Dacia predstavuje svoje doteraz najväčšie auto, ktoré bude naháňať konkurenciu v nabitom C-segmente. Vieme viaceré podrobnosti.
Prečo Dacia rozširuje svoje modelové portfólio o automobil za 30-tisíc eur? Nebude to pre zákazníkov značky Dacia už priveľa? Toto sú možno niektoré z otázok, ktoré si kladie motoristická verejnosť pri pohľade na nový a súčasne očakávaný model Bigster. Ako hovorí Denis Le Vot, generálny riaditeľ značky Dacia v rozhovore pre portál Automotive News, Bigster nebude cieliť na doterajších zákazníkov modelu Duster, ale na motoristov, pre ktorých sú súčasné ceny za vozidlá segmentu C jednoducho príliš vysoké. “Existuje 2,8 milióna ľudí [v segmente kompaktných SUV], ktorí sa vrátia k predajcom, aby vymenili auto, ktoré si kúpili pred piatimi rokmi za 30 000 €. To bola priemerná cena pred piatimi rokmi za kompaktné SUV. Dnes je priemerná obchodná cena nad 35 000 €. Tak si istá časť z nich povie, toto si už nemôžem dovoliť, možno pôjdem pozrieť Daciu a Bigster.”
Kúpiť si Daciu je v pohode
Dacia je na to pripravená, a preto je Bigster vybavený prvkami, ktoré sú v segmente C štandardom, no v automobile značky Dacia sa objavujú vôbec po prvý raz. Ide napríklad o elektricky ovládané veko batožinového priestoru, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, dvojzónovú klimatizáciu alebo dvojfarebnú karosériu. Denis Le Vot ďalej hovorí, že nižšia cena nie je vykúpená nižšou kvalitou, ale je výsledkom prístupu, ktorý Dacia v posledných rokoch presadzuje a je v ňom úspešná. “Nerobíme kompromisy v konštrukcii vozidla ani v kvalite. Nie sme síce super high-tech, nepresadzujeme veľa funkcií a technológií, ale oveľa viac sa zameriavame na funkcie, ktoré zákazníci potrebujú za veľmi dobrú cenu. To je stále niečo, čo vieme robiť najlepšie.”
Kým si podrobnejšie predstavíme model Bigster, pristavme sa ešte na myšlienku, ktorú spomenul Le Vot v rozhovore. Redaktor sa generálneho riaditeľa značky Dacia pýtal, že čím si vysvetľuje, že predaj modelu Sandero sa medziročne zvýšil o 20 % po 4 rokoch na trhu. Le Vot odpovedal, že tým, že Sandero má menej elektroniky, nižšiu hmotnosť a menej výbavy ako konkurencia, v Dacii pod vplyvom novej regulácie GSR II nemuseli zvyšovať ceny vozidiel tak veľmi, ako u konkurencie. “Niektorí ľudia teda prechádzajú k nám. Dostávame tiež odmenu za prácu, ktorú sme odviedli v oblasti marketingu, v spôsobe, akým prezentujeme značku. Stále menej ľudí hovorí, že by si Daciu nikdy nekúpili, pretože sú to lacné autá. Teraz je v pohode kúpiť si Sandero. A imidž dizajnu nového Dustera pravdepodobne pomáha predať aj Sandero.”
Bigster
Dacia Bigster sa bude štandardne dodávať so 17 alebo 18-palcovými kolesami (podľa stupňa výbavy), pre najvyšší stupeň výbavy Journey sú vyhradené 19-palcové kolesá z ľahkých zliatin. Čo sa týka farebného zladenia karosérie, objednať bude možné aj dvojfarebné prevedenie s čiernou strechou, čo je v prípade značky Dacia Novinka. Exkluzívnou farbou určenou jedine pre Bigster je modrá Indigo. Celý obvod karosérie je pokrytý odolnými ochrannými prvkami Starkle, s ktorými prišiel už aj nový Duster. Tieto časti sú vyrobené z recyklovaného nelakovaného materiálu odolného voči drobným poškodeniam. Bigster je dlhý 4,57 metra, široký 1,81 metra a vysoký 1,71 metra. Svetlý výška činí 22 centimetrov.
Interiér
Informácie o jazde sú zoskupené na 7 alebo 10,1-palcovom digitálnom prístrojovom štíte (podľa výbavy). Všetky verzie majú štandardne na palubnej doske 10,1-palcový dotykový displej. Obrazovky vizuálne spája elegantná zelená línia. Podľa výbavy ponúkne Bigster aj rôzne typy stredovej konzoly medzi prednými sedadlami. Vôbec prvýkrát v modeli značky Dacia je k dispozícii stredová konzola s lakťovou opierkou, pod ktorou sa nachádza chladená priehradka, indukčná nabíjačka a objemný úložný priestor.
Dacia Bigster stojí na aliančnej platforme CMF-B, pričom automobilka si dala záležať na odhlučnení (akustické čelné sklo, hrubšie okná, lepšie odhlučnenie motora) a lepšom komforte, o čom svedčia napríklad kvalitnejšie materiály, lepšie nastaviteľné sedadlá či dvojzónová klimatizácia. Dacia tiež sľubuje bohatý vnútorný priestor a kufor so základným objemom 667 litrov (VDA). Zadné sedadlá sú delené v pomere 40/20/40, takže Bigster umožňuje prepraviť predmety dlhé až 2,7 metra. Sklápať zadné sedadlá je, samozrejme, možné aj z kufra.
Bigster ďalej využíva potenciál šikovných úchytov YouClip. Vozidlo je štandardne vybavené 5 úchytnými bodmi – na palubnej doske, na boku konzoly spolujazdca, na zadnej strane stredovej konzoly, v kufri a na vnútornej strane dverí batožinového priestoru. Na tieto body je možné upevniť napríklad držiak na tablet, puzdro na uloženie drobností, držiak na smartfón s indukčnou nabíjačkou, vešiak na kabáty alebo zariadenie “3 v 1” kombinujúce držiak na nápoje, háčik na tašku a prenosné svetlo. Bigster prichádza ďalej s bezkľúčovým vstupom a elektricky ovládanými dverami batožinového priestoru.
Benzín, hybrid aj LPG
Na vrchole ponuky sa nachádza verzia Hybrid 155. Dacia Bigster je vôbec prvým vozidlom skupiny Renault, ktorý je vybavený touto motorizáciou. Pohonná jednotka sa skladá z benzínového štvorvalca s výkonom 107 koní, dvoch elektromotorov, batérie s kapacitou 1,4 kWh a elektrifikovanou automatickou prevodovkou so 4 stupňami pre spaľovací motor a 2 pre elektromotor. Výkon oproti jednotke Hybrid 140 je teda vyšší o 15 koní, krútiaci moment spaľovacieho motora poskočil o 20 Nm na 170 Nm a o 250 kg sa zvýšila aj ťažná sila. Spotreba paliva a emisie by pritom mali klesnúť o 6 %.
Dacia Bigster TCe 140 variant odvodený od jednotky TCe 130. Preplňovaný trojvalec s objemom 1,2 litra je doplnený o 48V mild-hybridný systém a 6-stupňovú manuálnu prevodovku. Použitá batéria má kapacitu 0,8 kWh, spotreba paliva klesla na 5,6 l/100 km. Bigster sa bude predávať aj s pohonom na LPG. Dacia vôbec prvý raz ponúkne motor kombinujúci dvojpalivový a mild-hybridný pohon. Pri prevádzke na LPG vypúšťa Bigster v priemere o 10 % menej emisiíCO2. Vďaka dvom nádržiam s celkovým objemom až 99 litrov (50 l na benzín a 49 litrov na LPG) umožní dojazd až 1450 km.
Kto bude mať záujem o variant s pohonom 4×4, musí siahnuť po verzii Bigster TCe 130 s benzínovým mild-hybridom a manuálnou prevodovkou.