startstop

Najdokonalejšie Ferrari poháňa V6 s výkonom 1200 koní

Ferrari predstavuje F80 a píše novú kapitolu v histórii legendárnych superšportových vozidiel s odznakom vzpínajúceho sa koňa. Model F80 reprezentuje to najlepšie, čo značka z Maranella dokáže ponúknuť v oblasti technológii a výkonu. Automobil bude vyrobený v limitovanom množstve 799 exemplárov.

Od roku 1984 Ferrari pravidelne privádza na cesty nové superšportové auto, ktoré predstavuje vrchol špičkových technológií a inovácií svojej éry. Tieto autá, určené pre najnáročnejších klientov značky, sa počas svojho života okamžite stali legendami a nezmazateľne sa zapísali nielen do histórie Ferrari, ale aj do histórie samotného automobilového priemyslu. Najnovší prírastok do tejto rodiny, Ferrari F80, má za úlohu stelesniť to najlepšie z inžinierstva pre vozidlo so spaľovacím motorom. Využíva tak všetky najpokročilejšie technologické riešenia, vrátane najnovšej generácie hybridnej technológie. Každý aspekt architektúry je koncipovaný tak, aby maximalizoval výkon, od podvozku z uhlíkových vlákien a extrémnych aerodynamických riešení, ktoré ďaleko presahujú čokoľvek, čo bolo doteraz možné vidieť v aute legálnom pre cestnú premávku, až po nové aktívne odpruženie.

Ferrari F80
Foto: Ferrari

Interiér 1+

Na rozdiel od čohokoľvek iného v súčasnom svete superšportov, Ferrari F80 spája všetky tieto atribúty s nekompromisnou úrovňou použiteľnosti na ceste, kde sa s ním dá ľahko jazdiť. Táto schopnosť formovala každú voľbu z hľadiska technológie a architektúry s cieľom dosiahnuť cieľ, ktorý sa na prvý pohľad zdá byť nemožný. Vytvoriť superšport orientovaný na trať, ktorý je rovnako použiteľný ako automobil sériovej výroby. Architektúra Ferrari F80 je taká extrémna, že výsledkom zvoleného usporiadania je užšia kabína s usporiadaním orientovaným na vodiča, ktorá však stále ponúka priestor a pohodlie aj pre pasažiera. Interiér je preto aj farebne odlíšený a pripomína skôr koncepciu 1+. Hlavným dôvodom tejto voľby bola minimalizácia šírky v prospech aerodynamiky s menším odporom a úspory hmotnosti. Tento koncept je plne v súlade so svetom motoristického športu, z ktorého Ferrari F80 čerpá nielen inšpiráciu, ale aj technologické riešenia.

Foto: Ferrari

Hnacie ústrojenstvo

Ako vždy v prípade superšportových vozidiel značky Ferrari v minulosti, pohonné ústrojenstvo F80 je založené na najlepšom vyjadrení technológie v motoristickom športe. Preto boli modely GTO a F40 poháňané turbo V8, pretože autá Formuly 1 používali v 80. rokoch turbomotory. Dnes vo Formule 1 aj vo World Endurance Championship (WEC) pozostávajú pohonné jednotky z turbo motorov V6 spojených s 800 V hybridným systémom. Je preto úplne prirodzené, že táto architektúra, rovnaká akú používa pretekársky špeciál 499P, ktorý získal dve po sebe idúce víťazstvá v pretekoch 24 hodín Le Mans, je prenesená do Ferrari F80.

Hnacie ústrojenstvo je tu však ďalej vôbec prvýkrát doplnené zavedením technológie elektrického turba (e-turbo), ktorá s elektromotorom inštalovaným medzi turbínou a kompresorom  umožňuje mimoriadny špecifický výstupný výkon a okamžitú odozvu od nízkych otáčok. Aerodynamika hrá pri Ferrari F80 kľúčovú úlohu, pričom riešenia ako aktívne zadné krídlo, zadný difúzor, plochá spodná časť karosérie, predné trojplošné krídlo a S-Duct spolupracujú pri vytváraní prítlaku 1 000 kg pri rýchlosti 250 km/h. Tento výsledok je ešte vylepšený vďaka aktívnemu odpruženiu. Výkon ďalej zvyšuje elektrická predná náprava, ktorá prináša možnosť pohonu všetkých štyroch kolies, aby sa ešte efektívnejšie využíval krútiaci moment a nové brzdy s technológiou CCM-R Plus odvodenou z motoristického športu.

Foto: Ferrari

Motor s najvyšším litrovým výkonom

Trojlitrový vidlicový šesťvalec zvierajúcich uhol 120° s kódovým označením F163CF produkuje výkon 900 koní, vďaka čomu ide o motor s najvyšším litrovým výkonom (300 k/l). Spaľovaciemu motoru sekundujú elektromotory s celkovým výkonom ďalších 300 koní. Architektúra tohto motora a mnohé z jeho komponentov sú úzko odvodené od pohonnej jednotky špeciálu 499P Rovnaké je kľuková skriňu, usporiadanie a hnacie reťaze rozvodového systému, regeneračný okruh olejového čerpadla, ložiská, vstrekovače aj čerpadlá GDI. 350-barové vstrekovače systému GDI sú umiestnené v strede spaľovacej komory pre optimálne miešanie paliva a vzduchu a spolu s viacerými stratégiami vstrekovania zaisťujú účinnosť pre vynikajúci výkon s nižšími emisiami. Profily sacích a výfukových vačiek boli revidované s cieľom optimalizovať účinnosť dynamiky kvapalín a zvýšiť maximálne otáčky motora na 9000 ot./min., s dynamickým obmedzovačom pri 9200 ot./min.

Foto: Ferrari

Výfuková sústava

Sacie lišty boli skrátené, aby sa znížil odpor a ochladzovala zmes vzduch/palivo prostredníctvom dynamického rozladenia kvapalín a sú špeciálne navrhnuté na zvýšenie turbulencie v spaľovacej komore. Výfukové potrubie spĺňa súčasné emisné normy, ale už zohľadňujú aj budúci vývoj emisných predpisov na globálnej úrovni. Výfukové potrubia Inconel sú navrhnuté tak, aby minimalizovali tlakové straty a zdôrazňovali charakteristický zvuk Ferrari V6. Oceľový kľukový hriadeľ je vyrobený z tlakovo liateho prvku a má za tepla kované kľukové čapy s uhlom odsadenia 120°.

Titánové ojnice majú ozubené rozhranie. Hliníkové piesty boli optimalizované tak, aby znížili hmotnosť a vydržali vyššie tlakové a tepelné zaťaženie v spaľovacej komore. Na piestny čap bola použitá oceľ potiahnutá diamantovým uhlíkom. Okrem toho bol do zóny medzi piestnym čapom a ojnicou pridaný vyhradený otvor na priechod oleja na zlepšenie mazania. Aby sa znížilo ťažisko auta, motor bol nainštalovaný čo najbližšie k zemi. Výsledkom je, že žiadny z komponentov umiestnených na dne vane nie je viac ako 100 mm pod osou kľukového hriadeľa. Navyše, motor napriek zvýšeniu výkonu o 237 koní neváži viac ako V6 z modelu 296 GTB.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Foto: Ferrari

Elektromotory použité vo Ferrari F80 sú prvé jednotky vyvinuté, testované a vyrobené výhradne v Maranelle. Ich rozloženie (dva na prednej náprave a jeden na zadnej časti auta) čerpá inšpiráciu priamo zo skúseností Ferrari z pretekania.

Stator a rotor v konfigurácii Halbachovho poľa (ktorá využíva špeciálne rozloženie magnetov na maximalizáciu intenzity magnetického poľa) a objímka magnetu z uhlíkových vlákien sú všetko riešenia odvodené od konštrukcie jednotiek používaných vo Formule 1. Puzdro magnetu z uhlíkových vlákien bolo použité na zvýšenie maximálnej rýchlosti motora na 30 000 ot./min. Koncentrovaný stator vinutia znižuje hmotnosť medi použitej na koncové vinutia, zatiaľ čo Litzov drôt minimalizuje vysokofrekvenčné straty. DC/DC konvertor transformuje jednosmerný prúd pri jednom napätí na jednosmerný prúd pri inom napätí. Táto inovatívna technológia umožňuje použiť jeden komponent na spracovanie troch rôznych napätí súčasne: 800 V, 48 V a 12 V.

Pomocou jednosmerného prúdu produkovaného vysokonapäťovou batériou pri 800 V generuje konvertor jednosmerný prúd s napätím 48 V na napájanie systémov aktívneho odpruženia a e-turbo a 12 V jednosmerný prúd na napájanie elektronických riadiacich jednotiek a všetkých ostatných elektrických príslušenstvo na vozidle. Inovatívna rezonančná technológia umožňuje tomuto komponentu konvertovať prúd bez latencie s účinnosťou konverzie presahujúcou 98 %. Tento komponent eliminoval potrebu 48 V batérie, čím sa ušetrila hmotnosť a zjednodušilo sa usporiadanie elektrického systému.

Foto: Ferrari

Elektromotory

Predná náprava teda obsahuje dva elektromotory, menič a integrovaný chladiaci systém, čo umožňuje využiť vektorovanie krútiaceho momentu pre prednú nápravu. Integrácia rôznych funkcií do jedného komponentu a nové mechanické usporiadanie ponúkli úsporu hmotnosti približne 14 kg v porovnaní s predchádzajúcimi aplikáciami a celý súbor komponentov váži iba 61,5 kg. Prvoradým cieľom bola optimalizácia mechanickej účinnosti: olej s nízkou viskozitou (Shell E6+) a systém aktívneho mazania so suchou vaňou s olejovou nádržou integrovanou priamo do nápravy znížili mechanické straty výkonu o 20 %.

Jednosmerný prúd prijatý z vysokonapäťovej batérie sa pomocou meniča transformuje na striedavý prúd potrebný na napájanie elektromotora. Menič integrovaný v prednej náprave je obojsmerný, čo znamená, že tiež transformuje striedavý prúd produkovaný nápravou pri regeneratívnom brzdení na jednosmerný prúd na dobíjanie batérie. Invertor používaný na premenu výkonu a riadenie dvoch predných motorov je schopný dodať na nápravu celkovo 210 kW výkonu. Na F80 je menič integrovaný priamo do nápravy a váži len 9 kg.

Ďalší menič sa používa pre zadný elektromotor. Vykonáva tri funkcie: naštartovanie spaľovacieho motora, rekuperáciu energie na dobitie vysokonapäťovej batérie a doplnenie krútiaceho momentu motora za určitých dynamických podmienok. V regeneračnom režime dokáže generovať výkon až 70 kW a spaľovaciemu motoru pomáhať výkonom do 60 kW. Do oboch týchto meničov je integrovaný systém Ferrari Power Pack (FPP), napájací modul so všetkými prvkami potrebnými na konverziu energie spojený v čo najkompaktnejšej jednotke.

Foto: Ferrari

Batéria

Vysokonapäťová batéria je koncipované pre veľmi vysokú hustotu výkonu. Využíva uhlíkové vlákna na konštrukciu plášťa monokoku a patentovaný dizajn a spôsob montáže minimalizujúci hmotnosť. Súprava umiestnená nízko v motorovom priestore prispieva k ešte lepšiemu dynamickému správaniu vozidla znížením ťažiska. Batéria má celkovú kapacitu 2,3 kWh. Na zlepšenie integrácie medzi elektrickými a elektronickými vnútornými komponentmi vyvinuli vo Ferrari sadu bezdrôtových senzorov CSC (Cell Sensing Circuit), ktorá monitoruje napätie článkov a meria teplotu článkov pomocou infračervených senzorov.

Aerodynamika

Predná časť Ferrai F80, ktorá vyvinie 460 kg celkového prítlaku pri rýchlosti 250 km/h, bola inšpirovaná aerodynamickými konceptmi používanými vo Formule 1 a WEC. Prúd vzduchu zo spodku karosérie a nárazníka sa prudko zvisle roztiahne a presmeruje sa do kanála smerom k prednej kapote, čím sa vytvorí silný prúd vzduchu, ktorý sa pretaví do silnej nízkotlakovej zóny pod spodkom. To predstavuje 150 zo 460 kg maximálneho prítlaku generovaného v prednej časti vozidla, ktorý je však veľmi citlivý na zmeny svetlej výšky. Aerodynamickú rovnováhu automobilu preto zabezpečuje aktívne odpruženie, ktoré v reálnom čase riadi polohu vozidla a prispôsobuje vzdialenosť medzi spodkom vozidla a vozovkou v závislosti od jazdných podmienok.

Foto: Ferrari

Aerodynamický výkon zadnej časti, ktorá generuje zvyšných 590 kg prítlaku pri rýchlosti 250 km/h, je výsledkom kombinovaného pôsobenia systému zadného krídla a difúzora. Účinnosť tohto systému do značnej miery závisí od množstva prítlaku, ktorý vytvára spodná časť karosérie, pretože má veľmi malý vplyv na odpor. Aby sa výkon difúzora Ferrari F80 posunul na extrémnu úroveň, objem expanzie samotného difúzora bol maximalizovaný naklonením motora a prevodovky o 1,3° v osi Z a konfiguráciou zadných podvozkových a závesných komponentov. Počiatočný bod zakrivenia difúzora smerom nahor bol posunutý dopredu, výsledkom čoho je difúzor s dĺžkou rekordných 1800 mm, ktorý vytvára pod vozidlom obrovskú zónu nízkeho tlaku, ktorá zase ťahá mohutný prúd vzduchu do oblasti spodku karosérie. Prítlak generovaný samotným difúzorom je 285 kg, čiže viac ako 50 % celkového prítlaku na zadnú nápravu.

Foto: Ferrari

Zadné krídlo

Aktívne krídlo je vizuálne najvýraznejším aerodynamickým prvkom Ferrari F80. Systém ovládačov zadného krídla nastavuje nielen jeho výšku, ale aj plynule a dynamicky riadi uhol nábehu, aby sa dosiahol presne modulovateľný prítlak a odpor. V konfigurácii High Downforce (HD), ktorá sa používa pri brzdení a zatáčaní, krídlo zaujme uhol 11° vzhľadom na smer prúdenia vzduchu, aby vytvorilo viac ako 180 kg prítlaku pri rýchlosti 250 km/h. V protiklade je krídlo v konfigurácii Low Drag (LD) s hranou sklonenou nahor. Odpor vzduchu je v tejto konfigurácii oveľa nižší, a to nielen z dôvodu zníženia vztlaku, ale aj z dôvodu ťažného efektu generovaného zvyškovou nízkotlakovou zónou narážajúcou na spodnú stranu samotného krídla.

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Foto: Ferrari

Ferrari F80 je vybavené najpokročilejším súborom technologických riešení, ktoré sú v súčasnosti k dispozícii na riadenie dynamiky vozidla vo všetkých možných podmienkach na ceste alebo okruhu. Aktívny systém odpruženia Ferrari je nepochybne jedným z ich ukážkových kúskov.

Systém sa vyznačuje nezávislým zavesením kolies poháňaným štyrmi 48V elektromotormi, usporiadaním dvojitého lichobežníka, aktívnymi vnútornými tlmičmi a hornými lichobežníkmi vytvorenými technológiou 3D tlače. Toto riešenie ponúka množstvo výhod, ako sú optimalizované usporiadanie, presnejšie ovládanie kolies, znížená neodpružená hmotnosť, žiadna požiadavka na stabilizátor a zavedenie špeciálnej funkcie korekcie uhla odklonu.

Tento systém spĺňa dve zdanlivo nezlučiteľné požiadavky – potrebu veľmi stabilnej jazdy na trati, kde je potrebné čo najviac minimalizovať zmeny svetlej výšky, a potrebu poddajnosti efektívne absorbovať nerovnosti na povrchu vozovky pri bežnej jazde. To znamená, že vozidlo sa môže pochváliť vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami na ceste a tiež dokáže optimálne riadiť prítlak vo všetkých možných podmienkach. Pri nízkych rýchlostiach systém uprednostňuje mechanické vyváženie a ovládanie ťažiska, zatiaľ čo so zvyšujúcou sa rýchlosťou systém riadenia svetlej výšky optimalizuje aerodynamickú rovnováhu v každom stave zákruty v súlade s aktívnym aero systémom.

Foto: Ferrari

Pri prudkom brzdení, napríklad pri vjazde do zákruty, minimalizuje ovládanie svetlej výšky odchýlky, aby sa zabránilo nestabilite spôsobenej prenosom hmotnosti smerom dopredu, ku ktorému by v tomto scenári zvyčajne dochádzalo. V zákrutách systém prispieva k zvýšeniu prítlaku, aby sa udržala optimálna rovnováha. Pri výjazde zo zákruty systém porovnáva tendenciu posúvania rovnováhy smerom dozadu, čím zachováva najlepšie možné podmienky pre trakciu všetkých štyroch kolies a stabilitu.

Ferrari FIVE

Ďalšou veľkou evolúciou je nový systém SSC 9.0 (Side Slip Control), ktorý využíva integrovanú funkciu FIVE (Ferrari Integrated Vehicle Estimator). Systém je založený na koncepte digitálneho dvojčaťa, matematického modelu, ktorý využíva parametre získané senzormi inštalovanými na aute na virtuálnu replikáciu jeho správania. Okrem odhadu uhla vychýlenia v reálnom čase nový systém odhaduje aj rýchlosť ťažiska vozidla, pričom každý vypočítava s presnosťou pod 1° a 1 km/h. FIVE tak zlepšuje výkon všetkých dynamických riadiacich systémov vo vozidle, vrátane napríklad trakčnej kontroly.

Hybridné hnacie ústrojenstvo F80 ponúka tri rôzne jazdné režimy: Hybrid, Performance a Kvalifikácia. Neexistuje žiadny režim eDrive, ktorý je k dispozícii na modeloch SF90 Stradale a 296 GTB, pretože s Ferrari F80 nie je možné jazdiť v plne elektrickom režime.

Brzdy

Brzdový systém vo Ferrari F80 predstavuje ďalšiu dôležitú inováciu: technológiu CCM-R Plus vyvinutú v spolupráci so spoločnosťou Brembo. Prijatie materiálov a technológií odvodených priamo zo skúseností Ferrari v motoristickom športe dalo tvar produktu s výrazne lepším výkonom ako akýkoľvek iný cestný karbónovo-keramický systém. CCM-R Plus používa dlhšie uhlíkové vlákna na výrazné zlepšenie mechanickej pevnosti (+100 %) a tepelnej vodivosti (+300 %) v porovnaní s riešením predchádzajúcej generácie. Brzdné plochy sú potiahnuté vrstvou karbidu kremíka (SiC), ktorý ponúka neuveriteľnú odolnosť proti opotrebovaniu. Kotúče spolupracujú s brzdovými doštičkami so špecifickou zmesou, ktorá zaisťuje mimoriadne konštantný koeficient trenia aj pri dlhodobom extrémnom používaní na okruhu.

Pneumatiky a asistenčné systémy

Dva výbery pneumatík, s variantmi Pilot Sport Cup2 a Pilot Sport Cup2R, obe ponúkané v rozmeroch 285/30 R20 a 345/30 R21, boli vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Michelin. Na maximalizáciu každodennej použiteľnosti je Ferrari F80 štandardne vybavené všetkými hlavnými asistenčnými funkciami ADAS, ktoré sú v súčasnosti k dispozícii: adaptívnym tempomatom s funkciou Stop & Go, automatickou núdzovou brzdou, upozornením na vybočenie z jazdného pruhu, asistentom udržiavania v jazdnom pruhu, automatickými diaľkovými svetlami, rozpoznávaním dopravných značiek a upozornením na ospalosť vodiča.

Technické údaje

Typ V6

Celkový objem 2992 ccm

Vŕtanie a zdvih 88 mm × 82 mm

Maximálny výkon 900 koní pri 8750 ot./min

Maximálny krútiaci moment 850 Nm pri 5550 ot./min

Maximálne otáčky motora 9000 ot./min (dynamický obmedzovač pri 9200 ot./min.)

Kompresný pomer 9,5:1

Dĺžka 4840 mm

Šírka 2060 mm

Výška 1138 mm

Rázvor 2665 mm

Rozchod vpredu 1701 mm

Rozchod vzadu 1660 mm

Suchá hmotnosť 1525 kg

Rozloženie hmotnosti 42,2 % vpredu / 57,8 % vzadu

Objem palivovej nádrže 63,5 litra

Objem batožinového priestoru 35 litrov

Maximálna rýchlosť 350 km/h

0–100 km/h 2,15 s

0–200 km/h 5,75 s

100-0 km/h 28 m

200-0 km/h 98 m

Exit mobile version