrebujete veľké vozidlo, no zároveň vás doteraz odrádzala vysoká cena, Torres je riešením. Treba síce urobiť niekoľko kompromisov, ale EVX vyzerá skvelo nielen na papieri, ale ono také skvelé v skutočnosti aj je.

Foto: Marek Gorozdos

Torres EVX sa od benzínového súrodenca líši novými dizajnovými prvkami v štýle „high tech“. Predná maska je pozmenená, EVX má vpredu úzky svetelný pás a iný tvar majú aj zadné svetlomety. Vonkajšie rozmery vozidla sú 4 715 x 1 890 x 1 715 milimetrov, rázvor osí kolies je dlhý 2 680 milimetrov. Predáva sa v piatich farbách, pričom každá z nich sa dá kombinovať s čiernou strechou.

EVX má aj prvky, ktoré evokujú drsný off-road, no je to len na oko. Úchyty na kapote sú len imitáciou, podobne ako kryt kolesa na dverách batožinového priestoru. Tie navodzujú dojem, že sa budú otvárať do boku, ale nie, vysúvajú sa klasicky nahor. Ovládajú sa elektricky začnú sa otvárať aj vtedy, keď sa pred ne postavíte s kľúčom vo vrecku. Základný objem batožinového priestoru je 839-litrov, platí to však aj s priestorom pod podlahou. Pod ňou sa nachádza praktický organizér, no viac by sme privítali háčiky na zavesenie tašiek či nejaké deliacie priečky.

SsangYong Torres EVX
Foto: Marek Gorozdos
Po nastúpení

Elektrický Torres si zachováva všetky prednosti svojho benzínového súrodenca, ako je priestranný interiér, robustná konštrukcia či bezpečnosť. Testovali sme vozidlo prakticky v plnej výbave vrátane všetkých príplatkových prvkov okrem strešného okna (590 €) a v takejto konfigurácii sa predáva za cenníkových 43 290 €, čo je výborné. Do auta sa nastupuje pohodlne, zadní pasažieri majú k dispozícii vyhrievané sedadlá i roletky proti slnku.

SsangYong Torres EVX
Foto: Marek Gorozdos

Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový digitálny prístrojový panel. Čitateľnosť niektorých zobrazovaných údajov je horšia, pretože graficky splývajú s pozadím. Interiér síce šetrí na variabilite materiálov, ale kvalitou rozhodne neurazí. Sedadlá sú čalúnené syntetickou kožou, tie predné sú vyhrievané aj odvetrávané a plne elektricky nastaviteľné. Keďže Torres EVX nepotrebuje páku prevodovky, stredový tunel je spracovaný v štýle BMW – stredová lakťová opierka je predĺžená o odkladacie priestory – dva držiaky na poháre, indukčnú nabíjačku na mobilný telefón či ďalší priestor, kam sa dá uložiť mobil, pokiaľ ho nechcete nabíjať.

SsangYong Torres EVX
Foto: Marek Gorozdos

Displej telefónu tak môžete mať neustále na očiach, pri prudších manévroch však má tendenciu zo svojho miesta vypadávať. Na spodnej časti je potom ďalší veľký úložný priestor. Gombík voliča smeru jazdy je však trochu nepraktický – z režimu R do D, resp. naopak, treba buď dvakrát stlačiť páčku alebo ju podržať. Na trhu existujú rýchlejšie aj intuitívnejšie riešenia. Fyzické tlačidlá sa nachádzajú iba na volante. Na palubnej doske má svoje miesto len tlačidlo výstražných svetiel. To by nebol problém, pokiaľ by bol infotainment do detailu prepracovaný. Lenže ten v EVX má pomalšiu odozvu, menšie ikony a miestami komplikovanejšie ovládanie.

Jazda

Podvozok je taký, ako od elektrického SUV s hmotnosťou 1915 kg očakávate – komfortný. Mäkké naladenie pritom vôbec nezasahuje do zážitku z jazdy, pokiaľ sa pred vami objaví séria zákrut. Dynamicky a agilitou je EVX na tom určite lepšie ako benzínový Torres. Vplyv na to má aj nižšie položené ťažisko kvôli umiestneniu batérií. To platí pri jazde na suchom povrchu. Keď je mokro, treba ubrať rýchlosť, pretože predná náprava je náchylnejšia na stratu trakcie. V prípade vysokej nájazdovej rýchlosti sa vozidlo dostane do nedotáčavého šmyku, ktorý sa potom veľmi ťažko koriguje a spoľahnúť sa musíte na elektronických asistentov.

Foto: Marek Gorozdos

Čo sa týka spotreby, v meste sme jazdili za 18 až 20 kWh/100 km a po okreskách za 21,5 kW. Až na diaľnici pri konštantnej rýchlosti 130 km/h spotreba energie vyskočí na 28 kWh/100 km. Vzhľadom na segment, v ktorom sa Torres EVX nachádza, je to priemerná hodnota, no napríklad taký Enyaq jazdí na diaľnici so spotrebou energie okolo 20 kWh. Je dobré vedieť, že výrobca ponúka na batériu záruku 10 rokov/1 milión km, ale aj to, že je podmienená garančnými prehliadkami každých 10 000 km.

Foto: Marek Gorozdos

Maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom je 145 kW. Batériu tak na zodpovedajúcej nabíjačke nabijete z 10 na 80 % v priebehu 27 minút. Na bežnejšej 100 kW nabíjačke sa nám batéria nabila z 13 na 78 % v priebehu 32 minút. Pokiaľ si však prepočítate čas na aktivitu, ktorú počas toho urobíte, tak takéto nabitie batérie trvá približne toľko, kým si v nákupnom centre kúpite bagetu a zjete ju.

Ceny a výbava

Už v základnej výbave Style za cenu 34 990 € obsahuje Torres EVX rad šikovných systémov a bezpečnostných asistentov, adaptívny tempomat, 12,3″ LCD digitálny prístrojový panel, 12,3″ Smart Audio Multimedia systém, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, LED predné svetlomety alebo napríklad zadnú HD parkovaciu kameru. Keďže Torres EVX poháňa iba jeden elektromotor, vozidlo disponuje pohonom len prednej nápravy.

Foto: Marek Gorozdos

Výbava Premium je dostupná za 38 490 eur a naviac obsahuje napríklad kolenný airbag vodiča, predné parkovacie senzory, vyhrievanie volantu, kožené výplne dverí, kožené čalúnenie sedadiel, elektricky posuvné predné sedadlá s vyhrievaním, ventilovaním a masážnou funkciou, vyhrievanie zadných sedadiel či ambientné osvetlenie interiéru. Priplatiť sa ešte dá 1390 eur za Tech paket so systémom monitorovania mŕtveho uhla, varovaním bezpečného vystúpenia z vozidla či asistentom pre odbáčania a tiež 990 eur za Premium+ paket s 360-stupňovou parkovacou kamerou a 20-palcovými diskami kolies. Tepelné čerpadlo je za príplatok 990 €.

SsangYong Torres EVX je mimoriadne podarené auto s vysokou pridanou hodnotou za momentálne bezkonkurenčnú cenu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor elektromotor synchrónny s permanentným magnetom
Typ a kapacita akumulátora 73,4 kWh
Max. výkon 152 kW/207 k
Max. krútiaci moment 339 Nm
Dojazd WLTP 462 km
Pohon FWD
Prevodovka 1-stupňová
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka 4 715 mm
Šírka 1 890 mm
Výška 1 715 mm
Rázvor náprav 2 680 mm
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Objem batožinového priestoru 839 l
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
SPOTREBA (elektromotor)
Mesto 19,5 kWh
Diaľnica 28 kWh
Okresky 21,5 kWh
Priemer 23 kWh
CENA
Základná cena modelu od 34 990 €
Cena testovanej verzie 43 290 €

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.6 / 5. Počet hodnotení 47

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokTučné BMW M5 ľuďom nevadí, na okruhu aj tak nejazdia
Nasledujúci článokČínske SUV Beijing 3 je už lacnejšie ako Dacia Duster. Expanzia BAIC do EÚ sa začala nenápadne

1 COMMENT

  1. Dobry clanok, az na nonstop vyskakujucu otravnu reklamu na klupaka s prezyvkou “Rytmus”. Mimoriadne otravna reklama, ktora mi kazila dobry pocit z citania.

Comments are closed.