S Jaguarom C-X75 mala automobilka veľké plány. Všetko však zostalo len pri koncepte a tento superšport sa na cesty nikdy nedostal. Teraz sa vrátil a dokonca ešte v lepšej forme.
Je tomu už takmer pätnásť rokov, čo stagnujúca automobilka Jaguar v roku 2010 prišla na autosalón do Paríža s neuveriteľne krásnym konceptom. Jaguar C-X75 bol plodom spolupráce automobilky s inžiniermi z Williams Advanced Engineering z F1. Išlo o hybridný superšport s astronomickou cenou okolo milión libier. Malo ísť o limitovanú záležitosť, s počtom len 250 vyrobených exemplárov. Automobilka si to však veľmi zle načasovala, a tak tento koncept neputoval do šuflíka, ale rovno do koša.
Ekonomická kríza
Práve tá tomuto modelu zlomila väz. V roku 2012 sa automobilka rozhodla úplne ukončiť práce na pripravovanom modeli C-X75 a odvtedy sa po ňom zľahla zem. Namiesto toho sa Jaguar rozhodol investovať čas a peniaze do cenovo priaznivejších modelov, určených pre masy. Vzniklo z toho športové kupé Jaguar F-Type, ktorého produkciu ukončili nie až tak dávno, a predajne nie veľmi úspešný model I-Pace. Aspoň na niečo bol teda ten koncept dobrý a použité peniaze tak automobilka celkom nevyhodila von oknom. Počas krátkeho obdobia, kedy na koncepte značka aktívne pracovala, vzniklo vraj až sedem prototypov. Dodnes sa však na túto tému vedú v automobilovom svete diskusie a naozajstnú pravdu sa zrejme nikdy nedozvieme. Teóriu o počte vyrobených kusov podopiera aj chvíľka slávy na striebornom plátne, kedy sa koncept objavil v bondovke Spectre. Pre toto nakrúcanie vraj štáb požadoval až štyri exempláre. To, či ich aj dostal a na koľko boli funkčné, ostáva záhadou.
Sľubovali tak, spravili inak
Pri predstavení na autosalóne v Paríži automobilka uvádzala pohon pomocou štvorice elektromotorov YASA, z ktorého každý poháňal jedno koleso. Batérie poháňajúce elektromotory sa mali dobíjať dvoma naftovými mikroplynovými turbínami namiesto bežného štvortaktného motora. Sľúbili výkon na úrovni 580 kW, teda 789 koní. Prototypy, ktoré sa dostali aj do ostrejších testov, však disponovali dvakrát preplňovaným zážihovým motorom s objemom 1,6 litra. O preplňovanie sa staralo turbodúchadlo spolu s mechanickým kompresorom. Motoru sekundovala dvojica elektromotorov YASA. Výsledný výkon by bol pre konečného zákazníka priaznivý, nakoľko poskočil zo sľubovaných 789 koní až na 860 koní.
Vstal z popola
O tento nevídaný zázrak sa postaral bývalý šéfdizajnér automobilky Jaguar, Ian Callum, prostredníctvom svojej značky Callum Designs. Jaguar C-X75 tak dostal druhú šancu a vrátil sa ešte v lepšej forme. So svojimi inžiniermi sa ujal podvozku so sériovým číslom 001 a snažili sa ho čo možno najlepšie priblížiť tomu, ako by auto vyzeralo, keby samotná automobilka tento ambiciózny projekt dotiahla do konca. Len samotná karoséria stála Callumov tím tisíc hodín práce. Prakticky dokonalý výsledok umocňuje perfektne zvolený odtieň Willow. Nechýba aktívna aerodynamika pracujúca od rýchlosti 60 km/h, vylepšený podvozok so schopnosťou zvýšenia svetlej výšky pri prejazde retardérmi, alebo aerodynamická brzda. Najlepšie vylepšenie zo všetkých na prvý pohľad vidieť nie je. Môžete ho však počuť. V Callum Designs sa vykašľali na turbínové motory, aj na malinký motor s objemom 1,6 litra a siahli rovno po tom najlepšom, čo Jaguar kedy mal. Tak ako v spomínanej bondovke, aj v realite teraz tento superšport poháňa poctivý, kompresorom preplňovaný osemvalec s objemom 5 litrov. Krútiaci moment prenáša na zadné kolesá sedemstupňová dvojspojková prevodovka.