Spotrebitelia na najväčších európskych trhoch strácajú záujem o nové autá. Prepadáva sa aj predaj elektromobilov, čo krízu v európskom automobilovom priemysle môže ešte viac prehĺbiť.
Podľa štatistík združenia ACEA zaznamenali v auguste registrácie nových áut v EÚ prudký pokles (-18,3 %). Dvojciferné straty boli zaznamenané v Nemecku (-27,8 %), Francúzsku (-24,3 %) a Taliansku (-13,4 %). Španielsky trh klesol o 6,5 %. V auguste predstavovali elektromobily 14,4 % automobilového trhu EÚ, čo je pokles z 21 % v predchádzajúcom roku.
V auguste 2024 sa registrácie áut s elektrickým pohonom na batérie (BEV) znížili o 43,9 % na 92 627 kusov (v porovnaní s 165 204 kusmi v rovnakom období minulého roka). Spôsobil to pozoruhodný pokles na dvoch najväčších trhoch s elektromobilmi: v Nemecku (-68,8 %) aj vo Francúzsku (-33,1 %). Od januára do konca augusta bolo zaregistrovaných celkovo 902 011 nových batériových elektromobilov, čo predstavuje 12,6 % trhu.
Aj registrácie plug-in hybridných áut zaznamenali minulý mesiac pokles (-22,3 %), pričom pokles bol zaznamenaný na všetkých hlavných trhoch. V auguste tvorili plug-in hybridy 7,1 % z celkového trhu áut, čo je pokles zo 7,4 % v minulom roku, s 45 590 predanými kusmi. Jediným typom vozidiel, ktorý zaznamenal v auguste rast, sú hybridné vozidlá. Ich registrácia vzrástla o 6,6 % na 201 552 kusov. Jedným dychom však treba dodať, že do tejto kategórie sa počítajú aj modely s tzv. mild-hybridným pohonom. Tých je v ponuke automobiliek čoraz viac, niektoré modely s čisto spaľovacími motormi už ani nejde kúpiť.
V auguste klesol predaj benzínových áut o 17,1 %, pričom výrazný pokles zaznamenali všetky štyri kľúčové trhy: Francúzsko (-36,6 %), Taliansko (-18,8 %), Španielsko (-17,4 %) aj Nemecko (-7,4 %). Benzínové autá teraz predstavujú 33,1 % trhu, čo je pokles z 32,6 % v auguste minulého roka. Trh s naftovými autami zaznamenal pokles o 26,4 %. Dvojciferné poklesy zaznamenali takmer všetky európske trhy.
Znepokojivý signál pre priemysel
Trh s elektromobilmi mal za ideálnych podmienok rásť. Budovanie infraštruktúry nabíjania neustále rastie, dojazd elektromobilov sa predlžuje, cena batérií klesá. Tento rok však nastal pravý opak, elektromobily strácajú dych. Znižovanie trhového podielu elektromobilov vysiela znepokojivý signál pre priemysel aj tvorcov politík. Európski výrobcovia automobilov, združení v ACEA, preto vydali stanovisko, v ktorom vyzývajú inštitúcie EÚ, aby predložili naliehavé opatrenia na zmiernenie následkov predtým, ako v roku 2025 nadobudnú účinnosť nové ciele týkajúce sa emisií CO2 pre osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá.
Európsky automobilový priemysel podporuje Parížsku dohodu a ciele EÚ v oblasti dekarbonizácie dopravy do roku 2050. Investoval miliardy eur do elektrifikácie. Technológia a dostupnosť vozidiel s nulovými emisiami dnes nie sú prekážkami. Rada ACEA uviedla, že im chýbajú kľúčové podmienky na dosiahnutie potrebného oživenia výroby a prijatia vozidiel s nulovými emisiami ako je infraštruktúra nabíjania, tankovanie vodíka, ako aj konkurenčné výrobné prostredie, cenovo dostupná zelená energia, nákupné a daňové stimuly a spoľahlivé dodávky surovín. Dostatočne sa podľa rady ACEA nerozvinul ani hospodársky rast, akceptácia zo strany spotrebiteľov a dôvera v infraštruktúru.
Namiesto drakonických pokút investície
V dôsledku toho je prechod na nulové emisie veľmi náročný, pričom obavy o splnenie cieľov zníženia emisií CO2 do roku 2025 pre autá a dodávky narastajú. Súčasné pravidlá nezohľadňujú zásadný posun v geopolitickej a ekonomickej klíme za posledné roky a prirodzená neschopnosť v minulosti prijatých noriem, ktoré boli odsúhlasené za úplne inej politickej a spoločenskej situácie, ďalej narúša konkurencieschopnosť sektora.
To zvyšuje odstrašujúce vyhliadky buď na pokuty vo výške niekoľkých miliárd eur, ktoré by sa inak mohli investovať do prechodu na nulové emisie, alebo na zbytočné znižovanie výroby, stratu pracovných miest a oslabený európsky dodávateľský a hodnotový reťazec v čase, keď európsky automobilový priemysel čelí tvrdej konkurencii z iných regiónov sveta. ACEA prízvukuje, že európsky automobilový priemysel si nemôže už viac dovoliť čakať na revíziu predpisov o CO2 v rokoch 2026 a 2027. Hneď teraz potrebuje naliehavé a zmysluplné opatrenia. Musí sa zvrátiť klesajúci trend, obnoviť sa konkurencieschopnosť priemyslu EÚ a znížiť strategická zraniteľnosť.
V automobilovom priemysle EÚ pracuje takmer 13 miliónov ľudí, čo je 8,3 % všetkých pracovných miest v sektore výroby. Automobilový priemysel vytvára viac než 7 % HDP EÚ. Na výskum a vývoj ročne vynakladá finančné prostriedky vo výške 59 miliárd eur.