Domov SPRÁVY News Najvýkonnejší McLaren všetkých čias ohromí technikou a ochromí cenou

Najvýkonnejší McLaren všetkých čias ohromí technikou a ochromí cenou

Foto: McLaren

Tak sme sa dočkali, nástupca ikonického McLarenu P1 je konečne tu. Znamená to aj návrat svätej trojice?

Písal sa rok 1992 a McLaren predstavil model F1, ktorý ako prvý prakticky definoval triedu hyperšportov. O dvadsať rokov neskôr britská automobilka predstavila jeho nástupcu a svoj prvý hybridný hyperšport, P1. Spolu s Ferrari LaFerrari a Porsche 918 Spyder vytvorili takzvanú svätú trojicu a nanovo definovali kategóriu hyperšportov. Odvtedy však ubehlo 12 rokov a automobilový svet netrpezlivo čakal na pokračovateľov tejto ikonickej línie.

McLaren W1
Foto: McLaren

Nástupca modelov F1 a P1 sa volá W1 a ide o najvýkonnejší McLaren v histórii. Kombinuje ohromujúci výkon s estetikou a radom najmodernejších prvkov. Je v podstate príkladom súčasnej inžinierskej dokonalosti a ponúka podstatné zlepšenie výkonnosti pri zachovaní charakteristickej DNA značky. Áno, W1 je rovnako ako jeho predchodcovia čistá zadokolka.

Foto: McLaren
Prelomové hybridné pohonné ústrojenstvo

Srdcom McLarenu W1 je úplne nový 4,0-litrový motor MHP-8 V8 s dvojitým turbodúchadlom, ktorý generuje výkon 928 koní a točí až 9 200 ot./min. Tam to však nekončí. Rovnako ako P1 aj W1 dostalo hybridné ústrojenstvo. Takzvaný E-modul dodáva ďalších 347 k, čo predstavuje kombinovaný výkon šialených 1 275 k a 1 340 Nm krútiaceho momentu. Pre cestné modely McLaren ide o priam bezprecedentný výkon, ktorý sa premieta aj do fantastických čísel zrýchlenia. Z 0-100 km/h šprintuje za 2,7 sekundy a 200 km/h dosiahne len za 5,8 sekundy. A čo 300 km/h? To zvládne už za 12,7 s, pričom tachometer sa zastaví na hodnote 350 km/h.

kryt motora McLaren W1
Foto: McLaren
Pokročilá aerodynamika

Nie je to však len o výkonnom pohonnom ústrojenstve, ale aj o aerodynamike. W1 totiž využíva dlhoročné skúsenosti McLarenu z Formuly 1. Je skonštruovaný s najpokročilejšou aerodynamickou platformou spomedzi všetkých doterajších cestných vozidiel. McLaren totiž strávil s modelom W1 viac ako 350 hodín v aerodynamickom tuneli a otestoval viac ako 5 000 jednotlivých bodov, aby sa uistili, že ide o najaerodynamickejšie auto, aké kedy vyrobili.

zadné krídlo vytvárajúce prítlak na zadnú nápravu
Foto: McLaren

Celý aerodynamický koncept sa začína monokokom Aerocell, ktorý je tvarovaný tak, aby vytváral takzvaný ground effect, čiže vozidlo prisáva k vozovke. Novinkou sú tiež dvere Anhedral, ktoré sa otvárajú dohora po vzore Mercedesu 300SL. Rozhodnutie prijať túto koncepciu dverí bolo diktované aerodynamickými požiadavkami, ktoré si pre optimalizovanie prietoku vzduchu vyžadovali konštrukciu, ktorá bude zavesená iba zo strechy. W1 tiež disponuje takzvaným Race módom, ktorý maximalizuje aerodynamický výkon auta. Svetlá výška sa vpredu zníži o 37 mm a vzadu o 17 mm a aktivujú sa aktívne prvky v predných a zadných blatníkoch. W1 dokáže vtedy vytvoriť až 350 kg prítlaku vpredu a 650 kg vzadu, čiže až 1 000 kg dohromady. Novinka má najväčší počet aerodynamických a aktívnych plôch spomedzi všetkých vozidiel McLaren.

McLaren W1
Foto: McLaren

Za zmienku určite stoja aj integrované sedadlá, čím inžinieri ušetril takmer 70 mm na rázvore. W1 preto disponuje nastaviteľným pedálovým boxom a riadením. Pozoruhodná je aj hmotnosť, ktorá činí 1 399 kg, čo ponúka dych-vyrážajúci pomer výkon/hmotnosť, a to 911 koní na tonu.

Foto: McLaren
Zavesenie inšpirované z F1 a prepracovanejšie brzdy

W1 integruje systém odpruženia McLaren Race Active Chassis Control III, ktorý je prispôsobený na priľnavosť vo vysokých rýchlostiach a komfort na každodenných cestách. Táto funkcia v spojení s inovatívnym brzdovým systémom McLaren Carbon Ceramic Racing+ zlepšuje dynamiku ovládania a zároveň zabezpečuje ideálne spojenie s vodičom. W1 sa zastaví z rýchlosti 100 km/h na 29 metroch a z rýchlosti 200 km/h už na 100 metroch. Systém predného zavesenia je zároveň inšpirovaný z F1 a zahŕňa titánové torzné tyče a aktívny priečny spojovací prvok.

Predné brzdy sú aktivované 6-piestikovými strmeňmi a zadné 4-piestikovými strmeňmi. Kotúče s priemerom 390 mm sú jedinečné pre W1 a v porovnaní s predchádzajúcimi karbón-keramickými kotúčmi majú dodatočnú keramickú vrstvu.

koleso a brzdy
Foto: McLaren
Na jazdca orientovaný kokpit

Interiér McLarenu W1 ponúka kokpit zameraný na vodiča, ktorý ponúka takmer dokonalé ergonomické rozhranie. Do oka určite padne aj volant, ktorý nie je na rozdiel od ostatných moderných superšportov preplnení rôznymi tlačidlami. Disponuje len dvoma. Jeden slúži na posilnenie E modulu a druhý na aktiváciu DRS. Podobne ako monoposty Formule 1, aj W1 dokáže vďaka aktívnym aero prvkom znížiť svoj odpor vzduchu. Nechýba však ani nádych modernosti v podobe 8-palcovej dotykovej obrazovky, pričom systém je kompatibilný ako s Andorid Auto, tak aj s Apple CarPlay.

interiér McLaren W1
Foto: McLaren

Tento nádherný kúsok inžinierskej a technologickej dokonalosti však bude len pre zopár vyvolených. Cena totiž vo Veľkej Británii štartuje na sume 2 000 000 libier, čo je takmer 2,4 milióna eur. McLaren navyše vyrobí len 399 kusov a všetky už poznajú svojho majiteľa.

Znamená príchod modelu W1 aj návrat svätej trojice? McLaren už svojho nástupcu má a Ferrari už usilovne pracuje na tom svojom. Ostáva nám jedine Porsche, ktoré viackrát naznačilo príchod nasledovníka 918 Spyder, no oficiálne to zatiaľ nepotvrdilo.

Introducing: the McLaren W1

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJMcLaren
Predchádzajúci článokAuto vs bicykel: Čo je v špičke rýchlejšie, majú záchytné parkoviská zmysel?
Nasledujúci článokNekupujte naftovú jazdenku, vyskúšali sme najlacnejší 7-sedadlový hybrid. V meste ušetríte kopec peňazí

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here