startstop

Pri hladkaní plynu papá 15 litrov. Na tento V12 si pripravte poriadny balík

Foto: Rolls-Royce

12-valcové motory postupne opúšťajú automobilový priemysel, ale v tých najluxusnejších autách sveta stále zostávajú. Rolls-Royce predstavuje modernizáciu modelu Ghost, ktorý tento klenot pod kapotou poháňa naďalej.

Ghost je jedným z najdôležitejších automobilov v modernej histórii značky Rolls-Royce. Jeho história sa datuje do roku 2009, kedy automobilka z Goodwoodu predstavila nový typ automobilu s cieľom vyjsť v ústrety požiadavkám mladšej skupiny klientely, ktorej Phantom príliš nevoňal. Títo zákazníci hľadali dostupnejší a všestrannejší automobil, no stále s možnosťou individuálnych úprav, pričom Ghost bol zameraný viac na vodiča ako na bezkonkurenčný luxus na zadných sedadlách.

Foto: Rolls-Royce

Druhá generácia prišla na trh v roku 2020 a výrazne posunula tieto základné princípy na vyššiu úroveň. V čase predstavenia išlo o technicky najpokročilejší Rolls-Royce s motorom V12 v histórii. Jeho výnimočnosť spočívala najmä v systéme odpruženia Planar, ktorého vývoj a perfektné vyladenie trvalo inžinierom 10 rokov. Motor V12 s objemom 6,75 litra, preplňovaný dvoma turbodúchadlami, pohon všetkých kolies a natáčanie kolies zadnej nápravy urobili z modelu Ghost najdynamickejší a najviac na vodiča zameraný Rolls-Royce v portfóliu. Aj keď by sa zdalo, že na takomto vozidle už nie je viac čo zlepšovať, klienti predsa len zahrnuli Rolls-Royce nejakými pripomienkami a nápadmi. V rámci modernizácie sa ich snažili do vozidla zapracovať.

Foto: Rolls-Royce

Karoséria

Dizajn modelu Ghost Series II teraz viac zapadá do štylistickej línie značky Rolls-Royce s dôrazom na majestátnosť. Predná časť má podsvietenú mriežku chladiča i prepracované svetlá s modernou grafikou denného svietenia. Predný nárazník zvýrazňujú nové chrómové ozdobné prvky, ktoré vizuálne pôsobia ako „vznášajúci sa“ podstavec pre sošku Spirit of Ecstasy. Pri pohľade zozadu nemožno nezbadať inšpiráciu modelom Spectre. Klienti si môžu vybrať z dvoch nových vyhotovení deväťlúčových diskov kolies s priemerom 22 palcov.

Foto: Rolls-Royce

Nové vyjadrenie moderných remesiel

Interiér je už tradične oslavou remeselných zručností – tých tradičných aj digitálnych. Celú palubnú dosku prekrýva sklenený panel, pod ktorým je umiestnený centrálny informačný displej využívajúci inovovaný operačný systém a rozhranie SPIRIT. Farebná schéma digitálneho prístrojového panelu sa v procese objednávky dá zvoliť tak, aby ladila s farebným spracovaním interiéru alebo exteriéru. Pred spolujazdcom sa nachádza vitrínka Spirit of Ecstasy Clock Cabinet. V nej sú uložené ručičkové hodinky a špeciálne osvetlená soška Spirit of Ecstasy z nerezovej ocele s povrchom vylešteným do zrkadlového lesku. Pri nástupe do vozidla sa najprv rozsvieti svetlo na spodku a postupne jej celkové nasvietenie prejde do jemnej tlmenej žiary.

Foto: Rolls-Royce

Dekoračný panel Illuminated Fascia je pokročilý remeselný prvok, ktorý sa po prvý raz v modeli Ghost predstavil v roku 2020. Ghost Series II prináša jeho modernizovanú podobu s motívom inšpirovaným hviezdami, ktorý zachytáva ich pohyb na nočnej oblohe. Samozrejme, klienti si môžu v spolupráci s dizajnérmi oddelenia Bespoke zvoliť individuálny motív.

Foto: Rolls-Royce

Ghost Series II tiež pokračuje v snahe značky Rolls-Royce objavovať a prinášať nové povrchové textílie. Keprová látka Duality Twill je utkaná z bambusových vlákien a zdobí ju umelecká grafická výšivka Duality, ktorá vychádza z abstraktnej interpretácie dvoch prepojených R. Kompletné čalúnenie interiéru Duality Twill si vyžaduje 2,2 milióna stehov, takmer 18 kilometrov nite a 20 pracovných hodín. Na dokonalé zladenie vzoru je každý čalúnený panel individuálne vyrobený a následne precízne zarovnaný s ostatnými, aby vznikol efekt jednoliateho povrchu. Na sedadlách je vyobrazený motív inšpirovaný neustále sa meniacimi tvarmi oblakov nad sídlom značky Roll-Royce v Goodwoode a ich tieňmi. Tvorí ho 107 000 perforácii s priemerom 0,8 či 1,2 milimetra.

Foto: Rolls-Royce

Lepší zvukový zážitok

Vylepšením prešiel aj audiosystém s 18 reproduktormi. Výkon zosilňovača sa zvýšil na 1 400 Wattov, Dutiny v hliníkových prahoch vozidla sa využívajú ako rezonančné komory pre basové frekvencie, čom menia celú spodnú časť vozidla na veľkorysú stĺpovú reprosústavu bokom položenú na podlahu. Ozvučenie Bespoke Audio prináša rozšírenie o dva „bezreproduktorové“ meniče, ktoré nemajú klasické kónické membrány a sú priamo uchytené o čalúnenie stropu. Pri kombinácii podsvieteného stropu Starlight Headliner s ozvučením Bespoke Audio sú optické vlákna, ktoré vytvárajú efekt hviezdneho neba, zalisované do špeciálnej akustickej membrány. Toto riešenie zabraňuje neželaným rezonanciám od voľne vedených káblov a pomáha smerovať zvuk smerom do priestoru pre posádku. Dva aktívne mikrofóny v kabíne neustále monitorujú správne vyváženie jednotlivých frekvenčných spektier a automaticky upravujú úroveň zosilnenia pre optimálny zvukový prejav.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Foto: Rolls-Royce

Srdcom modelu Ghost Series II je motor V12 s objemom 6,75 litra preplňovaný dvoma turbodúchadlami spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Krútiaci moment motora, ktorého maximum je k dispozícii už od 1600 ot./min., sa prenáša na všetky štyri kolesá.

Zadná náprava disponuje funkciou natáčania kolies. Systém odpruženia Planar disponuje samostatným tlmičom horného ramena na prednej náprave. Tento pracuje v súhre s elektronicky riadenými tlmičmi s plynulou zmenou nastavenia a so vzduchovým odpružením s veľkoobjemovými vakmi a automatickým vyrovnávaním svetlej výšky. Zavesenie a odpruženie kolies dopĺňa Rolls-Royce Flagbearer, ktorý prostredníctvom kamier vyhodnocuje povrch cesty pred autom a pripravuje pružiny a tlmiče na zmeny. Ďalším pomocníkom je prevodovka so satelitnou asistenciou, ktorá na základe GPS dát optimalizuje voľbu prevodových stupňov pri prejazdoch zákrutami v závislosti od ich polomeru a zakrivenia.

Foto: Rolls-Royce

Zadné sedadlá 

Pre zákazníkov požadujúcich luxusný priestor na zadných sedadlách je pripravený model Ghost Extended Series II. Predĺžením zadných dvier a ich otvorov o 170 mm sa zväčšil priestor vzadu. Rovnako ako v bežnej verzii modelu Ghost Series II aj tu sa dá doobjednať minichladnička na šampanské s dvoma režimami chladenia: 6 stupňov Celzia pre neročníkové a 11 stupňov Celzia pre ročníkové.

Foto: Rolls-Royce

Black Badge Ghost Series II

Úpravami prešla aj verzia Black Badge. Zachované sú typické ozdobné prvky z čierneho chrómu. Po prvý raz sú aj kľučky dverí vyhotovené v tmavej farbe. Najvýraznejším exteriérovým prvkom sú čiastočne leštené sedemlúčové kované disky kolies s priemerom 22 palcov. Redukovaná vizuálna hmota a tenšie lúče otvárajú pohľad na silné kotúčové brzdy.

Pod skleneným obkladom palubnej dosky ako aj na ďalších miestach v interiéri je použitý precízne vypracovaný obklad Technical Carbon. Remeselníci značky Rolls-Royce vyvinuli komplexný a zároveň distingvovaný vzor v tvare kosoštvorcovej diamantovej vlnky, ktorý je tvorený uhlíkovými a kovovými vláknami na čiernom dreve z ľaliovníka. Ručne ukladané lupienky utkané z uhlíkových vlákien zafixovaných živicou sa striedajú s niťou pokrytou drobnými čiastočkami kovu a spolu vytvárajú vzor s trojrozmerným efektom. Každý jeden kúsok obkladu následne putuje lisovaný pod tlakom do pece s teplotou 100 °C. Povrch je následne obrúsený, aby vznikol dobrý základ pre šesť vrstiev laku, po nich nasleduje opäť ručné prebrúsenie a potom leštenie do brilantného lesku. Mriežky reproduktorov či orámovania výduchov sú vyhotovené v tmavej farbe, ktorá vzniká procesom naparovania vo vákuu. Vďaka tomu si povrch dlhodobo zachováva farebnú stálosť a neodiera sa ani pri častom používaní či pôsobení extrémnych teplôt.

Vo verzii Black Badge Ghost Series II prichádza motor V12 s výkonom zvýšeným o 21 kW a krútiacim momentom vyšším o 50 Nm oproti štandardnej verzii. Tlačidlom „Low“ na voliči prevodovky sa aktivuje súbor technických prvkov špecifických pre Black Badge Ghost, medzi ktoré patrí zrýchlenie radenia o 50 % pri zatlačení plynového pedálu na 90 % a decentné zvýraznenie zvukového prejavu výfukového potrubia.

Exit mobile version