Domov SPRÁVY News Autá Verejnej bezpečnosti jazdia doteraz, pri živote ich držia aj mladí narodení...

Autá Verejnej bezpečnosti jazdia doteraz, pri živote ich držia aj mladí narodení po roku 1989

Príslušník Verenej bezpečnosti stojí pred motorovým vozidlom značky Škoda
Foto: Dávid Grznár

Mohlo by sa zdať, že veterány sú doménou len starších motoristov, ktorí si týmto spôsobom oživujú spomienky na detstvo. Čaru historických vozidiel však dokážu podľahnúť aj mladí. Jedným z takých príkladov je aj 29-ročný Dávid Grznár z Kuzmíc, ktorému učarovali staré Škodovky.

K svojej záľube sa dostal vlastne celkom náhodou. “V roku 2021 som zverejnil inzerát, že predávam skúter MP Korado 125. O motocykel bol veľký záujem, prišlo mi hneď niekoľko ponúk.” Najviac ho však zaujala ponuka pána, ktorý chcel skúter vymeniť za Škodu 105L ročník 1985. “Stretli sme sa na parkovisku v Bánovciach. Absolvoval som skúšobnú jazdu. Dovtedy som nikdy nešoféroval staré auto, ale zaujalo ma svojou dušou. Ponuke som prikývol, kupujúcemu som odovzdal aj svoju prilbu a domov som už išiel na Škodovke,” opisuje svoje začiatky Dávid Grznár.

Dávid Grznár stojí pri vozidle značky Škoda vo farbách Verejnej bezpečnosti
Foto: Dávid Grznár

Inšpirácia zo 17. novembra

Auto bolo na mnohých miestach hrdzavé, takže bola potrebná generálna oprava. Dávid však už vedel, akým smerom by sa mala uberať. “17. novembra 2019 som sa ako fotograf v Bratislave zúčastnil podujatia 30 rokov od Nežnej revolúcie. Bolo tam niečo cez 12 vozidiel Verejnej bezpečnosti a dokonca aj Anton (prezývka vozidla AVIA Furgon, pozn. red.). Veľmi sa mi páčili a odvtedy som sa viac začal zaujímať o dobu pred rokom 1989.

Foto: Dávid Grznár

Prestavba vozidla do farieb Verejnej bezpečnosti trvala takmer rok. “Za pomoc pri prestavbe auta ďakujem kamarátovi Lacovi, ktorý ma do toho postrčil a dohliadal na to, aby bol na vozidle správny typ písma, odtieň farby a iné dobo správne drobnosti, ktoré tvoria celok auta.” Škodu 105L vo farbách VB mal dokončenú v júni 2022. Keďže vozidlo zmenilo farbu z hnedej na žltú, musel s vozidlom podstúpiť kontrolu originality. “Maják nie je možné zapísať do technického preukazu, preto ho mám pri jazde po verejných komunikáciách prekrytý čiernym návlekom.

Foto: Dávid Grznár

K režimu pred rokom 1989 má Dávid neutrálny vzťah. “V tej dobe som nežil a z detstva si veľmi nepamätám, som ročník 1995. Ale rád spoznávam staré autá a pozorne si všímam, ako sa zdokonaľovali po každej stránke. O históriu Verejnej bezpečnosti sa zaujímam z čisto profesionálnych dôvodov, pretože chcem, aby som mal na svojich vozidlách všetko dobovo správne.

Dávid Grznár opravuje motor
Foto: Dávid Grznár

Základné opravy si robí sám

Dávida Grznára to k autám ťahalo už odmalička. “Pamätám si prvé autosalóny, v každom z vystavených áut som musel sedieť,” hovorí s úsmevom. Hoci nie je vyučený automechanik, mnohé základné veci na aute si dokáže vymeniť sám. “Do generálky motora by som sa ale sám nepustil. Viem ako to všetko funguje, ale nie som strojársky typ.” Pri tom autoparku, ktorý sa mu momentálne doma nazhromaždil, sa každú chvíľu naučí niečo nové. “Našiel som v starých autách záľubu, tak postupne poznávam a učím sa, čo si ako opraviť. A keď neviem, skočím k susedovi, dôchodcovi automechanikovi, ten mi hneď povie, kde je chyba. Prípadne zo zúfalosti mu doveziem celé auto a vždy mi ho doposiaľ opravil.

Dávid Grznár opravuje motor
Foto: Dávid Grznár

Rozširovanie vozového parku

Po prvých skúsenostiach s modelom Škoda 105L sa Dávid začal obzerať po ďalších kúskoch. Kým k prvému autu ho doviedla skôr náhoda, premyslený a dôkladný výber ďalšieho vozidla na prestavbu dá poriadne zabrať. “Hľadať kus v dobrom technickom stave je ako hľadať ihlu v kope sena. Človek si hlavne musí viac siahnuť do peňaženky, pretože ako to už býva zvykom, cena zodpovedá stavu vozidla.” Dovezením starého auta do garáže to vlastne celé iba začína. Prichádza ďalší dôkladný prieskum po náhradných dieloch. “Udržať vozidlo v dobrej technickej kondícií je tiež náročné, pretože niektoré diely sa nedajú len tak objednať na internete ako pri moderných autách. Musím dlhé hodiny tráviť čítaním inzerátov a dúfať, že sa mi podarí natrafiť na funkčnú súčiastku.” Dávid tiež nie je nadšený ani zo súčasných palív obsahujúcich najmä bio zložky.

Foto: Dávid Grznár

Už o niekoľko mesiacov po dokončení prvého projektu sa Dávid začal obzerať po ďalšom kúsku. Keďže z ďalšieho vozidla chcel urobiť vozidlo PO (požiarna ochrana), siahol po modeli Škoda 120L z roku 1978. “Vozidlo som kúpil 1. októbra 2022 z Čachtíc po prvom majiteľovi, podľa dobových fotiek mi k môjmu zámeru pasovalo najviac.” K jeho prestavbe však zatiaľ ešte neprišlo. Karoséria automobilu je v zlom technickom stave, takže vozidlo je zatiaľ dočasne vyradené z evidencie. “Určite sa však raz k nemu dostanem a dokončím to,” hovorí s nádejou Dávid.

Foto: Dávid Grznár

Multicar

Po vozidlách značky Škoda si chcel zaobstarať o trochu väčšiu “exotiku”. “Veľmi sa mi páčilo vozidlo z dielne DDR, konkrétne MULTICAR M25 sklápač, ročník 1985. Je to pracant, na ktorý stačí vodičský preukaz skupiny B. Mám ho z Trenčína od júna 2023.” Miesto na korbe však nezapadá prachom, ale svoje miesto tu našiel motocykel Jawa 20 z roku 1970. “Počas zimných večerov na prelome rokov 2023 a 2024 som pracoval na motocykli Jawa 20. Je celá podľa mojich predstáv – army zelená matná farba, čierne ráfiky, sedadlo z hnedej kože ušitej na mieru.

Foto: Dávid Grznár

POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.9 / 5. Počet hodnotení 11

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

1
2
Predchádzajúci článokNa cestách možno robíte chybu. Má prednosť cyklista na chodníku alebo vodič auta na hlavnej?
Nasledujúci článokObrovský úspech pre značku Dacia. Stalo sa to prvýkrát v histórii

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here