Domov SPRÁVY News Čínske automobilky sú existenčná hrozba, tvrdí Ford

Čínske automobilky sú existenčná hrozba, tvrdí Ford

Foto: Ford

Čínske automobilky rastú závratným tempom. Hlavne v oblasti elektromobilov predstavujú pre ostatné značky čoraz väčšiu konkurenciu a právom sa jej začínajú obávať.

Dni, kedy boli čínske automobilky skôr na smiech sú dávno preč. V dnešnej dobe ponúkajú nielen dizajnovo pekné a čoraz kvalitnejšie autá, ale aj za zlomok ceny európskych značiek. Číňania profitujú najmä z lacnej pracovnej sily a tiež veľkej dostupnosti rôznych materiálov. Scenár, o ktorom väčšina európskych výrobcov len sníva.

Nedávno navštívil Čínu aj generálny riaditeľ Fordu Jim Farley. V najľudnatejšej krajine sveta si vyskúšal aj niekoľko miestnych automobilov a ostal mierne šokovaní. Podľa denníku Wall Street Journal povedal Farley členovi predstavenstva Johnovi Thorntonovi, že čínski výrobcovia elektrických vozidiel predstavujú „existenčnú hrozbu“. Aj finančný riaditeľ Fordu John Lawler otvorene priznal, že „títo ľudia sú pred nami“.

BYD Seal. Foto: Erik Stríž
Viaceré krajiny zavádzajú clá

Mnohé krajiny si tiež uvedomujú čínsku hrozbu a zavádzajú clá na elektrické vozidlá vyrábané v Číne. Nedávno zaviedli až 100 % clo na čínske elektromobily aj Američania s účinnosťou od 27. septembra. Očakáva sa, že čoskoro bude o vyšších clách rokovať aj Európska únia. Podľa Automotive News Europe chce EÚ uvaliť na automobilku SAIC clo vo výške 36,3 %. Geely by mohlo byť zasiahnutá clom vo výške 19,3 %, zatiaľ čo autá BYD dodávané do Európy by čelili 17 % clu. Tieto sadzby sa však pravdepodobne znížia.

Farley však tvrdí, že „tento film už videl“, čím narážal na 80. roky a vzostup Toyoty a ďalších japonských značiek. Zároveň prirovnáva rastúci vplyv čínskych výrobcov automobilov aj k juhokórejským značkám Hyundai a Kia, ktoré sa v posledných desaťročiach výrazne zlepšili.

Foto: Geely
Ako chce Ford ostať v konkurenčnom boji?

Začiatkom februára Farley oznámil, že pracujú na novej platforme určenej pre cenovo dostupné elektrické vozidlá, aby mohli bojovať proti Číňanom, ale aj Tesle. Medzitým sa Ford chystá uviesť na trh plne elektrický crossover Puma, ktorého hlavným trhom by mala byť Európa. Ambiciózny plán Fordu pôvodne hovoril o plne elektrickom portfóliu na starom kontinente do roku 2030. Nedávno ho však automobilka musela odložiť.

Foto: Ford

Čo sa týka aktuálnej elektrickej ponuky modrého oválu, nie je to nič svetoborné. V roku 2025 malo prísť na trh elektrické sedemmiestne SUV. Dátum premiéry neskôr odložili na 2027 a minulý mesiac ho nakoniec zrušili. Okrem toho Ford znižuje výdavky na elektrické vozidlá o 10 % a po druhýkrát odkladá novú generáciu elektrického pickupu F-150. Pôvodne bol naplánovaný taktiež na rok 2025, potom bol presunutý na rok 2026 a teraz na rok 2027. Ford zároveň môže spytovať svedomie, či nebolo predčasné ukončiť populárne modely Mondeo a Fiesta, pričom aj Focus má namierené do dôchodku, a to už budúci rok.

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokMPV, ktoré bavilo šoférovať. Zachovalý kus sa predáva za cenu…
Nasledujúci článokSlovenské mesto spustí novú parkovaciu politiku, niektorí zaplatia aj 400 €