startstop

VW má 1 až 2 roky na to, aby znížil výdavky, inak zbankrotuje

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Volkswagen je v problémoch. Jeho finančný šéf vyhlásil, že spoločnosť má rok, nanajvýš dva na to, aby prijala rázne šetriace opatrenia. Volkswagen preto nahlas hovorí o zatváraní fabrík v Nemecku.

Arno Antlitz, finančný a prevádzkový riaditeľ Volkswagenu vo svojom príhovore k viac než 10 000 zamestnancom a manažérom VW, ktorí si ho do Wolfsburgu prišli osobne vypočuť, apeloval na spoločnú zodpovednosť za zníženie výdavkov, ak má firma prežiť prechod na elektromobily. Antlirz vyhlásil, že európsky automobilový trh sa po pandémii zmenšil, kvôli čomu Volkswagen celosvetovo predáva približne o pol milióna áut menej, čo zodpovedá približne produkcii dvoch závodov. „Trh jednoducho neexistuje,“ povedal na stretnutí v centrále Volkswagenu vo Wolfsburgu. Dodal, že neočakáva oživenie predaja a Volkswagen má „jeden, možno dva“ roky na to, aby znížila výdavky a upravila produkciu automobilov.

Šetrenie v rozsahu 10 miliárd eur

V reakcii na Antlitzov prejav Daniela Cavallo, šéfka podnikovej rady, uviedla, že manažment Volkswagenu „masívne poškodil dôveru“ a že jeho hrozbou zatvorenia závodov je „vyhlásenie bankrotu“. Tiež chce, aby generálny riaditeľ Oliver Blume vysvetlil, prečo Volkswagen Group uprednostňoval softvérové ​​partnerstvo s Rivianom v hodnote 5 miliárd eur pred ochranou pracovných miest v Nemecku. “Myslím, že je to férová otázka,” dodala.

Foto: Volkswagen

Myšlienka zatvárania tovární v jednej z najdôležitejších nemeckých spoločností je pre nemeckú (aj európsku) ekonomiku vo všeobecnosti znepokojujúca. Volkswagen totiž v pondelok uviedol, že zvažuje zatvorenie tovární v Nemecku a ukončenie záruky pracovných miest v šiestich svojich závodoch v snahe prehĺbiť plán na zníženie nákladov o 10 miliárd eur. Aby firma prežila prechod na elektromobily, musí menej míňať. 

Magazín Autoweek poznamenal, že generálny riaditeľ koncernu Volkswagen Oliver Blume sa rozhodol skúsiť to, v čom jeho predchodcovia zlyhali – zaviesť odvážne opatrenia na zníženie nákladov na prevádzku vrátane možného uzavretia tovární a ukončenia programu zabezpečenia pracovných miest, ktorý funguje od roku 1994 a bráni prepúšťaniu až do roku 2029. Blume sa tak dostáva do priameho konfliktu s odbormi Volkswagenu, ktoré majú v automobilke značnú moc a opakovane marili snahy o vykonanie zmien vrátane tých, ktoré pred troma rokmi chcel realizovať predchádzajúci generálny riaditeľ Herbert Diess. Volkswagen síce v minulom roku prijal úsporný program, no len dobrovoľné odchody zamestnancov do dôchodku na jeho plnenie nestačia.

Foto: Volkswagen
Jednotka v Európe

VW je najpredávanejšou značkou na európskom automobilovom trhu. Model Golf je druhým najpredávanejším automobilom. Volkswagen predáva v Európe okolo 120-tisíc vozidiel mesačne. Pre značku je však kľúčovým trhom Čína, na ktorom dlhodobo stráca trhový podiel. Kým v minulosti čínske automobilky produkovali zastarané a nekvalitné vozidlá s nespoľahlivými spaľovacími motormi, s nástupom elektromobility sa situácia otočila. Masívne investície Číny do vývoja a produkcie batérií sa podpísali pod to, že zákazníci uprednostňujú domácu produkciu pred zahraničnou. Aj VW masívne investoval do vývoja elektromobilov, ale na rozdiel od Číny predaj elektromobilov v Európe rastie pomaly a v súčasnosti stagnuje. Volkswagen tak musí prijať rázne šetriace opatrenia.

Exit mobile version