Škoda Motorsport vyvíja plne elektrické pretekárske auto, ktoré vychádza z modelu Enyaq Coupé RS. Teraz predstavuje prvý koncept slúžiaci ako pilotný projekt, ktorý poskytne návrhy riešení pre budúce sériovo vyrábané modely.
Motoršport má značka Škoda vo svojej DNA. Neplánuje sa jej vzdať ani s prechodom na udržateľnejšie pretekanie. Škoda Enyaq RS Race je koncept plne elektrického pretekárskeho vozidla, ktorý zaujme použitím biokompozitných dielov, ktoré poskytujú rovnakú tuhosť a hmotnostné výhody ako uhlíkové vlákna. Samozrejme, tých úprav je oveľa viac, ale pretekársky špeciál je v porovnaní so sériovým modelom Enyaq Coupé RS ľahší o 316 kilogramov.
Johannes Neft, člen predstavenstva Škoda Auto za oblasť technického vývoja, hovorí: „Z hľadiska udržateľných riešení slúži nový koncept ako pilotný projekt pre budúce inovácie v sériovej výrobe. Biokompozitné diely viedli k výraznému zníženiu hmotnosti a s ohľadom na budúcu implementáciu ich teraz testujeme v motoristickom športe, vrátane aktuálneho pretekárskeho špeciálu Škoda Fabia RS Rally2.“
Biokompozitové materiály
Vývoj pretekárskeho vozidla Enyaq RS Race sa začal v roku 2023. Projekt je ukážkou aktivít spoločnosti Škoda Auto v oblasti elektrifikovaného motoristického športu. Koncept vychádza z modelu Škoda Enyaq Coupé RS a využíva rovnaké elektrické pohonné ústrojenstvo. Je však o 70 mm nižší a širší o 72 mm vpredu a o 116 mm vzadu. K zníženiu hmotnosti prispievajú biokompozitné diely použité na karosérii aj v interiéri, ktoré obsahujú ľanové vlákna. Koncept okrem toho ťaží z viacerých vizuálnych a technických úprav vrátane širšieho a zníženého podvozku, prepracovaných nárazníkov, upravených tlmičov a pružín. Schránky svetlometov sú upravené tak, aby bolo vozidlo možné osadiť väčšími kolesami.
Bočné okná a okno piatych dverí je vyrobené z odľahčeného polykarbonátu. Biokompozitné materiály boli vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Bcomp. Použité sú na karosérii vrátane nárazníkov, blatníkov, strechy, strešnej vetracej kaplnky a zadného krídla, na prístrojovej doske, vo výplniach dverí a na opierkach nôh pilota a navigátora. Aj strešný panel je z tohto nového materiálu. Celkovo teda 16 komponentov vozidla je vyrobených z udržateľných materiálov, pričom uhlíkové vlákna boli v interiéri i exteriéri nahradené prírodnými ľanovými vláknami. Tie sú testované vo vozidle Škoda Fabia RS Rally2, spolu s udržateľnými mazivami pre spaľovacie motory, prevodovky a tlmiče.
Jedným z príkladov je AmpliTex, technická výstužná tkanina vyrobená z obnoviteľných ľanových vlákien pestovaných v Európe. Tieto tkané vlákna znižujú vibrácie v interiéri. Vlákna sú spracovávané mechanicky a pestovanie ľanu má navyše v porovnaní s inými plodinami výrazne nižší negatívny vplyv na pôdu.
PowerRibs
Technológia PowerRibs spoločnosti Bcomp využíva veľmi ľahké, vysoko výkonné prírodné vlákna, ktoré sú takisto vyrobené z ľanu. PowerRibs kombinuje maximálnu tuhosť a minimálnu hmotnosť tým, že vytvára 3D štruktúru, ktorá vystužuje tenkostenné panely karosérie. Medzi výhody patrí úspora surovín, zníženie hmotnosti a nižšie výrobné náklady. To všetko vďaka použitiu menšieho množstva spotrebného materiálu. Tento inovatívny materiál ponúka porovnateľnú tuhosť a hmotnosť ako uhlíkové vlákna a zároveň znižuje emisie CO2 približne o 85 %. Je to prvýkrát, čo Škoda Auto použila tento materiál na komplexné a veľké diely, ako sú predné blatníky, bočnice a nárazníky. Pri vývoji a výrobe prototypu konštruktéri takisto vo veľkej miere využívali 3D tlač a použili recyklované materiály, ako sú napríklad nylon a CO2 neutrálne biologicky odbúrateľné biopolymérové vlákna.
Okrem bezpečnostného rámu z vysokopevnostnej chróm-molybdénovej ocele, ktorý spevňuje karosériu a chráni posádku, je koncept vybavený ďalšími bezpečnostnými prvkami prevzatými z modelu Škoda Fabia RS Rally2. Patria k nim pretekárske sedadlá Atech so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi, bezpečnostné výplne dverí a automatický hasiaci systém. Svetlá výška bola znížená o 70 mm. Spodná časť vozidla je chránená proti nadmernému opotrebovaniu súčastí podvozku a poškodeniu batérie.
Aerodynamika
Aerodynamický balík zahŕňa veľké zadné krídlo, aerodynamicky optimalizovanú strechu a potrubie privádzajúce náporový vzduch do kabíny vozidla. Malé finlety v zadnej časti strechy usmerňujú prúdenie vzduchu priamo na zadné krídlo. Prepracovaný bol aj prívod vzduchu k chladiacej sústave, kde prišlo k vyplneniu čelnej plochy a nasávanie vzduchu prebieha v spodnej časti nárazníka. Z tohto dôvodu bolo tiež potrebné naklopiť chladiacu stenu. Prepracované nárazníky s dvoma prídavnými vzduchovými clonami vpredu, širšie blatníky a nový zadný difúzor spolu s veľkým zadným krídlom zvyšujú prítlak a zlepšujú jazdné vlastnosti pri vyšších rýchlostiach. Turbulencie v okolí kolies sú minimalizované prvkami pre vedenie vzduchu v tvare krídla. Vetracie mriežky v podbehoch predných a zadných kolies zlepšujú aerodynamiku i chladenie bŕzd. Enyaq RS Race môže byť vybavený aj aerodynamicky optimalizovanými kolesami.
Napríklad brzdová sústava sériového modelu bola nahradená vysokovýkonným systémom z modelu Audi e-tron GT, ktorý zahŕňa karbón-keramické brzdové kotúče, desaťpiestikové strmene vpredu, štvorpiestikové strmene vzadu a nový systém chladenia bŕzd. Pedálová zostava bola prevzatá z Fabie RS Rally2. Namiesto štandardných DCC tlmičov bolo nainštalované špeciálne športové odpruženie, ktoré umožňuje individuálne nastavenie tuhosti pruženia, kompresie a odskoku.
Dvadsaťpalcové kolesá sú obuté do nízkoprofilových pneumatík. Dva elektromotory s kombinovaným výkonom 250 kW a batéria s kapacitou 82 kWh sú identické s tými, ktoré sa používajú v sériovom modeli. Rovnako ako v prípade modelu Škoda Enyaq Coupé RS je maximálna rýchlosť 180 km/h, ale ľahší Enyaq RS Race dokáže z 0 na 100 km/h zrýchliť za menej ako 5 sekúnd.
Viezol som sa v skutočnom rely aute. Škoda Fabia RS Rally2 ma rozplakala