Koncern Stellantis nezažíva zrovna ľahké časy. Problémy v Amerike či prísne emisné limity v Európe robia šéfovi koncernu vrásky na čele. Ten teraz tvrdí, že automobilový priemysel je v móde prežitia.
Carlos Tavares bol v roku 2014 vymenovaný za generálneho riaditeľa a predsedu predstavenstva skupiny PSA. Keď sa francúzsky koncern v roku 2021 zlúčil so spoločnosťou Fiat-Chrysler Automobiles, stal sa prvým generálnym riaditeľom spoločnosti Stellantis. Americkí predajcovia však nie sú práve nadšení z toho, ako Tavares riadi Stellantis.
Ako uvádza Automotive News, Americká národná rada predajcov Stellantisu dokonca obvinila svojho generálneho riaditeľa, že ich vedie ku „katastrofe“. Díleri sú nespokojní najmä s tým, ako si šéf koncernu minulý rok pripísal na účet takmer 40 miliónov dolárov. Okrem toho Tavaresa kritizujú za to, že spôsobil „rýchlu degradáciu“ značiek Jeep, RAM, Dodge a Chrysler.
Tavares chce cenovú paritu medzi EV a spaľovákmi
To však nie je jediný problém Carlosa Tavaresa. V Európe totiž tlačia regulačné orgány na automobilky, aby predávali viac elektrických vozidiel. Zároveň však jednotlivé krajiny postupne znižujú či dokonca rušia rôzne dotácie pre elektromobily. Trh s elektrickými vozidlami tak posledné mesiace výrazne stagnuje a automobilky zažívajú nepríjemný stret s realitou. Svoje elektrické plány tak posunuli takmer všetky značky na starom kontinente. Tavares napriek tomu nechce, aby EÚ posunula plánované sprísnenie emisných limitov v roku 2025. Riešením je podľa neho dosiahnuť cenovú paritu medzi elektrickými a spaľovacími vozidlami. S tým sa dá súhlasiť. Nie však spôsobom, že sa umelo zdvihne cena spaľovákov, ako to výrobcovia robia aj teraz.
„Automobilový priemysel je v určitom režime prežitia: sme za hranicou strachu. Nemôžeme sa sťažovať, nemôžeme váhať, musíme sústrediť svoje úsilie, aby sme zostali nažive. Aby sme zostali nažive, musíme dosiahnuť cenovú paritu medzi elektromobilmi a spaľovacími vozidlami, ale tu sa otvára ďalšia kapitola. Pôsobíme v geografickej oblasti, ktorú oživuje chaos, a je ťažké robiť prognózy. Vlády sa rozhodli znížiť nákupné stimuly a to brzdí trh,“ tvrdí šéf Stellantisu.
Dopyt klesá
To, že stagnáciu trhu s elektromobilmi cíti aj Stellantis, dokazuje aj prerušenie výroby ich elektrického Fiatu 500e. Pre slabý dopyt zastavili produkciu až na štyri týždne. Podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) sa podiel elektrických vozidiel na trhu v Európskej únii (plus Spojené kráľovstvo a krajiny EZVO) znížil za prvých sedem mesiacov roku 2024 zo 14,3 % na 13,8 %.
Tavares napriek tomu nechce, aby EÚ odložila nové limity v oblasti emisií CO2. Pre agentúru Agence-France Presse povedal, že „by bolo nereálne zmeniť pravidlá teraz“. Zároveň tvrdil, že prijal všetky potrebné opatrenia, aby dodržal prísnejšie predpisy: „Moje autá sú pripravené, moji ľudia sú pripravení a naše továrne sú pripravené. Prečo meškať? Globálne otepľovanie už nie je problém? Práve teraz horí polovica Portugalska.“ Tiež dodal, že „všetci už dlho vedeli o pravidlách a mali čas na prípravu, takže teraz je čas na preteky.“