MG prichádza na trh s automobilom, aký bol pre značku typický ešte v minulom storočí. Ku koreňom sa nevracia iba koncepciou, ale aj šarmom a charizmou. MG Cyberster je po dlhej dobe generických vozidiel dizajnovo atraktívnym autom, na ktoré sa dobre pozerá. Aj keď stojí, vzbudzuje túžbu posadiť sa za volant a užiť si jazdu s vetrom opreteky.
Načasovanie príchodu MG Cyberster nie je náhodné. Do predaja prichádza v roku, v ktorom MG oslavuje 100 rokov. Dvojsedadlový roadster s plátennou strechou síce nikdy nebude nejakým masovo predávaným automobilom, ale v budovaní imidžu značky zohrá dôležitú úlohu. Jeho britské korene, rozumne poskladané portfólio modelov, atraktívna cenová politika a kombinácia spaľovacích automobilov s elektromobilmi žnú svoje ovocie. MG je najpredávanejšou čínskom značkou v Európe a na mnohých európskych trhoch predáva viac vozidiel ako etablované značky.
Návrat do minulosti
Hlavným cieľom takéhoto vozidla je ponúknuť vodičovi maximálny jazdný zážitok a zabaviť ho na akejkoľvek zakrútenej ceste na svete. Dizajn automobilu je poctou niektorým oldschoolovým roadsterom MG zo 60. a 70. MG Cyberster má elegantné proporcie kupé, krátku zadnú časť, dlhú kapotu či športovo vyznievajúce prívody vzduchu. Dozadu dostal Cyberster difúzor, pohotovostný kufor či efektné svetlá s motívom šípky. Siluetou najviac pripomína Alpine A110, čo je ľahkonohé športové kupé, ktoré sa však na Slovensku oficiálne nepredáva. Kým Alpine používa benzínový štvorvalec, MG vsadilo viac na súčasnejší pohon – elektromotory.
Mimochodom, sériová verzia vychádza z konceptu, ktorý bol na autosalóne v Šanghaji predstavený pred 2 rokmi. Vtedy automobilka hovorila o dojazde 800 km a zrýchlení z 0 na 100 km/h pod 3 sekundy. Také ambiciózne parametre sa síce do sériovej výroby nepodarilo presadiť, ale už o niekoľko rokov môže byť všetko inak. Predstavitelia MG nedávno vyhlásili, že spoločnosť pripravuje na rok 2025 uvedenie sériového modelu s polovodičovými batériami (solid-state battery). Ako je známe, tie budú mať vyššiu energetickú hustotu, nižšiu hmotnosť a schopnosť rýchlejšie sa nabiť. Ktovie, objaviť sa môžu aj v útrobách Cybersteru.
Technické údaje
Základná verzia je vybavená jedným elektromotorom uloženým vzadu. Jeho výkon je 314 koní. Druhý variant má elektromotory dva a teda disponuje pohonom všetkých kolies. Celkový výkon tejto pohonnej sústavy je 544 koní, najvyššia konštrukčná rýchlosť 200 km/h. Dvojsedadlový roadster je dlhý 4535 mm, široký 1913 mm a vysoký len 1329 mm. Rázvor osí kolies je dlhý 2690 mm. Na porovnanie, Cyberster je o takmer 19 cm dlhší ako Porsche Cayman. Na svoju veľkosť ide o relatívne ťažké auto, čo však vzhľadom na pohon nie je prekvapujúce.
Pohotovostná hmotnosť je 1850-1985 kg v závislosti od verzie. Na druhú stranu, elektromobily s výkonom vyše 500 koní bývajú oveľa ťažšie, ich hmotnosť ďaleko presahuje 2 tony. Cyberster je porovnateľné ťažký ako napríklad Volvo EX30 Twin Motor, to však je vozidlo kratšie a menej výkonné. Cyberster je v základnej výbave vybavený kolesami s rozmermi 245/45 R19 vpredu a 274/40 R19 vzadu. Alternatívou sú väčšie kolesá 245/40 R20 na prednej náprave a 275/35 R20 na zadnej náprave.
MG Cyberster ako elektrický roadster je momentálne na trhu osamotené. To sa však v budúcnosti zmení, pretože Porsche pripravuje elektrický Boxster, Polestar vyvíja model 6 a mimoriadne očakávaným modelom je nová Tesla Roadster. A to sa ešte o slovo nehlási Lotus, Mazda ani Honda. V budúcnosti by tak konkurencia v tomto segmente mala byť tvrdšia, Cyberster však môže ťažiť z výhody, že na trh vstúpil ako prvý.
Motýlikové dvere
Jeho nízka silueta, elegantná predná časť, športové bočné prahy a efektný zadok sú skutočne pôsobivé nielen na fotografiách, ale najmä naživo. Na rozdiel od iných, masovejšie vyrábaných modelov značky MG sme počas krátkej jazdy v modeli Cyberster nemali pocit, že by sa vnútri na niečom šetrilo. Prostredie okolo vodiča a spolujazdca je pekne vypracované aj po vizuálnej stránke. Aj keď Cyberster je dlhší ako napríklad BMW Z4, dokáže vás “objať”. Highlightom auta sú, samozrejme, nožnicové dvere s elektrickým ovládaním.
Najmä v úzkych priestoroch sa z auta bude vystupovať podstatne jednoduchšie, hoci posed je skutočne veľmi nízky, tak ako sa na športový roadster patrí. Pri nastupovaní sa netreba báť, že by vás pri troche neopatrnosti dvere poranili. Pokiaľ stojíte príliš blízko, zaznie varovný tón a dvere sa jednoducho neotvoria. Hoci MG v súčasnosti zatiaľ nemá v Európe vybudovaný žiadny závod, jedno z jeho vývojových stredísk sídli v Londýne. Práve tam vznikol dizajn vozidla pod vedením Carla Gothama.
V redakcii sme sa zhodli, že MG Cyberster je rozhodne jedno z najkrajších áut, aké tento rok prišli na slovenský trh. Tlieskame MG za odvahu pustiť sa do takéhoto projektu a priniesť vášeň kombinovanú s elektromotormi. Je to krásny darček k stému jubileu značky a nepochybne k sebe pritiahne pozornosť nových zákazníkov. Oficiálne slovenský cenník ešte nebol zverejnený, ale podľa našich informácií sa základná cena bude pohybovať okolo hranice 65-tisíc eur.