startstop

Kvíz o hybridoch: 85 % ľudí pohorí už na prvej otázke

Toyota Prius

Foto: Toyota

Hybridný automobil využíva na pohon benzín alebo naftu, ale obsahuje aj malú batériu, elektromotor a generátor, vďaka ktorému dokáže premeniť energiu vznikajúcu pri brzdení na energiu, ktorá dokáže pohybovať vozidlom na niekoľko stoviek metrov. Vďaka tomu najmä v mestskej premávke šetrí palivom.

Viete ste však, aké boli začiatky hybridných vozidiel v Európe, kam až siaha ich história? Otestujte sa s nami.

Ktorý automobil je považovaný za prvý sériovo vyrábaný hybrid novodobej éry predávaný v Európe?

a) Toyota Prius

b) Renault Clio

c) Honda Insight

V ktorom roku sa začalo v Európe oficiálne predávať prvé sériové hybridné vozidlo?

a) 1999

b) 2000

c) 2003

Akú oficiálne udávanú spotrebu malo prvé sériovo vyrábané hybridné vozidlo predávané v Európe?

a) 3,4 litra/100 km

b) 3,7 litra/100 km

c) 4,1 litra/100 km

SPRÁVNE ODPOVEDE NÁJDETE NA NASLEDUJÚCEJ STRANE

Foto: Honda

Spoločnosť Honda predstavila výnimočný model Civic e:HEV. Je nalakovaný “najstriebornejším lakom na svete” na oslavu 25 rokov od uvedenia vôbec prvého hybridného modelu značky v Európe – Insight – v septembri 1999.

Na oslavu strieborného výročia svojich hybridných modelov nalakovala spoločnosť Honda model Civic špeciálne namiešaným jedinečným strieborným lakom, ktorý vytvoril umelec a majster farieb Stuart Semple. Vynálezca najstriebornejšej striebornej, spolu s najružovejšou ružovou, najzlatšou zlatou a najčiernejšou čiernou, dodal lak pre jednorazovú jubilejnú edíciu prostredníctvom svojho štúdia Culture Hustle. Stuart vytvoril túto farbu s použitím 64 % skutočných strieborných vločiek a farbív zmiešaných v akrylovej suspenzii. Lak sa dá plynulo aplikovať na všetky povrchy a dodáva vzhľad pravého zlata alebo striebra, čo
umožňuje umelcom vytvoriť dielo, ktoré je skutočným stvárnením týchto farieb.

Foto: Honda

Použilo sa viac vrstiev

Po namiešaní bol lak odovzdaný špecialistom na zákazkovú výrobu zo spoločnosti The Syrup Room v Bournemouthe v Spojenom kráľovstve, aby ho nastriekali na model Civic. Tento tím špičkových profesionálnych lakovačov počas troch dní vyčistil a
pripravil karosériu vozidla v starostlivo kontrolovaných klimatických podmienkach pred nanesením viacerých vrstiev špeciálneho ochranného a odstrániteľného laku. Nakoniec
sa použilo vysoko presné striekacie zariadenie na aplikáciu finálnych vrstiev najstriebornejšej striebornej na vytvorenie unikátneho slávnostného modelu Civic. Nik Pearson zo spoločnosti Honda Motor Europe vyhlásil: „Know-how hybridnej
technológie Honda nemá vo svojom odbore konkurenciu. V roku 1999 sme sa pustili do výroby vozidla s najnižšou spotrebou na svete – revolučného modelu Insight, ktorý bol prvým benzínovo-elektrickým hybridným vozidlom v Európe. V súčasnosti ponúkame plne elektrifikovaný modelový rad, väčšina ktorého je vybavená našou inovačnou pohonnou sústavou e:HEV. Z týchto dôvodov sme oslávili 25 rokov hybridnej technológie tým najlepším darčekom k striebornému výročiu, najstriebornejším
modelom Civic.

Foto: Honda

Dvojliter je základ

Srdcom hybridného systému najnovšieho modelu Civic, uvedeného do predaja v roku 2022, je hnacia sústava e:HEV. Tá zahŕňa 2,0-litrový zážihový motor s priamym vstrekovaním v Atkinsonovom cykle, dva kompaktné, ale výkonné elektromotory, vysokovýkonnú lítium-iónovú batériu, jednotku Power Control a inteligentnú napájaciu jednotku. Popri hybridných modeloch Jazz, HR-V, ZR-V a CR-V je 11. generácia modelu Civic súčasťou plne elektrifikovaného modelového radu Honda.

Foto: Honda

Budúcnosť je v hybride?

Príbeh hybridnej technológie Honda pokračuje s výhľadom na svetlú budúcnosť, pričom model Prelude sa v najbližších rokoch vráti s benzínovo-elektrickým pohonom. Je prísľubom rovnováhy medzi vzrušujúcim pôžitkom z jazdy a vynikajúcou energetickou efektívnosťou spolu so štýlom a sofistikovanosťou. Realizácia hybridných technológií Honda sa prejavila aj na trati po návrate
značky do Formuly 1 ako dodávateľa motorov v roku 2015, na začiatku éry turbo hybridov. Odvtedy neustále zdokonaľovala svoju pohonnú jednotku, prekonala mnohé výzvy a v roku 2021 získala s Maxom Verstappenom a tímom Oracle Red Bull Racing
titul majstra sveta Formuly 1. Spoločnosť Honda pokračovala v dodávaní pohonných jednotiek aj v rokoch 2022 a 2023, keď tím postupne získal svetové prvenstvo medzi jazdcami aj konštruktérmi.

Foto: Honda

Honda Insight bola vôbec prvým sériovo vyrábaným hybridným vozidlom novej generácie predávaným na európskom trhu. Honda dokonca predbehla aj Toyotu Prius, ktorá bola síce predstavená skôr a na zahraničných trhoch sa predávala o niekoľko mesiacov skôr, ale na európsky trh bol tento automobil uvedený až v roku 2000. Zato Honda Insight sa oficiálne začala predávať už v roku 1999 po autosalóne vo Frankfurte. Jeho oficiálna spotreba znela 3,4 l/100 km a emisie 80 g/km podľa noriem EUDC.

Chcete sa dozvedieť viac o hybride Honda Insight? Čítajte na ďalšej strane.

Foto: Honda

Na autosalóne vo Frankfurte bola v roku 1999 predstavená produkčná verzia benzínovo-elektrického hybridu Honda Insight. Bolo to dvojmiestne kupé, v ktorom sa spojili dovtedy všetky najmodernejšie technológie s cieľom dosiahnuť najnižšiu spotrebu paliva na svete u sériovo vyrábaných vozidiel s benzínovým motorom. 

Insight používal hybridný systém IMA. Ten sa skladal z ľahkého litrového trojvalcového motora, elektromotora a 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Dôležitú úlohu hrala aj aerodynamická hliníková karoséria, pri vývoji ktorej boli uplatnené znalosti z vývoja športového vozidla Honda NSX. Insight dokázal zrýchliť z 0 na 100 km/h za 12 sekúnd a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 180 km/h. 144 V nikel-metal-hydridová batéria mala hmotnosť 20 kg. Výkon benzínového motora bol 68 koní, no spolu s elektromotorom bol kombinovaný výkon 76 koní a 113 Nm pri 1500 ot./min. Insight využíval kombináciu lisovaných a tlakovo liatych hliníkových komponentov, čím sa Honde podarilo znížiť hmotnosť karosérie o 40 % v porovnaní s oceľovou alternatívou. Všetky vonkajšie panely sú hliníkové okrem predných blatníkov a krytu zadného kolesa, ktoré sú vyrobené z recyklovateľného nylonového kompozitu. Pohotovostná hmotnosť bola 850 kg aj s klimatizáciou.

Exit mobile version