startstop

Audi vylepšilo svoj najlacnejší plug-in, nabije sa už za 30 minút

Audi A3 Sportback TFSI e

Foto: Audi

Má vyššiu kapacitu batérie, disponuje rýchlym jednosmerným nabíjaním a umožňuje dojazd takmer 150 km na čisto elektrický pohon. V Audi komplexne zmodernizovali plug-in hybridnú verziu kompaktu A3 Sportback s označením TFSI e.

Mnohí vodiči plug-in hybridom nevedia prísť na chuť. Pomalé nabíjanie, nízka kapacita batérie, malý elektrický dojazd, zbytočne vysoká hmotnosť – tých nevýhod by sme mohli nájsť hneď niekoľko. No vývoj neprebieha len v oblasti elektromobilov, ale zdokonaľujú sa aj plug-in hybridy, ktoré cielia predovšetkým na zákazníkov, ktorí disponujú možnosťami nabíjania vozidla, no nie sú ešte rozhodnutí sa posadiť do plne elektrického vozidla. Stále sa totiž chcú spoliehať na výhody automobilu so spaľovacím motorom. Audi A3 Sportback TFSI e by však ich obavy mohlo zmierniť.

Audi A3 Sportback TFSI e
Foto: Audi

Výmena motora

Audi pred niekoľkými mesiacmi predstavilo rozsiahle vylepšenia pre modely A3 a S3, vrátane nového modelu A3 allstreet. Teraz nasleduje A3 Sportback TFSI e s plug-in hybridom. Je výkonnejší a efektívnejší. Doteraz Audi používalo pohonnú jednotku 1,4 TFSI, no to sa teraz mení. Pod kapotou A3 sa už nachádza 1,5 TFSI evo2. Chladenie spaľovacieho priestoru bolo optimalizované a jednotka má tiež vyšší kompresný pomer (z 10:1 sa zvýšil na 11,5:1). Turbodúchadlo má variabilnú geometriu turbíny a motor pracuje v Millerovom cykle. Celý pohonný systém tak pracuje s vyššou účinnosťou, nižšou spotrebou a produkuje menej emisií. Vstrekovanie paliva prebieha pri tlaku 350 barov. Pre porovnanie, 1,4 TFSI dosahoval maximálne 200 barov.

Foto: Audi

Technika

O pohon bez lokálne vypúšťaných emisií sa stará permanentne budený synchrónny elektromotor, ktorý teraz dodáva výkon 85 kW a krútiaci moment 330 Nm. Rovnako ako v prípade predchodcu je integrovaný do krytu šesťstupňovej prevodovky S tronic, ktorá je teraz vybavená robustnejším ložiskom prevodovky, aby sa vyrovnala s vyšším výkonom systému. Krútiaci moment elektromotora aj benzínového motora je prenášaný výlučne na prednú nápravu. Prevodovka má elektrické olejové čerpadlo, ktoré zabezpečuje zmenu prevodových stupňov a prívod oleja aj pri dočasnej deaktivácii spaľovacieho motora.

Foto: Audi

Celková kapacita vysokonapäťovej batérie je teraz 25,7 kWh čo je takmer dvojnásobne viac. Jej rozmery však zostali približne rovnaké. Čistá kapacita je 19,7 kWh. Články batérie sú rozdelené do štyroch modulov a ich chémia bola optimalizovaná. Výsledkom je, že Audi A3 TFSI e môže na čisto elektrický pohon prejsť až 143 kilometrov.

Dve výkonové verzie

Audi ponúka A3 Sportback TFSI e v dvoch výkonnostných stupňoch: 40 TFSI e  a 45 TFSI e. Vo výkonnejšom modeli poskytuje 1,5 TFSI evo2 výkon 177 koní, čo je o 27 koní viac ako predtým. Maximálny krútiaci moment je 250 Nm. K dispozícii je v rozmedzí 1 500 až 4 000 otáčok za minútu. V kombinácii s elektromotorom poskytuje A3 Sportback 45 TFSI e celkový systémový výkon 200 kW (272 k) a systémový krútiaci moment 400 Nm. To mu umožňuje dosiahnuť zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 237 km/h. V slabšej verzii má spaľovací motor výkon 150 koní a 250 Nm, takže celkový systémový výkon sústavy je 204 koní a 350 Nm. Audi A3 Sportback 40 TFSI e zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h. Najvyššia rýchlosť oboch modelov s čisto elektrickým pohonom je 140 km/h.

Foto: Audi

DC nabíjanie a cena

Audi po prvýkrát ponúka jednosmerné nabíjanie na rýchlonabíjacích staniciach pre plug-in hybridný model. A3 Sportback TFSI e využíva jednosmerné nabíjanie s výkonom do 50 kW. To dovoľuje pohodlné cestovanie aj na dlhé vzdialenosti, lebo okrem možnosti rýchleho dotankovania sa vybitá batéria dokáže nabiť z 10 na 80 % v priebehu necelých 30 minút. Na AC nabíjacich bodoch je batériu možné nabíjať výkonom do 11 kW.

Foto: Audi

V porovnaní s konvenčne poháňanou A3 je rozloženie zaťaženia na nápravu v plug-in hybride o niečo ťažšie vzadu, za čo môže lítium-iónová batéria umiestnená pod podlahou vozidla v oblasti zadných sedadiel. Odpruženie a tlmiče boli preto špeciálne vyladené. Kombinácia mierne zvýšených tuhostí pruženia a trochu športovejšieho správania tlmenia zaisťuje v rovnakej miere vysokú kvalitu jazdy a dynamiku.

Známe sú už aj slovenské ceny. Audi A3 Sportback 40 TFSI stojí od 45 730 € a 45 TFSI od 48 540 €.

Exit mobile version