startstop

Zrušte zákaz spaľovacích motorov, odkazuje šéf európskej automobilky

Foto: BMW

Začína sa zmrákať nad elektrickou budúcnosťou automobilov? Prechod na tento typ pohonu zďaleka nejde podľa očakávaní a začínajú silnieť hlasy hovoriace v prospech spaľovacích motorov.

Po tom, čo v roku 2023 Európska únia odhlasovala extrémne prísne emisné predpisy, ktoré v skutočnosti znamenali koniec spaľovacích motorov od roku 2035, sa zdalo, že nástupu elektrických vozidiel nič nebráni. Dnes je však všetko inak. Dopyt neodzrkadľuje očakávania a predaje elektrických vozidiel v mnohých členských krajinách EÚ dokonca klesajú. Prakticky všetky automobilky v Európe tak boli nútené prehodnotiť svoje elektrické plány a ambície. Zároveň začala narastať skupina zástancov spaľovacích motorov, ktorí volajú po zrušení ich zákazu. Najnovšie sa k nim jasne pridáva aj BMW.

Foto: BMW

Klesajúce predaje a závislosť na Číne

Hoci BMW za prvých 9 mesiacov roka 2024 predalo celkovo 266 151 elektromobilov, čo je medziročne nárast o 22,6 %, na nedávnom autosalóne v Paríži vyjadril šéf bavorskej automobilky Oliver Zipse hlboké obavy o životaschopnosť výrobcov v prípade, že zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 zostane v platnosti. Zdôraznil pozíciu Číny ako hlavného dodávateľa batérií, čo by si vyžadovalo značnú spoluprácu v čase, kedy vzťahy medzi čínskou vládou a západnými krajinami nie sú najlepšie. Hovoril tiež o pesimizme v celej Európe v súvislosti s elektrickými vozidlami a nemýlil sa. Predaj elektromobilov u väčšiny značiek po počiatočnej eufórii skôr klesá. Zipse preto tvrdí, že Európa musí zrušiť svoj plán zakázať od roku 2035 nové autá so spaľovacími motormi, aby znížila závislosť od čínskeho dodávateľského reťazca batérií a využila svoje technologické prednosti.

„Korekcia cieľa 100 % BEV do roku 2035 ako súčasť komplexného balíka opatrení na zníženie emisií CO2 by tiež umožnila európskym výrobcom OEM menej sa spoliehať na Čínu v oblasti batérií,“ povedal Zipse na parížskom autosalóne podľa agentúry Reuters. „Na udržanie úspešného kurzu je nevyhnutná prísne technologicky orientovaná cesta v rámci politiky.“

Koncepčné vozidlá radu Neue Klasse. Prvé sériové modely prídu v roku 2025. Foto: BMW
Veľa výrobcov je proti

Viacero automobiliek vrátane BMW, VW či Renaultu vyzvali na uvoľnenie alebo odloženie cieľov v oblasti emisií CO2, pretože sa obávajú vysokých pokút v dôsledku nižšieho predaja elektrických vozidiel, ako sa očakávalo. Finančný riaditeľ Porsche Lutz Meschke v januári 2024 uviedol, že očakáva buď odklad zákazu, alebo jeho úplné zrušenie. Taliansky minister životného prostredia a energetickej bezpečnosti Gilberto Pichetto Fratin zase nedávno povedal, že zákaz „sa musí zmeniť“. No také Volvo alebo koncern Stellantis sú však stále plne za zákaz spaľovacích motorov.

Exit mobile version