Domov SPRÁVY News Cupra Terramar – posledné normálne auto s dvojlitrom?

Cupra Terramar – posledné normálne auto s dvojlitrom?

Foto: Cupra

Značka CUPRA ukázala na prestížnej jachtárskej regate America’s Cup produkčnú verziu svojho športovo orientovaného SUV Terramar. Tento model, ktorý je očakávaným prírastkom do portfólia značky, má ambíciu dobyť srdce zákazníkov, ktorým sa zdal byť Formentor príliš malý. Zároveň ide o posledný model značky so spaľovacími motormi. 

Ako uvádza výrobca, CUPRA Terramar je inšpirovaný legendárnym španielskym okruhom Terramar a odráža DNA značky. Charakteristické sú ostré línie, výrazné proporcie a odvážne detaily – nech už to znamená čokoľvek. Prednej časti vozidla dominuje široká maska chladiča s medovým plástom a štýlovými LED svetlometmi s typickou trojuholníkovou grafikou. Profil vozidla je dynamický a svalnatý, zatiaľ čo zadná časť je zdôraznená výraznými koncovými svetlami a difúzorom. CUPRA Terramar má výšku 1584 mm, šírku 1863 mm, dĺžku 4519 mm a rázvor 2681 mm. Je tak len o kúsok väčší ako model Formentor, ktorý je dlhý 4450 mm, široký 1839 mm a rázvor osí kolies má dlhý 2679 mm.

CUPRA pre potreby športovej jazdy dôsledne prepracovala koncernový podvozok MQB EVO od Volkswagenu (foto: CUPRA)
CUPRA pre potreby športovej jazdy dôsledne prepracovala koncernový podvozok MQB EVO od Volkswagenu (foto: CUPRA)
Pohonné jednotky

Na výber je 5 motorizácií využívajúcich tri technológie. K dispozícii sú dva benzínové motory (TSI), jeden pohon mild hybrid (eTSI) a dva agregáty plug-in hybrid (eHybrid), pokrývajúce výkonové pásmo od 110 kW (150 k) do 200 kW (272 k). Terramar má bez ohľadu na použitý pohon výlučne dvojspojkovú prevodovku DSG.

Základný benzínový 1,5 TSI dosahuje výkon dnes už štandardných 110 kW (150 koní) a pomáha mu štartovací generátor s napätím 48 V. O niečo väčší 2,0 TSI bude dodávaný v dvoch verziách: štandardnej s maximálnym výkonom 150 kW (204 koní) s pohonom 4Drive. Druhá verzia bude určená pre výkonnostnú verziu Terramar VZ (Veloz) a ponúkne najvyšší výkon 195 kW (265 k).

Pre mnohých bude zaujímavý predovšetkým plug-in hybrid s jednoduchým názvom eHybrid. Na výber budú dve verzie pohonu eHybrid: s výkonom 150 kW (204 k), respektíve 200 kW (272 k) pre model VZ.

Aj na elektrinu: Vo verzii eHybrid dokáže jazdiť aj bez účasti benzínového motora. Naftový agregát zatiaľ výrobca nespomína (foto: CUPRA)
Aj na elektrinu: Vo verzii eHybrid dokáže jazdiť aj bez účasti benzínového motora. Naftový agregát zatiaľ výrobca nespomína (foto: CUPRA)
Technológie na špičke

CUPRA Terramar sa chce pochváliť aj tým, že bude patriť medzi lepšie vybavené vozidlá na trhu. K štandardnej výbave patrí adaptívny tempomat, systém automatického brzdenia, asistent udržiavania v jazdnom pruhu a mnoho ďalších. Voliteľne je možné vozidlo vybaviť head-up displejom, prémiovým audiosystémom a pokročilým navigačným systémom.

Kokpit vodiča je plne digitalizovaný a čo poteší, sú svetlomety CUPRA Matrix LED Ultra. Veľmi pravdepodobne nebudú súčasťou základnej výbavy, avšak matrixové svetlomety považujeme za povinnú výbavu vyšších verzií prémiových automobilov. A Cupry medzi ne patria. Z hľadiska bezpečnosti zaujme sústava siedmich airbagov, vrátane štandardne dodávaného stredového vpredu.

Interiér pripomína novú verziu modelu Formentor (foto: CUPRA)
Interiér pripomína novú verziu modelu Formentor, ale Terramar dostal aj vlastné dizajnové prvky na stredovej konzole (foto: CUPRA)
Športová DNA v základnej cene

Silnou stránkou nového Terramaru má byť najmä naladenie podvozku. Základom je podvozková platforma MQB Evo koncernu Volkswagen. Na prednej náprave sú tlmičové vzpery McPherson so spodnými priečnymi ramenami a priečnym skrutným stabilizátorom, vzadu sú viacprvkové závesy. Obidve nápravy sú odpružené vinutými pružinami, športový podvozok so svetlou výškou zmenšenou o 10 mm je štandardom pre všetky verzie, čo umožnilo tímu konštruktérov precízne vyladiť charakteristiky pružín a tlmičov pruženia pre rozličné motorizácie.

Na prednej náprave sú naviac nové spodné ramená s „optimalizovanou elastokinematikou pre bezprostrednejšiu reakciu riadenia a agilnejšie zatáčanie vozidla“, uvádza Cupra vo svojej správe.

Športové sedadlá v podaní CUPRA Terramar (foto: CUPRA)
Športové sedadlá v podaní CUPRA Terramar (foto: CUPRA)

V porovnaní s ostatnými automobilmi stojacimi na MQB Evo má nový Terramar odlišné tlmičové vzpery, a preto modifikovanú geometriu prednej nápravy. Zväčšil sa negatívny odklon kolies, čím sa mala automobilka postarať o lepšiu priečnu adhéziu predných kolies a možnosť rýchlejšieho prejazdu zákrutou.

Cena a dostupnosť

Slovenské ceny už boli avizované: za základný variant 1,5 TSI 110 kW zaplatíte najmenej 39 990 €.

Model CUPRA Terramar bol navrhnutý a vyvinutý v Barcelone a bude sa vyrábať v závode Audi Hungaria v maďarskom Györi. Predávať sa začne v 4. štvrťroku tohto roka.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 27

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Cupra
Predchádzajúci článokVzdá sa Stellantis niektorej značky? Tlak narastá, koncern reaguje
Nasledujúci článokAston Martin Vanquish – bez rešpektu k Ferrari