Aké slovíčka sa skloňovali tento rok v automobilovej brandži najčastejšie? Lacný elektromobil. Cenovo dostupný elektromobil.
Niektorí odborníci sa zhodujú v tom, že elektromobilita získa väčšiu adopciu u širšej verejnosti, keď bude cenovo dostupná. Keď príde na trh elektromobil adekvátnej veľkosti, použiteľným dojazdom a cenou do 25-tisíc eur. Jedno také vozidlo (Citroen e-C3) sa vyrába aj na Slovensku, ale z dôvodu problémov s výrobou sa začiatok jeho predaja oneskoril. Ďalší vyzývatelia Dacie Spring prídu postupne. Už koncom októbra začne u nás Hyundai predávať elektromobil Inster (čakáme na cenu) a na ceste je aj nová elektrická Panda. Kartami však môže zamiešať Dongfeng Box, s ktorým sme prvýkrát najazdili väčšiu porciu kilometrov v Turíne.
Prečo práve tam? Konala sa tu totiž veľká medzinárodná prezentácia a toto miesto nebolo vybraté náhodou. Dongfeng rokuje s talianskou vládou o možnosti postaviť v regióne vlastnú továreň. Čínske značky sa takýmto spôsobom budú snažiť obísť európske clá na dovoz čínskych elektromobilov.
Výbava a kvalita ako z DS
Dizajn automobilu považujeme za pútavý, priam až futuristický. Ako jedno z mála malých áut má bezrámové okná dverí a nechýba mu ani panoramatická strecha. Kým u európskych značiek je vidieť, kde sa snažili šetriť, u Dongfengu Box to tak vôbec nie je. Všetky svetlomety používajú LED a kvalitné je aj spracovanie interiéru. Pri navrhovaní auta na to konštruktéri išli rozumne. Box sa nehrá na paródiu štvormiestneho auta, ale jasne sa prezentuje ako moderný mestský elektromobil pre dvoch dospelých pasažierov a dve deti. Ale ako sme sa sami presvedčili, ani s výškou nad 190 cm vzadu nebudete mať problémy so stiesneným priestorom.
Dongfeng Box môže byť vybavený lítium-fosfátovou batériou s kapacitou až 42,3 kWh. Vďaka hmotnosti do 1350 kg vozidlu plne postačuje elektromotor s výkonom 95 koní a krútiacim momentom 160 Nm roztáčajúci predné kolesá. Dynamika je adekvátna výkonu a hmotnosti – z 0 na 100 km/h zrýchli za 10,6 sekundy a vyvinie maximálnu rýchlosť 140 km/h. Ako elektromobil pritom obsahuje všetky dôležité výhody a možnosti elektrických vozidiel ako funkcie V2L, V2V či predohrev batérie.
Vonkajšie rozmery sú 4030 x 1810 x 1570 mm, takže Box je o dlhší ako Citroen e-C3 a má aj dlhší rázvor (2660 mm vs 2540 mm). Na tento segment je pomerne nezvyčajné riešenie v podobe asymetrických rozmerov pneumatík. Čo sa týka výbavy, v tej najvyššej sú prvky ako napríklad automatické prepínanie medzi diaľkovými a stretávacími svetlami, digitálny prístrojový panel s 5-palcovou uhlopriečkou, 12-palcová obrazovka multimediálneho systému, bezdrôtová nabíjačka na telefón, automatická klimatizácia, 360-stupňová parkovacia kamera či adaptívny tempomat. A pozor, Box má sedadlo vodiča, aké nenájdeme v žiadnom európskom malom aute. Tu je totiž sedadlo nastaviteľné elektricky, má pamäťovú funkciu a je vyhrievané aj ventilované.
A ako teda jazdí Dongfeng Box? To sa dozviete vo videu.