Jeep Avenger prišiel na trh ako elektromobil v roku 2023, po čase v Stellantise prehodnotili situáciu a kompaktný crossover dostal aj spaľovací motor.
V posledných rokoch sledujeme novodobý trend, pri ktorom automobilky predstavia vozidlo najprv ako elektromobil a následne až o niekoľko mesiacov alebo rokov uzrie svetlo sveta hybridné, alebo čisto spaľovacie prevedenie. Videli sme to už pri modeli Hyundai Kona alebo Renault Scénic, ktorého spaľovací variant sa nazýva Symbioz. Jeep Avenger je na tom rovnako. Po elektromobile, ktorý mal svoje nedostatky najmä v oblasti kapacity batérie a nabíjania, automobilka predstavila hybridnú a spaľovaciu verziu. Už sa tak zákazníci nemusia obávať diaľnic, kde v prípade elektrickej verzie sa predsa len vyžadovalo nejaké to plánovanie vopred.
Dizajn
Vonkajší vzhľad má jasné tvary a línie, vďaka ktorým je na prvý pohľad jasné, že ide o značku Jeep. Nechýba charakteristická mriežka v prednej časti so siedmimi obdĺžnikmi, no v skutočnosti sa nejde o otvory na chladenie, ale o dizajnový prvok. Chladenie sa nachádza v spodnej časti nárazníka. Prísny pohľad modelu Avenger zabezpečujú Full-LED svetlomety s čiernym podkladom. Šmrnc mu dodávajú dvojtónové 18-palcové disky kolies.
Interiér
V interiéri je vidieť klasický moderný dizajnový jazyk koncernu Stellantis a je taktiež identický s čisto elektrickou verziou. Jeep Avenger ponúka zaujímavé riešenie otvárania odkladacieho priestoru na stredovej konzole a klasický volič prevodovky tu nenájdete. Miesto neho sa tu nachádzajú tlačidlá R, N, D a P. Pred očami vodiča sa nachádza digitálny prístrojový štít s jednoduchou a prehľadnou grafikou. Hneď vedľa na palubnej doske je 10,25-palcový centrálny dotykový displej s podporou bezdrôtového zrkadlenia mobilného telefónu Apple CarPlay a Android Auto. Interiér je navrhnutý prakticky na každodenné, predovšetkým mestské využitie, čomu zodpovedá aj množstvo odkladacích priestorov. Pochvalu si zaslúžia aj predné sedadlá a priestor pre predných pasažierov. To isté sa však, žiaľ, nedá povedať o priestore vzadu. V nevyhnutných prípadoch sa tam síce zvezú aj dospelí ľudia, ale štandard tejto triedy ponúka vzadu viac priestoru na kolená. Objem batožinového priestoru je priemerných 380 litrov.
Výkon
So spaľovacím motorom Avenger prišiel o nemalú dávku výkonu. Zatiaľ čo elektrická verzia disponovala výkonom 150 koní, spaľovacia verzia bez elektrifikácie s trojvalcovým motorom 1,2 GSU má výkon 74 kW (100 koní) a 6-stupňovú manuálnu prevodovku. V našom testovanom modeli sa nachádzal tiež trojvalec, avšak elektrifikovaný s elektromotorom s výkonom 21 kW v prevodovke. Výkon v tomto prípade je identický, teda 100 koní.
Jazdné vlastnosti
Pri značke Jeep si väčšina z nás predstaví auto, ktoré nemá problém s ťažkým terénom. Od európskeho crossoveru nemôžeme očakávať jazdné vlastnosti tohto druhu. Jeep Avenger je určený predovšetkým do mesta, i keď má rôzne jazdné režimy do terénov. Tie však pracujú iba s nastavením riadiacej jednotky a trakčnou kontrolou, keďže motor roztáča iba kolesá na prednej náprave. No v prostredí kam patrí, teda v meste, je Avenger schopným vozidlom. Svižné rozjazdy z križovatiek či parkovanie, ktorému napomáha 360-stupňová kamera zvláda bez problémov. 18” disky kolies z ľahkej zliatiny pôsobia elegantne, no vďaka pomerne vysokej gume je nižšia šanca stretu disku z obrubníkom.
Výhodou hybridného systému je, že Avenger dokáže prejsť pomerne dlhú trasu vzhľadom na kapacitu jeho batérie 0,9 kWh. Zásluhu na tom má aj rekuperácia, ktorá zvláda pri brzdení dobíjať akumulátor. Jeep Avenger sa taktiež nestratí, ani keď opustí hranicu mesta a dostane sa na okresné cesty či diaľnice. Na okreskách mu niet čo vytknúť, no na diaľnici je cítiť miernu nestabilitu a nakláňanie karosérie.
Spotreba
Výrobca udáva spotrebu v rozmedzí 4,5 až 5,5 l/100km. Realita zodpovedá vrchnej udávanej hranici výrobcu. V našom teste sme dosiahli spotrebu 5,4 litra benzínu na 100 kilometrov v kombinácii okresných ciest a diaľnic. V meste, prirodzene, spotreba Jeepu Avenger mierne stúpne.
Záver
Jeep Avenger s hybridným pohonným ústrojenstvom začína od 22 490 € s DPH. Elektrický variant má cenovku posadenú na sume 37 990 €. Siahnuť však môžete po skladových kusoch so zľavou až 8000 €. Cena od 29 990 € je tak určite prijateľnejšia, hoci vám nedovolí nakonfigurovať auto presne podľa vašich predstáv. Cena hybridného auta však z neho robí dostupné mestské presúvadlo na každý deň, ktoré zvládne aj výlety. Komfortne sa zvezú dvaja dospelí s deťmi, ktorým stačí aj menej priestoru na zadných sedadlách.
Symbioz nema s elektrickym Scenicom nic spolocne. Je to len predlzeny Captur!
a aky je ten cenovy rozdiel co bije do oci???
ci to je len clickbait nadpis?
Dizajn nemá chybu. Bral by som elektro, ale ta cena.