Domov SPRÁVY News Najdokonalejšie Ferrari poháňa V6 s výkonom 1200 koní

Najdokonalejšie Ferrari poháňa V6 s výkonom 1200 koní

Ferrari F80 a dvere vyklápajúce sa nahor
Foto: Ferrari

Elektromotory použité vo Ferrari F80 sú prvé jednotky vyvinuté, testované a vyrobené výhradne v Maranelle. Ich rozloženie (dva na prednej náprave a jeden na zadnej časti auta) čerpá inšpiráciu priamo zo skúseností Ferrari z pretekania.

Stator a rotor v konfigurácii Halbachovho poľa (ktorá využíva špeciálne rozloženie magnetov na maximalizáciu intenzity magnetického poľa) a objímka magnetu z uhlíkových vlákien sú všetko riešenia odvodené od konštrukcie jednotiek používaných vo Formule 1. Puzdro magnetu z uhlíkových vlákien bolo použité na zvýšenie maximálnej rýchlosti motora na 30 000 ot./min. Koncentrovaný stator vinutia znižuje hmotnosť medi použitej na koncové vinutia, zatiaľ čo Litzov drôt minimalizuje vysokofrekvenčné straty. DC/DC konvertor transformuje jednosmerný prúd pri jednom napätí na jednosmerný prúd pri inom napätí. Táto inovatívna technológia umožňuje použiť jeden komponent na spracovanie troch rôznych napätí súčasne: 800 V, 48 V a 12 V.

Pomocou jednosmerného prúdu produkovaného vysokonapäťovou batériou pri 800 V generuje konvertor jednosmerný prúd s napätím 48 V na napájanie systémov aktívneho odpruženia a e-turbo a 12 V jednosmerný prúd na napájanie elektronických riadiacich jednotiek a všetkých ostatných elektrických príslušenstvo na vozidle. Inovatívna rezonančná technológia umožňuje tomuto komponentu konvertovať prúd bez latencie s účinnosťou konverzie presahujúcou 98 %. Tento komponent eliminoval potrebu 48 V batérie, čím sa ušetrila hmotnosť a zjednodušilo sa usporiadanie elektrického systému.

Foto: Ferrari

Elektromotory

Predná náprava teda obsahuje dva elektromotory, menič a integrovaný chladiaci systém, čo umožňuje využiť vektorovanie krútiaceho momentu pre prednú nápravu. Integrácia rôznych funkcií do jedného komponentu a nové mechanické usporiadanie ponúkli úsporu hmotnosti približne 14 kg v porovnaní s predchádzajúcimi aplikáciami a celý súbor komponentov váži iba 61,5 kg. Prvoradým cieľom bola optimalizácia mechanickej účinnosti: olej s nízkou viskozitou (Shell E6+) a systém aktívneho mazania so suchou vaňou s olejovou nádržou integrovanou priamo do nápravy znížili mechanické straty výkonu o 20 %.

Jednosmerný prúd prijatý z vysokonapäťovej batérie sa pomocou meniča transformuje na striedavý prúd potrebný na napájanie elektromotora. Menič integrovaný v prednej náprave je obojsmerný, čo znamená, že tiež transformuje striedavý prúd produkovaný nápravou pri regeneratívnom brzdení na jednosmerný prúd na dobíjanie batérie. Invertor používaný na premenu výkonu a riadenie dvoch predných motorov je schopný dodať na nápravu celkovo 210 kW výkonu. Na F80 je menič integrovaný priamo do nápravy a váži len 9 kg.

Ďalší menič sa používa pre zadný elektromotor. Vykonáva tri funkcie: naštartovanie spaľovacieho motora, rekuperáciu energie na dobitie vysokonapäťovej batérie a doplnenie krútiaceho momentu motora za určitých dynamických podmienok. V regeneračnom režime dokáže generovať výkon až 70 kW a spaľovaciemu motoru pomáhať výkonom do 60 kW. Do oboch týchto meničov je integrovaný systém Ferrari Power Pack (FPP), napájací modul so všetkými prvkami potrebnými na konverziu energie spojený v čo najkompaktnejšej jednotke.

Ferrari F80
Foto: Ferrari

Batéria

Vysokonapäťová batéria je koncipované pre veľmi vysokú hustotu výkonu. Využíva uhlíkové vlákna na konštrukciu plášťa monokoku a patentovaný dizajn a spôsob montáže minimalizujúci hmotnosť. Súprava umiestnená nízko v motorovom priestore prispieva k ešte lepšiemu dynamickému správaniu vozidla znížením ťažiska. Batéria má celkovú kapacitu 2,3 kWh. Na zlepšenie integrácie medzi elektrickými a elektronickými vnútornými komponentmi vyvinuli vo Ferrari sadu bezdrôtových senzorov CSC (Cell Sensing Circuit), ktorá monitoruje napätie článkov a meria teplotu článkov pomocou infračervených senzorov.

Aerodynamika

Predná časť Ferrai F80, ktorá vyvinie 460 kg celkového prítlaku pri rýchlosti 250 km/h, bola inšpirovaná aerodynamickými konceptmi používanými vo Formule 1 a WEC. Prúd vzduchu zo spodku karosérie a nárazníka sa prudko zvisle roztiahne a presmeruje sa do kanála smerom k prednej kapote, čím sa vytvorí silný prúd vzduchu, ktorý sa pretaví do silnej nízkotlakovej zóny pod spodkom. To predstavuje 150 zo 460 kg maximálneho prítlaku generovaného v prednej časti vozidla, ktorý je však veľmi citlivý na zmeny svetlej výšky. Aerodynamickú rovnováhu automobilu preto zabezpečuje aktívne odpruženie, ktoré v reálnom čase riadi polohu vozidla a prispôsobuje vzdialenosť medzi spodkom vozidla a vozovkou v závislosti od jazdných podmienok.

Foto: Ferrari

Aerodynamický výkon zadnej časti, ktorá generuje zvyšných 590 kg prítlaku pri rýchlosti 250 km/h, je výsledkom kombinovaného pôsobenia systému zadného krídla a difúzora. Účinnosť tohto systému do značnej miery závisí od množstva prítlaku, ktorý vytvára spodná časť karosérie, pretože má veľmi malý vplyv na odpor. Aby sa výkon difúzora Ferrari F80 posunul na extrémnu úroveň, objem expanzie samotného difúzora bol maximalizovaný naklonením motora a prevodovky o 1,3° v osi Z a konfiguráciou zadných podvozkových a závesných komponentov. Počiatočný bod zakrivenia difúzora smerom nahor bol posunutý dopredu, výsledkom čoho je difúzor s dĺžkou rekordných 1800 mm, ktorý vytvára pod vozidlom obrovskú zónu nízkeho tlaku, ktorá zase ťahá mohutný prúd vzduchu do oblasti spodku karosérie. Prítlak generovaný samotným difúzorom je 285 kg, čiže viac ako 50 % celkového prítlaku na zadnú nápravu.

kryt motora na vozidle Ferrari F80
Foto: Ferrari

Zadné krídlo

Aktívne krídlo je vizuálne najvýraznejším aerodynamickým prvkom Ferrari F80. Systém ovládačov zadného krídla nastavuje nielen jeho výšku, ale aj plynule a dynamicky riadi uhol nábehu, aby sa dosiahol presne modulovateľný prítlak a odpor. V konfigurácii High Downforce (HD), ktorá sa používa pri brzdení a zatáčaní, krídlo zaujme uhol 11° vzhľadom na smer prúdenia vzduchu, aby vytvorilo viac ako 180 kg prítlaku pri rýchlosti 250 km/h. V protiklade je krídlo v konfigurácii Low Drag (LD) s hranou sklonenou nahor. Odpor vzduchu je v tejto konfigurácii oveľa nižší, a to nielen z dôvodu zníženia vztlaku, ale aj z dôvodu ťažného efektu generovaného zvyškovou nízkotlakovou zónou narážajúcou na spodnú stranu samotného krídla.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
3
Predchádzajúci článokPríde prvá európska Tesla Cybertruck o ŠPZ? Nesedí viacero vecí
Nasledujúci článokZrušte zákaz spaľovacích motorov, odkazuje šéf európskej automobilky