Hybridný automobil využíva na pohon benzín alebo naftu, ale obsahuje aj malú batériu, elektromotor a generátor, vďaka ktorému dokáže premeniť energiu vznikajúcu pri brzdení na energiu, ktorá dokáže pohybovať vozidlom na niekoľko stoviek metrov. Vďaka tomu najmä v mestskej premávke šetrí palivom.
Viete ste však, aké boli začiatky hybridných vozidiel v Európe, kam až siaha ich história? Otestujte sa s nami.
Ktorý automobil je považovaný za prvý sériovo vyrábaný hybrid novodobej éry predávaný v Európe?
a) Toyota Prius
b) Renault Clio
c) Honda Insight
V ktorom roku sa začalo v Európe oficiálne predávať prvé sériové hybridné vozidlo?
a) 1999
b) 2000
c) 2003
Akú oficiálne udávanú spotrebu malo prvé sériovo vyrábané hybridné vozidlo predávané v Európe?
a) 3,4 litra/100 km
b) 3,7 litra/100 km
c) 4,1 litra/100 km
SPRÁVNE ODPOVEDE NÁJDETE NA NASLEDUJÚCEJ STRANE
Spoločnosť Honda predstavila výnimočný model Civic e:HEV. Je nalakovaný “najstriebornejším lakom na svete” na oslavu 25 rokov od uvedenia vôbec prvého hybridného modelu značky v Európe – Insight – v septembri 1999.
Na oslavu strieborného výročia svojich hybridných modelov nalakovala spoločnosť Honda model Civic špeciálne namiešaným jedinečným strieborným lakom, ktorý vytvoril umelec a majster farieb Stuart Semple. Vynálezca najstriebornejšej striebornej, spolu s najružovejšou ružovou, najzlatšou zlatou a najčiernejšou čiernou, dodal lak pre jednorazovú jubilejnú edíciu prostredníctvom svojho štúdia Culture Hustle. Stuart vytvoril túto farbu s použitím 64 % skutočných strieborných vločiek a farbív zmiešaných v akrylovej suspenzii. Lak sa dá plynulo aplikovať na všetky povrchy a dodáva vzhľad pravého zlata alebo striebra, čo
umožňuje umelcom vytvoriť dielo, ktoré je skutočným stvárnením týchto farieb.
Použilo sa viac vrstiev
Po namiešaní bol lak odovzdaný špecialistom na zákazkovú výrobu zo spoločnosti The Syrup Room v Bournemouthe v Spojenom kráľovstve, aby ho nastriekali na model Civic. Tento tím špičkových profesionálnych lakovačov počas troch dní vyčistil a
pripravil karosériu vozidla v starostlivo kontrolovaných klimatických podmienkach pred nanesením viacerých vrstiev špeciálneho ochranného a odstrániteľného laku. Nakoniec
sa použilo vysoko presné striekacie zariadenie na aplikáciu finálnych vrstiev najstriebornejšej striebornej na vytvorenie unikátneho slávnostného modelu Civic. Nik Pearson zo spoločnosti Honda Motor Europe vyhlásil: „Know-how hybridnej
technológie Honda nemá vo svojom odbore konkurenciu. V roku 1999 sme sa pustili do výroby vozidla s najnižšou spotrebou na svete – revolučného modelu Insight, ktorý bol prvým benzínovo-elektrickým hybridným vozidlom v Európe. V súčasnosti ponúkame plne elektrifikovaný modelový rad, väčšina ktorého je vybavená našou inovačnou pohonnou sústavou e:HEV. Z týchto dôvodov sme oslávili 25 rokov hybridnej technológie tým najlepším darčekom k striebornému výročiu, najstriebornejším
modelom Civic.“
Dvojliter je základ
Srdcom hybridného systému najnovšieho modelu Civic, uvedeného do predaja v roku 2022, je hnacia sústava e:HEV. Tá zahŕňa 2,0-litrový zážihový motor s priamym vstrekovaním v Atkinsonovom cykle, dva kompaktné, ale výkonné elektromotory, vysokovýkonnú lítium-iónovú batériu, jednotku Power Control a inteligentnú napájaciu jednotku. Popri hybridných modeloch Jazz, HR-V, ZR-V a CR-V je 11. generácia modelu Civic súčasťou plne elektrifikovaného modelového radu Honda.
Budúcnosť je v hybride?
Príbeh hybridnej technológie Honda pokračuje s výhľadom na svetlú budúcnosť, pričom model Prelude sa v najbližších rokoch vráti s benzínovo-elektrickým pohonom. Je prísľubom rovnováhy medzi vzrušujúcim pôžitkom z jazdy a vynikajúcou energetickou efektívnosťou spolu so štýlom a sofistikovanosťou. Realizácia hybridných technológií Honda sa prejavila aj na trati po návrate
značky do Formuly 1 ako dodávateľa motorov v roku 2015, na začiatku éry turbo hybridov. Odvtedy neustále zdokonaľovala svoju pohonnú jednotku, prekonala mnohé výzvy a v roku 2021 získala s Maxom Verstappenom a tímom Oracle Red Bull Racing
titul majstra sveta Formuly 1. Spoločnosť Honda pokračovala v dodávaní pohonných jednotiek aj v rokoch 2022 a 2023, keď tím postupne získal svetové prvenstvo medzi jazdcami aj konštruktérmi.
Honda Insight bola vôbec prvým sériovo vyrábaným hybridným vozidlom novej generácie predávaným na európskom trhu. Honda dokonca predbehla aj Toyotu Prius, ktorá bola síce predstavená skôr a na zahraničných trhoch sa predávala o niekoľko mesiacov skôr, ale na európsky trh bol tento automobil uvedený až v roku 2000. Zato Honda Insight sa oficiálne začala predávať už v roku 1999 po autosalóne vo Frankfurte. Jeho oficiálna spotreba znela 3,4 l/100 km a emisie 80 g/km podľa noriem EUDC.
Chcete sa dozvedieť viac o hybride Honda Insight? Čítajte na ďalšej strane.
Na autosalóne vo Frankfurte bola v roku 1999 predstavená produkčná verzia benzínovo-elektrického hybridu Honda Insight. Bolo to dvojmiestne kupé, v ktorom sa spojili dovtedy všetky najmodernejšie technológie s cieľom dosiahnuť najnižšiu spotrebu paliva na svete u sériovo vyrábaných vozidiel s benzínovým motorom.
Insight používal hybridný systém IMA. Ten sa skladal z ľahkého litrového trojvalcového motora, elektromotora a 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Dôležitú úlohu hrala aj aerodynamická hliníková karoséria, pri vývoji ktorej boli uplatnené znalosti z vývoja športového vozidla Honda NSX. Insight dokázal zrýchliť z 0 na 100 km/h za 12 sekúnd a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 180 km/h. 144 V nikel-metal-hydridová batéria mala hmotnosť 20 kg. Výkon benzínového motora bol 68 koní, no spolu s elektromotorom bol kombinovaný výkon 76 koní a 113 Nm pri 1500 ot./min. Insight využíval kombináciu lisovaných a tlakovo liatych hliníkových komponentov, čím sa Honde podarilo znížiť hmotnosť karosérie o 40 % v porovnaní s oceľovou alternatívou. Všetky vonkajšie panely sú hliníkové okrem predných blatníkov a krytu zadného kolesa, ktoré sú vyrobené z recyklovateľného nylonového kompozitu. Pohotovostná hmotnosť bola 850 kg aj s klimatizáciou.