Škoda Superb štvrtej generácie sa predáva s benzínovými aj plug-in hybridnými motormi, no stále veľa ľudí siaha po osvedčenej klasike – výkonnom naftovom dvojlitri v kombinácii s pohonom všetkých kolies.
Táto špecifikácia je určená najmä pre vodičov, ktorí často a pravidelne jazdia dlhé trasy. Keďže nezanedbateľné skupina našincov cestuje do Nemecka, rozhodli sme sa otestovať spotrebu najluxusnejšej Škody Superb vo verzii liftback a výbave Laurin & Klement na nemeckých diaľniciach. Hoci ani tu už zďaleka nie je možné všade jazdiť neobmedzenou rýchlosťou a kvôli rozsiahlym opravám cestnej infraštruktúry je na mnohých miestach rýchlosť obmedzená dokonca len na 80 km/h, predsa len tu nájdete dostatok úsekov, na ktorých sa dá bezpečne zrýchliť tempo.
Nový Superb sme už testovali v skromnejšej špecifikácii s naftovým dvojlitrom, ale v slabšom prevedení s výkonom 150 koní. Dynamicky má navrch Superb so silnejším dieselovým dvojlitrom najmä na diaľnici, pričom výhody pohonu všetkých kolies sa prejavia na trakcii pri rozjazde z miesta, aj to aj na vlhkej vozovke či na rýchlejších výjazdoch zo zákrut. Čo sa týka spotreby, tá je len o málo vyššia ako v prípade variantu s pohonom len prednej nápravy, ale k tomu sa ešte dostaneme.
Praktický kufor
Páčilo sa nám správanie a ovládanie auta predovšetkým v športovom režime automatickej prevodovky. Reakcia na plyn je spontánnejšia a viete tak lepšie pracovať s krútiacim momentom. Keď sme to skombinovali s manuálnym radením prevodových stupňov pádlami pod volantom, dokázali sme aj spotrebu udržať v prijateľných medziach.
Veľmi sa nám páčilo riešenie zadnej časti. Masívny C-stĺpik karosérie pridáva Superbu na elegancii a dodáva mu punc luxusnej limuzíny. Štíhle zadné svetlá s priezračnou grafikou zasa dodáva dávku športovosti. Na rozdiel od Passatu, s ktorým Superb zdieľa prevažnú časť technických riešení, v prípade Škody stále môžete siahnuť aj po karosérii liftback. Dvere batožinového priestoru sa aj so zadným oknom otvárajú elektronicky a to aj bezdotykovo pohybom nohou pod zadným nárazníkom. Čo je však podstatnejšie, sú praktické riešenia v samotnom kufri.
Superb v tomto rozhodne nemá vo svojom segmente konkurenciu, pretože využíva riešenia, ktoré sú typický skôr pre osobné dodávky alebo vozidlá typu MPV. Možností, ako využívať priestor, je tak veľa, že na lište je umiestnený QR kód s prezentačným videom vysvetľujúcim riešenia, ktoré môžete využiť pre poriadok vecí prevážaných v kufri.
Pokiaľ inklinujete viac ku karosérii liftback ako ku kombi, máme pre vás dobrú správu. Základný objem liftbacku je 645 litrov, čo je len o 45 litrov menej ako má kombi. A aby sme to mali komplet, po sklopení zadných sedadiel vznikne priestor veľký 1920 litrov. Áno, v Superbe naďalej nájdete vo dverách vodiča dáždnik a na viečku palivovej nádrže škrabku na ľad.
Prepracovaná aerodynamika
Predpokladom komfortnej a efektívnej jazdy po diaľniciach je aj dynamický tvar karosérie. Superb má po novom skosenejšie čelné okno či aerodynamickejšie zrkadlá, čím sa celkový odpor vzduchu karosérie znížil na 0,23. To už je údaj porovnateľný s elektromobilmi a hoci sa to pozitívne prejavuje na spotrebe, vo vysokých rýchlostiach Superb stále nedosahuje akustických kvalít nemeckých prémiových značiek.
Predpoklady na pohodlné niekoľkohodinové cestovanie má Superb veľmi dobré. Vo výbave Laurin & Klement sú vám k dispozícii ergonomické predné sedadlá so širokými možnosťami nastavení, vyhrievaním, ventiláciou a pamäťou. Funkcie vyhrievania a ventilácie sedadiel sa nachádzajú ukryté v multifunkčných tlačidlách Smart Dials.
Ako ďaleko prejde vo vysokom tempe?
Naftový dvojliter nevyužíva žiadny stupeň elektrifikácie, takže jediným spôsobom, ako môžete šetriť palivo, je používať systém štart-stop a jazdiť čo najviac plynule. V mestskej premávke sme jazdili s priemernou spotrebou 6,2 litra. Na okresných cestách nám spotreba padla pod 5 litrov. Pri tachometrových 140 km/h si Superb vypýtal 6,8 l/100 km. No a pri rýchlosti 180 km/h to bolo rovných 9 litrov na 100 km. Hoci maximálna rýchlosť vozidla je 238 km/h, z hľadiska spotreby nemá dokonca ani v Nemecku zmysel jazdiť rýchlejšie ako tých 180 km/h. Najmä počas dňa je premávka tak hustá, že ísť plynulo rýchlosťami nad 200 km/h je prakticky nemožné. Keďže kvôli pomalším vozidlám treba chodiť častejšie na brzdy, zmeny v rýchlostiach jednak zvýšia spotrebu ale aj zbytočne rýchlejšie opotrebúvajú brzdový systém. Tempo 180 km/h sa nám preto zdalo efektívnejšie, touto rýchlosťou sme dokázali prejsť na tempomate aj 20-kilometrový úsek.
Konkurentov Superbu z radov mainstreamových značiek prirodzene ubúda a z novej generácie jednoducho cítiť, že vývoj spaľovacích vozidiel už nie je v koncerne Volkswagen prioritou. Skok medzi treťou a štvrtou generáciou teda nie je až taký veľký. Na druhú stranu, Superb stále patrí medzi to najlepšie, pokiaľ hľadáte veľké vozidlo na prekonávanie dlhých vzdialeností za prijateľné prevádzkové náklady a stále najviac dôverujete čisto spaľovacím motorom. Za najsilnejšiu naftovú štvorkolku vo výbave Laurin & Klement je však potrebné patrične zaplatiť. Cena testovacieho vozidla sa vyšplhala na sumu 52-tisíc eur.
Použiť anglické a nemecké slovo v jednej vete v slovenskom tvare, no gratulujem. Lepšie by však bolo to napísať po slovensky.