Presne pred 25 rokmi, 14. septembra 1999, bola na frankfurtskom autosalóne prvý raz predstavená Škoda Fabia. Odvtedy už 25 rokov zohráva dôležitú úlohu v triede malých automobilov.
Nasledujúce tri generácie úspešne nadviazali na úspechy tej prvej. Do dnešného dňa sa z modelu Fabia predalo takmer 5 miliónov kusov. Škoda Fabia sa zapamätateľne presadila aj v motoristických súťažiach. Do WRC vstúpila prvýkrát v roku 2003 a v súčasnosti na rýchlostných skúškach zbiera víťazstvá v rôznych šampionátoch rally Škoda Fabia RS Rally2. Stručne si pripomeňme históriu tohto vozidla, ktoré je vyhľadávané aj v našich zemepisných šírkach.
Škoda Fabia 1. generácie
Verejnosti bola oficiálne predstavená Škoda Fabia na 58. ročníku medzinárodného autosalóne vo Frankfurte v podobe päťdverového hatchbacku s dĺžkou 3960 mm. Išlo o nástupnícky model po Felicii. Neprešiel ani rok a na trh sa dostala aj verzia kombi. V roku 2001 sa do výroby dostala aj Fabia v karosárskej verzii sedan. Na dizajne prvej generácie pracoval tím dvoch desiatok dizajnérov pod vedením Dirka van Braeckela. Fabia prvej generácie stála na podvozkovej platforme PQ24 a predávala sa so širokým spektrom pohonných jednotiek. Najvýkonnejším z nich predstavoval variant RS s turbodieselom 1,9 TDI a výkonom 96 kW. Ten absolvoval premiéru na autosalóne v Ženeve v roku 2003.
Škoda Fabia 2. generácie
V marci 2007 mala na ženevskom autosalóne premiéru 2. generácia. Tá vychádzala z podvozkovej platformy prvej generácie, avšak narástla do dĺžky (+22 mm) aj výšky (+47 mm). Ten istý rok v septembri mala premiéru verzia kombi. V roku 2009 doplnil ponuku variant Scout s outdoorovým vzhľadom. Už v roku 2010 naordinovala Škoda Fabii facelift a taktiež prišiel očakávaný športovo orientovaný variant RS s benzínovým preplňovaným motorom 1,4 TSI (132 kW). Ten sa objavil pod kapotou hatchbacku aj kombi. Prvýkrát sa v tomto modelovom rade objavila aj štýlová verzia Monte Carlo.
Superb, Fabia alebo Passat. Vodiči týchto áut majú nárok na veľkú zľavu z PZP, ale…
Škoda Fabia 3. generácie
Na októbrovom autosalóne v Paríži v roku 2014 sme sa dočkali 3. generácie. Po technickej stránke ťažila z platformy PQ26. Jej dizajn nesie podpis aj slovenského dizajnéra Jozefa Kabaňa. Od neho získala ostrejšie a dynamickejšie rysy, čomu pomohla aj zmena proporcií. Auto do šírky narástlo o 9 cm a zároveň sa znížilo o 3 cm. Ani v tejto generácii nechýbalo praktické prevedenie kombi, outdoorová verzia Scoutline a dynamické Monte Carlo. Výrazne sa rozšírila aj bezpečnostná a komfortná výbava. Škoda Fabia bola napríklad prvýkrát vybavená systémom Front Assist, adaptívnym tempomatom či systémom monitorujúcim únavu vodiča. Najmä ponuku výbavy potom ďalej rozšírila modernizácia v roku 2018, ktorá priniesla napríklad full LED svetlomety, monitorovanie mŕtveho uhla či bezkľúčový prístup KESSY.
Škoda Fabia 4. generácie
Súčasná generácia sa predstavila na jar 2021 ako päťdverový hatchback postavený na platforme MQB A0. Pod jej dizajnom je podpísaný tím Olivera Stefaniho. Dĺžka štvrtej generácie presahuje 4,1 metra a batožinový priestor sa medzigeneračne zväčšil o 50 litrov na celkových 380 litrov. Vozidlo má najmodernejšiu výbavu, ku ktorej patrí napríklad Travel Assist 2.0, automatické parkovanie, asistent pre jazdu v pruhoch, rozpoznávanie dopravných značiek, asistent zmeny jazdného pruhu alebo Front Assist s prediktívnou ochranou chodcov a cyklistov.