BMW je v predaji elektromobilov najúspešnejšou európskou značkou. V júli na európskom trhu predalo dokonca viac elektrických vozidiel ako Tesla. Podobne široké portfólio ako Mníchovčania má aj Mercedes, ten sa však s predajom EV skôr trápi. V budúcnosti preto zmení stratégiu. Staví na koncepciu, ktorá BMW prináša ovocie už teraz.
Mercedes-Benz sa rozhodol pri uvádzaní nových elektromobilov na trh staviť na celkom nové modely, nové označenia, nový dizajn. BMW medzi svojimi spaľovacími auta a elektromobilmi nerobí rozdiely. Táto cesta sa ukázala ako tá lepšia. Predaj luxusných elektromobilov radu EQ nedosahuje očakávané výsledky a v Mercedese musia reagovať. Generálny riaditeľ automobilky Ola Källenius v rozhovore pre britský Autocar potvrdil, že model EQS nedostane druhú generáciu. Namiesto toho budú existovať dve verzie Triedy S – jedna so spaľovacími motormi a druhá s elektromotormi. Budú mať takmer identický dizajn exteriéru aj interiéru. Čo je však podstatné, nebudú postavené na rovnakej platforme. Elektromobil má využívať pripravovanú platformu MB.EA Large a spaľovák bude stáť na vylepšenej architektúre MRA, ktorú používa Trieda S v súčasnosti. Úplne nová generácia Triedy S by mala byť predstavená na prelome rokov 2029 a 2030.
Ako uvádza Autocar, Mercedes predpokladal, že elektrické modely budú v roku 2023 predstavovať viac ako 20 % z jeho celosvetových predajov. Dosiahli však iba 11-percentný podiel, hoci v porovnaní s rokom 2022 išlo o nárast masívnych 73 %. Len pred dvoma týždňami sme vás informovali o klesajúcich predajoch Triedy S aj EQS v tomto roku. Za prvé 3 mesiace roka 2024 dodali zákazníkom celkovo 16 900 vozidiel vrátane derivátov AMG a Maybach. V porovnaní s rokom 2023 ide o 37-percentný pokles, pričom napríklad predaj BMW radu 7 medziročne vzrástol. V druhom štvrťroku Mercedes už zverejnil len bilanciu dodávok všetkých svojich najluxusnejších modelov – Triedy S, EQS, EQS SUV a GLS. Tie dosiahli číslo 33 400 áut, čo je menej o takmer 23 %.
Ako bude Mercedesu fungovať nová stratégia, uvidíme už čoskoro v prípade predajov Triedy G. Tá totiž prichádza na trh so spaľovacím motorom aj elektrickým pohonom bez akéhokoľvek výrazného rozdielu v štýle.
Čo prinesie facelift EQS?
Keďže Trieda S je vlajkovým modelom nemeckej značky a priamo ovplyvňuje aj nižšie modelové rady, môžeme očakávať, že podobnou cestou sa vydá aj Trieda E. Modely EQ tak postupne budú zrejme zanikať. Podľa súčasných plánov prejde model EQS v roku 2025 faceliftom, v rámci ktorého dostane zásadnú technickú modernizáciu. Tá je naplánovaná aj pre Triedu S, ale až v roku 2026. Novinkou pre EQS by mala byť upravená platforma EVA2 s 800 V architektúrou, namiesto doterajšej 400 V. To umožní majiteľom nabíjať vozidlo podstatne rýchlejšie ako teraz. Prvé odhady hovoria, že čas nabíjania z 10 na 80 % by sa mohol skrátiť až o 10 minút.
Akumulátor dostane nové chemické zloženie, vďaka čomu by dojazd mohol vzrásť až na 850 km. Medzi ďalšie pripravované zmeny patrí aplikovanie elektromotorov eATS2.0 vyrábaných Mercedesom namiesto elektromotorov Siemens Valeo súčasného modelu. Podľa zdrojov Autocaru bude jednostupňová prevodovka nahradená dvojstupňovou, ktorá zlepší efektivitu na diaľniciach a zvýši maximálnu rýchlosť.