BMW neplánuje vsadiť všetko len na jednu kartu. Automobilka síce pracuje na elektromobiloch, no zároveň stále verí spaľovacím motorom a popri tom vyvíja aj vodíkové auto.
Prvé náznaky, že BMW to bude skúšať aj s vodíkom, prišli v roku 2019. Vtedy totiž nemecká značka predstavila prvú štúdiu svojho vozidla na vodík. O dva roky neskôr ukázali prvé prototypy, no a minulý rok sa ich BMW iX5 Hydrogen dostalo do skúšobnej prevádzky o počte takmer 100 kusov. Samotné palivové články síce dodáva Nemcom Toyota, no všetko ostatné si BMW vyvíja a vyrába samo vo svojom špecializovanom centre pre vodík v Mníchove.
BMW + Toyota
Automobilka si s iX5 Hydrogen tak otestovala všetko potrebné a teraz ohlasuje, že je pripravená na sériovú výrobu vozidiel s vodíkovým pohonom. Prvý model tohto druhu by mali predstaviť v roku 2028. Novinka by mala byť postavená na novej generácii modelu X5. Sily pritom BMW spája s japonskou Toyotou, ktorá patrí medzi lídrov v oblasti vodíkového pohonu. Vodíkový model Mirai totiž ponúka už takmer 10 rokov.
Obe spoločnosti zdieľajú ambíciu o rozvoj vodíkového odvetvia. Spoluprácu tak rozšírili s cieľom posunúť túto technológiu na ďalšiu úroveň. „Ide o míľnik v histórii automobilového priemyslu: vôbec prvé sériovo vyrábané vozidlo na palivové články, ktoré ponúkne globálny prémiový výrobca. Poháňané vodíkom a poháňané duchom našej spolupráce podčiarkne, ako technologický pokrok formuje budúcu mobilitu,“ povedal Oliver Zipse, predseda predstavenstva BMW AG. „Bude predzvesťou éry výrazného dopytu po elektrických vozidlách s palivovými článkami.“
BMW Group a Toyota Motor Corporation tak budú spoločne vyvíjať systém pohonu pre osobné vozidlá. Výsledok tohto spoločného úsilia sa využije v jednotlivých modeloch oboch značiek a rozšíri ponuku vodíkových možností pre zákazníkov.
Existujúce modely dostanú vodíkovú verziu
Sériové modely budú integrované do existujúceho portfólia značky, čiže automobilka bude ponúkať existujúci model v dodatočnom vodíkovom variante. Automobilka považuje technológiu palivových článkov za ideálnu alternatívu k batériovým elektromobilom, plug-in hybridom a spaľovacím motorom. Po vzore Toyoty tak nevsádza všetko na jednu kartu a plánuje veľmi rôznorodé portfólio.
Na margo vodíkových vozidiel sa začiatkom roka v rozhovore pre GoAuto vyjadril aj Jürgen Guldner, viceprezident pre technológie vodíkových palivových článkov a projekty vozidiel v BMW Group: „V podstate sa s vodíkovým vozidlom X5 FCEV dostaneme po natankovaní na dojazd približne 500 km. Ak by som do toho istého vozidla s rovnakou nádržou dal spaľovací motor, nedosiahol by som ani 300 km. To je rozdiel medzi produktom, ktorý môžeme predávať, a produktom, ktorý nemôžeme predávať. Pri dojazde 500 km a pri čase tankovania tri až štyri minúty si myslím, že ľudia budú zvažovať prechod na vodík – takže je to relevantné.“