Záujemcovia o spaľovacie autá v Spojenom kráľovstve musia čakať. Kvôli vládnym kvótam predajcovia umelo predlžujú dodávky spaľovacích áut, aby sa vyhli pokutám.
Kto si chce v súčasnosti na ostrovoch kúpiť nové spaľovacie auto, má smolu. Jeho objednávka bude pravdepodobne dodaná až vo februári 2025. Môžu za to vládne kvóty, podľa ktorých musí mať v roku 2024 minimálne 22 % všetkých nových vozidiel čisto elektrický pohon. Záujem o batériové autá však nie je taký veľký, aby pomaly každé piate vozidlo bolo elektromobilom. Objednávky spaľovacích áut tak sú umelo zdržiavané a záujemcovia tak buď musia siahnuť po elektromobile alebo sa obzrieť na ponuku trhu s jazdenými vozidlami.
Mastné pokuty
The Telegraph vydal správu na základe údajov Spoločnosti pre výrobcov a obchodníkov s motormi (SMMT), ktorá odhaduje, že tento rok bude len 18,5 % nových vozidiel predaných v Spojenom kráľovstve elektrických. Aj keď to zďaleka nie je spomínaných 22 %, výrazný podiel na predaji elektromobilov majú právnické osoby. Súkromní kupujúci sa do elektromobilov príliš nehrnú. Situácia na tamojšom trhu je momentálne proti zdravej ekonomickej logike. Predajcovia nemôžu dodávať zákazníkom autá, ktoré chcú, ale majú plné sklady áut, ktoré zákazníci nechcú. Výrobcom totiž hrozia za nesplnenie kvót masívne pokuty, ktoré sa môžu vyšplhať až do výšky 15-tisíc libier za každé vozidlo, ktoré im bude chýbať na splnenie kvóty.
V Spojenom kráľovstve sa budú kvóty na predaj elektrických vozidiel zvyšovať každým rokom. Ako už bolo spomenuté, tento rok to je tých 22 %,v roku 2025 to bude 28 % a v roku 2030 to bude už 80 %. Do roku 2035 bude predaj automobilov so spaľovacím motorom zakázaný. Automobilky investovali miliardy do vývoja a výroby elektrických vozidiel vo veľkých objemoch, pričom ich politické špičky ubezpečili, že tieto vozidlá budú predávať. Nepredávajú sa však tak dobre, ako dúfali. Namiesto štátnej pomoci jednotlivé vlády obmedzujú dotácie na nákup elektromobilov či iné daňové úľavy. Automobilky tak musia prehodnocovať svoje stratégie a investovať množstvo peňazí do vývoja spaľovacích motorov, aby spĺňali prísne emisné normy a dokázali uspokojiť dopyt zákazníkov. Ten však môže byť deformovaný práve takýmito opatreniami, ktoré s trhovou ekonomikou nemajú nič spoločné.
Masívne investujú do elektromobility, napriek tomu budú platiť pokuty v miliardách eur
Na spomalenie predaja elektromobilov a dôsledkov z toho vyplývajúcich poukazuje aj generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo. „Ak sa predaj elektromobilov nezvýši, európsky automobilový priemysel bude musieť zaplatiť pokuty vo výške približne 15 miliárd eur za viac ako 2,5 milióna vozidiel.“ Mnohí síce pozerajú na rok 2035 ako čas, kedy bude zakázaný predaj automobilov so spaľovacím motorom, ale vážne finančné postihy zasiahnu automobilky už v roku 2025.
Podľa pravidiel Európskej únie musia byť priemerné emisie vozidiel, ktoré sa majú vyrobiť v roku 2025, 94 gramov na kilometer. Tento rok to je 116 gramov na kilometer. Dochádza teda k rapídnemu poklesu. Automobilky, ktoré priemer nesplnia, musia EÚ zaplatiť pokutu 95 € za každý gram CO2, o ktorý limit prekročia. Tento trest sa navyše vynásobí celkovým predajom. Pokuty tak môžu dosiahnuť stámiliónové výšky. Pokojne tak môže nastaviť situácia, že predajca vám odmietne predať spaľovacie vozidlo. Pokiaľ budete chcieť nové auto, budete musieť siahnuť po elektromobile alebo aspoň plug-in hybride.